Depremzedeler yardım başvurularından yararlanamıyor

6 Şubat depremlerinde evlerini kaybeden bazı vatandaşlar, deprem yardımlarından yararlanamadığını söyledi. Seslerini duyurmaya çalışan depremzedeler, devlet kurumlarına yardım almak için yaptıkları başvurulardan sonuç çıkmadığını belirtti. Aydınlık’a konuşan depremzedeler mağduriyetlerini anlattı.

Binanın yıkımdan önceki ve sonraki hali.

Türkiye’yi sarsan 6 Şubat depremlerinin üzerinden beş aydan fazla zaman geçti ancak vatandaşların mağduriyeti sona ermedi. Afetin ardından depremzedelere yatırılacağı belirtilen yardımlardan yararlanamayan vatandaşlar, geçinmekte zorlandıklarını, yetkililere ulaşamadıklarını, sürekli oyalandıklarını aktardı.

Aydınlık, mağdur vatandaşlara ulaştı. Her türlü başvuruyu yapmalarına rağmen kira, taşınma ve aylık yardım paralarından yararlanamayan vatandaşlar, yaşadıklarını zorlukların yanı sıra devletin uyguladığı kurallara da tepki gösterdi.

EVİ YIKILDI KİRA YARDIMI ALAMADI

6 Şubat’ta meydana gelen depreme Hatay’ın Antakya ilçesinde yakalanan Eser Yılmaz, evinin yıkıldığını, geçici olarak Mersin’e geldiğini ancak hiçbir şekilde kira yardımı alamadığını belirtti.

Depremi fark ettikten sonra saniyelerle enkazın altında kalmaktan kurtulduğunu ifade eden Yılmaz, başına gelenleri şöyle anlattı:

“Üç gün dışarıda kaldık, sonra kalacak yer olmayınca gece yarısı apar topar Mersin’e geldik. Birkaç gün yurtta kaldık. Sonra bir hayırsever evini bize altı aylığına tahsis etti. Ama o da 2-3 haftaya bitecek. Devlet depremzedelere hane başı 10 bin, taşınma yardımı olarak 15 bin ve her ay da 5’er bin kira yardımı yapacaktı. Ama bize sadece hane yardımı yapıldı. Taşınma ve kira yardımı yapılmadı. Sebebi de adımıza fatura istemeleri. Ben depremden altı ay önce evlenmiştim. Adıma fatura yok. Ama orada oturduğumuza dair hem benim hem eşimin ikamet adresi kaydı var. Apartmanın en üst katında 9/4’te perdeler hala duruyor. Biz burada oturuyorduk.

Hasar tespit sonucu evin 'yıkık' olduğu e-Devlet'te de işlendi.

‘FATURA TALEBİNDE ISRAR’

“Mersin’e geldikten 15 gün sonra annem kalp krizi geçirip vefat etti. AFAD’a defalarca başvuru yaptık. e-Devlet’te evimizin yıkıldığına dair belge, askı kodu da dahil iki belge, muhtarlıktan aldığımız ikamet belgesi olmasına rağmen illa adımıza kayıtlı su ve elektrik faturası isteniyor. Faturalar abimin adına diyorum, illa adınıza olacak diyorlar. Bu bahaneden dolayı kira ve taşınma yardımı yapmıyorlar.”

‘KİRA YARDIMI BİR SEFER YATTI’

Depreme Kahramanmaraş’ta yakalanan bir devlet memuru, depremden sonra Malatya’ya taşındı. Kamu görevlisi olduğu için adını veremediğimiz depremzede Aydınlık’a şunları anlattı:

“Kiracı olarak oturduğum ev ağır hasar aldı. Taşınma yardımı aldım. Nisan ayında kira yardımı da aldım ama daha sonraki üç ay kira yatmadı. Başka benzer şikayetler de var, bu durumda olan sadece ben değilim.

“e-Devlet’ten, CİMER’den yazdım ama cevap alamadım. Gerekçesini bilmiyorum. Bulunduğum yer kırsal, bu sebeple merkezdeki AFAD müdürlüklerine gidemedim. Telefonla ulaşmayı denedim olmadı, sürekli farklı birimlere aktarıp duruyorlar. Babadan kalma köy evinde barınmaya çalışıyoruz. Kendi imkanlarımla geldim, sadece yakıt parası karşılandı. Temmuz sonuna kadar idari izinliyim. Malatya’ya tayin isteyeceğim. Maaşımız yatıyor ama onun dışında hiçbir yardım alamıyoruz.”

Islak imzalı ikametgah belgesi.

‘MEMURLAR İLERİ TARİHE KAYIT YAPTI’

Depremzede Burak Genç, evi ağır hasarlı olmasına rağmen hiçbir yardım alamadığını şöyle anlattı:

“Depremden önce almış olduğum sıfır konut vardı. Yeni abonelik olmadan bina ortak alanından kullanım oluyor. Evimin temizliğini yapıp eşyalarını yerleştirdim. Deprem öncesinde ikamet taşımak için memur fatura istedi. Normalde yeni evlerde ilk oturumlarda böyle bir duruma gerek yokmuş.

“Depremden sonra hasar tespit için gelen memurlar valiye durum aktarınca ikamet yerimi deprem sonrası olarak girdiler. E-devlet üzerinden bir sorun yaşamadım başvuru yaparken ama sonrasında sistem güncellemesi ile evim hasar durumu konusunda sıkıntılar oluştu. İkametin ileriye dönük kaydedildiği için olduğunu söylediler.

“Muhtar ve kolluk kuvvetlerinden adres tespiti yapılmasını istedim. Sonuç olarak o evde oturduğum tespit edildi. Çünkü ağır hasarlı bir yapıya kimse gidip sıfır eşyalarını koymaz. Bunu komşular da teyit etti. Ama maalesef deprem bölgesinde devamlı personel değişikliği yüzünden evrak kayıpları yaşandı. Biz de birkaç defa şehir dışına gitmek zorunda kaldık. AFAD yol yardımı yapmadı.

“Evimin başında 100 gün nöbet tuttum, yeni eşyalarımız çalınmasın diye. Anlayacağınız AFAD personelleri dahil sistemi yönetmediler. Binası az hasardan ağır hasara dönen binlerce kişi taşınma, kira ve DASK ödemelerini aldı ama maalesef bizim gibi gerçek mağdurlar ise ortada kaldı.”

AEAD'ın 'başvurunuz değerlendirilecektir' mesajı.

‘ELAZIĞ’DA ÇOK MAĞDUR VAR’

Aydınlık’ın ulaştığı Elazığlı bir depremzede de hiçbir yardım alamadığını belirtti. Depremzede vatandaş, mağduriyetini şu ifadelerle aktardı:

“Evimiz az hasarlı ama 10 bin lira deprem yardımı parasından yararlanamadık. Evi az hasarlı olana kiracı dahi olsa ikametgah ettiği bina eğer az hasarlı ise 10 bin TL yardım yapıldı. Elazığ’da bu yardımdan yararlanamayan çok mağdur var. AFAD müdürlüğüne gittiğimizde ‘Bekleyin yatar’ cevabını veriyorlar ama bir şey yok.”

‘ŞİMDİLİK BİR SORUN YOK’

Depremzedelerin yaşadığı mağduriyeti Hatay Valiliği yetkililerine sorduk. Valilik yetkilileri şimdilik herhangi bir sorun yaşanmadığını, yardımların yattığını ileri sürerek şunları ifade etti:

“Vatandaşlarımız eğer ‘Benim kalacak yerim yok. Kiralık ev bulamadım ya da farklı sebeplerle ben kontrol istiyorum’ deyip başvurusunu kontrole çevirdiği zaman bunlar değerlendiriliyor. Valiliğe veya kaymakamlığa, AFAD’a gittikleri takdirde 10 bin, 15 bin yardımlarını sorgulatabiliyorlar. Yakınını kaybettiyse 100 bin yardımını da sorgulatabilir. Onun dışında gıda, hijyen kolisi almak istiyorsa ikametin olduğu kaymakamlıklara gidip oradan yardım talep edebilirler. Valiliğe gelen bir sürü vatandaşımız var. Şimdilik bir sıkıntı yok. Biz de bu gibi durumların yaşanması durumunda mağdurları Valiliklere, kaymakamlıklara, AFAD’a yönlendirmelerini istiyoruz. Eğer alamadık diyen olursa elimizden geldiğince yapmaya çalışıyoruz.”

Sonraki Haber