3. ÇİN ULUSLARARASI İTHALAT FUARI sona erdi

Dünyanın ithalat temalı ilk uluslararası fuarı olan CIEE, sadece üç yıl içinde rekorlara imza attı. Pandemi koşullarında 674 katılımcı şirkete ve bin 351 alıcıya profesyonel hizmet sunulan fuar sırasında 861 sözleşme imzalandı.

Çin, salgınla mücadele tedbirleri devam ederken, güvenli, görkemli ve verimli bir uluslararası ekonomi ve ticaret şenliğine evsahipliği yaptı. Altı gün süren 3. Çin Uluslararası İthalat Fuarı (CIIE), kısa süre önce başarıyla sona erdi.

Bu yıl fuarın kurulduğu alanın yüzölçümü, önceki yıla göre 30 bin metrekare artırılarak 360 bin metrekareye çıkartılmıştı. Çok sayıda ülke ve bölgeden şirketlerin yeni ürünlerinin, teknolojilerinin ve hizmetlerinin tanıtımının yapıldığı, toplam 101 etkinliğin düzenlendiği fuara yaklaşık 400 bin profesyonel ziyaretçi başvurdu. Fuar kapsamında imzalanan anlaşmaların değeri, önceki fuara göre yüzde 2,1 artışla 72 milyar 620 milyon doları buldu.

Çin Cumhurbaşkanı Xi Jinping, 3. CIIE’nin açılışında yaptığı konuşmada, uluslararası işbirliğine vurgu yaptı: “Çin, önümüzdeki dönemde, dışa açılma, işbirliği, dayanışma ve kazan-kazan ilkeleri çerçevesinde dışa açılma boyutunu genişletmeye, Çin’in piyasasını dünyanın ortak piyasası ve paylaşım piyasası, herkesin piyasası haline getirmeye, uluslararası topluma daha fazla olumlu enerji katmaya hazır.”

Xi’nin sözleri, dışa açılma adımlarını durdurmayan Çin’in, ekonomik küreselleşme sürecine verdiği kararlı desteği sürdürerek, dünya ekonomisinin toparlanmasına ve insanlık için kader ortaklığının güzel geleceğine daha fazla katkı yapacağını bir kez daha gösterdi.

DOĞU’NUN ÇAĞRISI: ORTAK DIŞA AÇILMA

Salgının dünya ekonomisine getirdiği yaraların sarılması için işbirliği ve yardımlaşma gerekiyor. Ancak bu sayede ortak refah gerçekleştirilebilir. Çin Cumhurbaşkanı Xi de bütün ülkelerin el ele vererek, işbirliğiyle ortak kazanç, sorumluluk ve yönetişime dayalı ortak dışa açılmayı gerçekleştirmesi gerektiğini vurguladı. Bu, aynı zamanda fuarın tüm katılımcılarının yüreğindeki ortak çağrıydı.

Şili Devlet Başkanı Sebastian Pinera, açılışta yaptığı konuşmada, tüm ülkeleri diyalogu sürdürerek, uluslararası ticaret kanallarının açık tutulmasını sağlamaya, Dünya Ticaret Örgütü’nün ihtilafların halli mekanizmasını ortaklaşa koruma, açık, şeffaf, kurallara dayalı ve ayrımcı olmayan bir ticaret sistemi

oluşturmaya çağırdı. Sebastian Pinera, şöyle konuştu: “Salgın nedeniyle dayanışma ve işbirliğinin değerini daha iyi anladık. Dolayısıyla, daha önce görülmemiş bir güçle işbirliğini güçlendirmemiz, serbest ticareti ve çok taraflılığı muhafaza etmemiz gerekir.”

Sebastian Pinera,Çin’in eskiden beri diğer ülkelerle işbirliğini güçlendirmeye çalıştığına işaret ederek, “Salgın sonrası dönemde dayanışma ve işbirliği içinde sınamalarla ortaklaşa mücadele edilmesi durumunda küresel ekonomi gerilemeden kurtarılarak büyüme kazanabilir” dedi.

'TAM ZAMANINDA ÖRNEK GİRİŞİM'

Tek taraflılık ve ticarette korumacılık, dünyanın karşı karşıya bulunduğu zorlukların çözümü değil ve hiçbir zaman da olmayacak. Salgın, insanların kaderlerinin birbirine sıkı sıkya bağlı olduğunu tüm dünyaya net bir şekilde gösterdi. Çin ve farklı ülkelerin salgın döneminde birbirlerine destek vererek salgınla mücadelede olumlu sonuçlar elde etmesi, dayanışmanın insanlığı parlak bir geleceğe götürebilecek tek doğru yol olduğunu kanıtladı.

Papua Yeni Gine Başbakanı James Marape, “Çin, büyük ihtimalle bu yıl pozitif büyüme gösterecek tek büyük ekonomi olacak” değerlendirmesinde bulundu. Marape, CIIE’nin çeşitli ülkelerden kaliteli ürünlerin Çin piyasasına girmesi için bir kapı açacağını, Çin’in bu “tam zamanındaki” girişiminin, insanlık için güvenli, sağlıklı ve müreffeh bir ortak gelecek yaratılması için de örnek oluşturduğunu kaydetti.

'DİĞER ÜLKELERE ÜMİT VERİYOR'

BM Ticaret ve Kalkınma Konferansı Genel Sekreteri Mukhisa Kituyi, salgın karşısında dünyanın ithalata her zamankinden daha fazla ihtiyaç duyduğuna ve bölgesel ekonominin gerileme baskısıyla karşılaştığına dikkat çekti. Kituyi, Çin’in ise küresel ekonominin istikrarını sağlayan kaynak olduğunu dile getirdi ve şöyle sürdürdü: “Çin’in çeşitli ülkelerin ürünlerine dönük talebinin sürekli artması, diğer ülkelerin halklarına ümit veriyor, dünyanın daha sürdürülebilir yöntemlerle toparlanması bekleniyor.”

2020 yılının ilk dokuz ayında Çin’in fiilen kullandığı yabancı sermaye, geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 2,5 artarak, 103 milyar 260 milyon doları buldu. Ticaret Bakanlığı Yabancı Yatırımlar Departmanı Genel Müdürü Zong Changqing, 3. CIIE’nin yabancı yatırım temalı basın toplantısında şöyle konuştu: “Yılın başından itibaren yabancı yatırımların istikrarını koruyan uygulamalar, Çin’in dev piyasasının yabancı sermaye için cazibesinin değişmediğini, sanayi tesisleri, insan kaynakları ve altyapı alanlarındaki kapsamlı rekabet avantajlarının değişmediğini, yabancı girişimcilerin Çin’e yatırım yapma ve Çin’deki işlerini genişletmeye dönük beklenti ve güvenlerinin değişmediğini bir kez daha yansıttı.” Zong, Çin’in artık tüm dünyadan çokuluslu yatırımlar için "dengeleyici unsur" ve "güvenli liman" haline geldiğini dile getirdi.

'SALGIN SONRASI TOPARLANMAYA GÜÇ KATIYOR'

İngiltere’nin Çin’deki ticaret temsilcisi John Edwards, Çin ile işbirliğinin önemini şu sözlerle ifade etti: “Çin, İngiltere’nin üçüncü büyük ticaret ortağı konumunda. Geçen yıl iki ülke arasındaki ticaret hacmi ilk kez 100 milyar sterlini aştı. İkili işbirliği, ticari temaslarla sınırlı kalmadığı gibi, salgın sonrası dönemde küresel ekonominin sürdürülebilir şekilde toparlanmasına ortaklaşa güç katmayı da içeriyor.” 3. CIIE’ye katılan 100’den fazla İngiliz şirketinin, ülkenin çeşitli bölgelerinden geldiğini ve bunların çoğunu KOBİ’lerin oluşturduğunu kaydeden Edwards, şirketlerin CIIE platformunu kullanarak Çin piyasasıyla bağlantı kurmayı beklediklerini söyledi.

DOĞU'NUN KATKISI

Fuar alanının her noktasında el sıkışan, sözleşme imzalayan ve toplu fotoğraf çektiren katılımcılar görüldü. Bu yılki CIIE'de, büyük ölçekli ticaret ve yatırım görüşmeleri ve toplantıları hem çevrim içi hem de fiziki olarak düzenlendi. 674 katılımcı şirkete ve bin 351 alıcıya profesyonel hizmet sunulan fuar sırasında 861 sözleşme imzalandı.

Ayrıca, yatırım olanaklarına dair 10 tanıtım toplantısı düzenlendi. İtalya Dış Ticaret Komisyonu (ITA) ile Sichuan, Guizhou ve Zhejiang eyaletlerinden yerel yönetimler ve işletmeler, yatırım olanaklarını tanıttı.

“Energy China” Grubu Başkanı Song Hailiang, enerji altyapı projelerinde işbirliği fırsatlarını şu sözlerle değerlendirdi: “Şirketimiz, açıklık ve işbirliğini destekleyen bir doğaya sahip. Çok erken tarihlerde yurtdışında işbirliği projeleri başlattık. Daha sonra yurtdışındaki çalışmalarımızı sürekli genişlettik, uluslararası faaliyetlerimize hız kazandırdık. Dünya genelinde çok sayıda işbirliği ortağına sahibiz. Çok düzeyli ve çok boyutlu temaslarımız sürekli derinleşiyor. Bunlar, şirketimizin yeni dönemde dışa açılmayı genişletme sürecindeki önemli avantajlarını oluşturuyor. CIIE, şirketimizin uluslararası alanda gelişmesini hızlandırmak ve daha büyük gelişme sağlaması için önemli fırsatlar getirdi. Enerji altyapısı projeleri konusunda uluslararası işbirliğinin geleceğine ümitle bakıyoruz.”

“Energy China”, son dönemde Siemens Energy, Hitachi ABB Power Grids China ve Alman MTU Hong Kong gibi farklı ülkelerden çok sayıda şirket ile doğal gaz kombine çevrim enerji santralleri, yüksek voltajlı şalter, motor ve jeneratörler satın alma niyet sözleşmesi imzaladı.

SUNİNG-ITA SÖZLEŞMESİ

Çin ile İtalya arasındaki diplomatik ilişkilerin kuruluşunun 50. yılı olan 2020 yılı, Kuşak ve Yol projesinin ikili ticarete sayısız gelişim fırsatı sağladığı bir yıl oldu. Suning ile ITA arasında CIIE sırasında imzalanan sözleşmeyle, Çinli tüketicilere yönelik ithal ürün çevrim içi tanıtım platformu oluşturulması ve İtalya’dan kaliteli ürünlerin Çin piyasasına erişiminin sağlanması hedefleniyor.

Suning Holding Başkanı Zhang Jindong, şöyle konuştu: “Kuşak ve Yol güzergahında yer alan daha fazla ülkenin küresel değer zincirindeki işbölümüne katılarak Çin'in kalkınmasından yarar görmesini

istiyoruz. CIIE platformunun daha fazla yerli ve yabancı ortaklar ile kaliteli kaynakları buluşturmasını, Çinli tüketiciler ile farklı ülkelerden kaliteli ürünler arasında iyi bir köprü rolü oynamasını diliyoruz.”

Önceki iki organizasyondaki “Tüm dünyadan almak, tüm dünyaya satmak” anlayışı 3. CIIE’de sürdürüldü. 3. CIIE’nin sonuçları da salgının tüm dünyada yayılmaya devam ettiği günlerde farklı ülke ve işletmelerin Çin’e güven duyduğunu, Çin’in de somut girişimlerle dünya ekonomisine katkı yapmayı sürdürdüğünü gösteriyor.

POLONYALI ŞİRKETLERLE 100 MİLYON YUANLIK SÖZLEŞME

Polonya Yatırım ve Ticaret Bürosu’nun Çin Baştemsilcisi Andrzej Juchniewicz, CIIE’nin Polonyalı şirketler için yılın en önemli etkinliklerinden biri haline geldiğine işaret etti: “Polonyalı şirketlerin Çin'e ilgisi her geçen gün artıyor. Polonyalı girişimciler de Çin piyasasının büyük bir potansiyele sahip olduğu kanısında.”

Juchniewicz, 2019 yılında Çin ile Polonya arasındaki ikili ticaret hacminin önceki yıla göre yüzde 13,4 artışla 27,8 milyar dolara ulaştığını, Polonya’dan gıda ürünlerinin Çin’deki satışının COVID-19 salgını döneminde de sürekli arttığını, özellikle de süt ürünlerinin ihracatındaki yüzde 70’lik yükselişin dikkat çekici olduğunu belirtti.

Juchniewicz, "Çin pazarını tam anlamıyla keşfetmeyi umuyoruz ve Polonyalı şirketlerin CIIE vesilesiyle Çin'deki dostane iş ortamını hissetmesini temenni ediyoruz" dedi.

Polonyalı şirketler ile Çinli şirketler arasında CIIE sırasında süt ürünleri, şarap ve tarım ürünleri ile yan ürünlerini kapsayan 100 milyon yuan değerinde anlaşma imzalandığı bilgisini veren Juchniewicz, “Çinli dostlarımız, yakın tarihte süpermarketlerde Polonya'dan daha fazla kaliteli gıda ürünü satın alabilecek” diye konuştu.

DOĞU’DA RANDEVU

Ford Motor, Louis Dreyfus ve Roche gibi farklı ülkelerden çok sayıda önde gelen işletme, üç yıldır CIIE’ye katılıyor. Bazıları dünyanın en güçlü 500 şirketi arasında bulunan, bazıları da çeşitli sektörlere öncülük eden bu şirketler, stantlarıyla "Yonca" şeklindeki fuar salonunda birden fazla kez yer aldı.

Bunun yanında, 3. CIIE’nin kapanışı öncesinde, yüzlerce şirketin de 4. CIIE’ye katılmak üzere kayıt yaptırdığı belirtildi.

CIIE, dünyanın ithalat temalı ilk uluslararası fuarı olarak sadece üç yıl içinde rekorlara imza attı. Çin, salgının etkili şekilde kontrol edilmesi sonrasında bu küresel ticaret şenliğini öngörülen tarihte düzenleyerek, sorumluluk ve yükümlülüklerini yerine getirdiğini, ekonomik büyümesinin getirdiği yeni fırsatları tüm dünyayla paylaştığını gösterdi.

'FUAR SAYESİNDE 40 ÜRÜNÜMÜZ TÜKETİCİNİN GÖZDESİ OLDU'

Önümüzdeki yıl düzenlenecek 4. CIIE’ye katılım sözleşmesini imzalayan Danone Global Başkan Yardımcısı Bruno Chevot, “CIIE’nin etkisinden yararlanan şirketimizin, başta Fransa ve Almanya olmak üzere birçok ülkeden yaklaşık 40 ürünü geçen yıldan bu yana Çin piyasasında yer alıyor. Özellikle de CIIE’de sergilenen yıldız ürünlerimiz tüketicilerin gözdesi haline geldi” dedi.

Son fuarda, Danone’nin 50 ürünün tanıtımını yaptığını dile getiren Chevot, şirketin Çin’e 100 milyon avro yatırım yaparak Shanghai’de bilimsel araştırma merkezi, Qingdao ve Wuxi kentlerinde de özel üretim merkezleri kurmaya karar verdiğini kaydetti.

Bruno Chevot, fuardan memnuniyetini şu sözlerle özetledi: “Her yıl CIIE’de daha fazla ticaret ortağıyla tanışıyoruz, çalışma kanallarımızı genişletiyoruz. Çinli tüketicilerin taleplerini öğreniyor, Çin piyasasına yatırımlarımızı da sürekli artırıyoruz.”.

Chevot, Çin’deki iş ortamının gün geçtikçe iyileşmesinin, tüketim piyasasının büyük potansiyele sahip olmasının ve ülkenin dışa açılmayı genişletme stratejisinin Danone’nin Çin’e yatırım yapma konusundaki güvenini artırdığını belirtti.

'ÜÇ YIL DAHA CIIE'DEYİZ'

Çin piyasasında 39 yıldır bulunan ünlü Japon kozmetik markası Shiseido’nun CEO’su Masahiko Uotani, önümüzdeki üç yılda da CIIE'deki stantlarını koruyacaklarını söyledi.

Masahiko Uotani, “Shiseido, CIIE esnasında Çin kozmetik ürün piyasasının taşıdığı büyük potansiyelin tam olarak farkına vardı. Çin Cumhurbaşkanı Xi Jinping'in de açılış töreninde vurguladığı gibi, toplam 1,4 milyar nüfusa ve 400 milyondan fazla orta gelirli vatandaşa sahip Çin, dünya üzerinde en büyük potansiyele sahip piyasa konumunda” dedi.

Masahiko Uotani, Çin'in Shiseido için üst üste üç yıldır en büyük dış piyasa haline geldiğine işaret ederek, gelecekte de CIIE platformunu kullanarak daha fazla yeni marka, yeni ürün ve yeni teknolojiyi Çin’e tanıtmayı beklediklerini ifade etti.

KALKINMAMIZ, DÜNYAYA DA YARAR SAĞLAYACAK

Kısa süre önce sona eren Çin Komünist Partisi 19. Merkez Komitesi 5. Genel Kurulu’nda 14. Beş Yıllık Plan (2021-2025) dönemine dair kalkınma stratejilerini içeren plan önerileri sunuldu. Çin, iç sirkülasyonun merkezi konumda olduğu, iç ve uluslararası sirkülasyonların kenetlenmesini sağlayacak yeni bir kalkınma modeline geçiyor.

Cumhurbaşkanı Xi Jinping bu konuda şu değerlendirmede bulundu: “Bu, kapalı bir iç sirkülasyon değil, dışa daha açık, içi ve dışı kapsayan ikili sirkülasyon anlamında. Bu, Çin’in kalkınma taleplerini karşılamanın yanı sıra, dünya halklarına da yarar sağlayacak.”

Xi Jinping, CIIE’nin, ikili sirkülasyonun dünyaya açık olmasını sağlamak için bir platform işlevi gördüğünü ve yeni fırsatlar sağladığını kaydetti.

Xi, Çin’in küresel ekonominin toparlanmasını diğer ülkelerle birlikte ilerletme yönündeki kararlılığının hiç değişmediğinin altını çizdi.

Sonraki Haber