‘Alkolün pazarlanmasının kontrolüyle hayatlar kurtulabilir’
Dünya Sağlık Örgütü’nün (DSÖ) yayınladığı son raporda, alkolün dijital platformlarda yaygın olarak pazarlandığı ve özellikle gençlerin hedef alındığı açıklandı. DSÖ artışın önüne geçmek için daha etkili düzenleme çağrısı yaptı.
Dünya Sağlık Örgütü'nün (DSÖ), yayınladığı "Sınır dışı pazarlama ve reklamları düzene sokarak alkolün zararlarını azaltmak" başlıklı raporunda, alkol tüketiminin olumsuz etkileri ve küresel alkol ürünleri tanıtımının kötü örnek teşkil etmesi ele alındı. Raporda, alkol için gelişmiş çevrim içi pazarlama tekniklerinin artan kullanımı ve daha etkili düzenlemeye duyulan ihtiyaç vurgulandı.
Raporda, dünya genelinde her yıl yaklaşık 3 milyon kişinin alkol kullanımı sonucu hayatını kaybettiği ve alkol kaynaklı ölümlerin, dünyadaki toplam can kayıplarının yüzde 5'ini oluşturduğu bildirildi. Bu rakamın yüzde 13,5'inin 20-39 yaş arası kişilerden oluştuğu vurgulandı.
Alkol kullanımı, alkol bağımlılığı, zihinsel ve davranışsal bozukluklar, karaciğer sirozu, bazı kanserler ve kardiyovasküler hastalıklar gibi önemli bulaşıcı olmayan hastalıklar gibi bir dizi sağlık sorunuyla bağlantılı. Şiddet ve trafik kazalarından kaynaklanan yaralanmalar ve ölümler de bu listenin başında yer alan problemlerden.
ÜLKELER ARASI İŞ BİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Raporda ifadelerine yer verilen DSÖ Genel Direktörü Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, alkolün genç bireylerin hayatını çaldığını belirterek, "Taşıdığı sağlık riskine rağmen alkol ürünlerinin pazarlanmasına yönelik kontroller çok zayıf kalmaktadır. Alkol ürünleri pazarlamasının daha sıkı kontrole tabi tutulması, çok sayıda hayatı kurtarabilir." açıklamasında bulundu.
DSÖ Alkol, Uyuşturucu ve Alışkanlık Yapan Davranışlar Birimi Sözcüsü Dag Rekve, "Dijital medyanın artan önemi, alkol ürünleri tanıtımının giderek sınır dışına yayılmasına ve ülkelerin bu konuda kontrol edici adımlar atmasını zorlaştırmaktadır. Bu alanda ülkeler arasında daha fazla iş birliğine ihtiyaç var." görüşünü aktardı.
Rekve, 2018'de yapılan araştırmaya göre DSÖ üyesi ülkelerin yüzde 48'inin, internetteki alkol ürünü reklamlarını kontrol etmeye yönelik yasaları olmadığını aktardı ve ülkelere daha sıkı kontrol çağrısı yaptı.
ÇEVRİM İÇİ PAZARLAMANIN YANILTICI ETKİSİ
2018’de BM ajansı tarafından yapılan bir araştırmada, çoğu ülkenin geleneksel medyada alkol pazarlaması için bir tür düzenlemeye sahip olmasına rağmen, internet ve sosyal medya için geçerli bir düzenlemeye sahip olmadığını ortaya koydu.
DSÖ'ye göre, son yıllarda alkol pazarlamasında en büyük değişikliklerden biri yanıltıcı çevrim içi pazarlamanın kullanılmasıdır. Sınır ötesi alkol pazarlamasını, reklamını ve tanıtımını düzenleyerek alkolden kaynaklanan zararı azaltmayı amaçlayan raporda, özellikle çocuklar, ergenler, kadınlar ve ağır içenler için kitlelerin nasıl hedef alındığı da inceleniyor.
Rapora göre, alkol pazarlamacıları genellikle kadınların güçlenme ve eşitlik sembolü olarak içtiklerini gösteriyor.
DİJİTAL ORTAMDA BÜYÜK ALKOL PAZARI
Rapora göre, alkol şirketleri ayrıca küresel, bölgesel ve ulusal düzeyde önemli spor etkinliklerine sponsorluk yapıyor ve bu da yeni izleyiciler arasında marka bilinirliğini önemli ölçüde artırıyor. Diğer fırsatlar arasında rekabetçi oyun etkinliklerinin sponsorluğu veya uluslararası abonelik kanallarında yayınlanan filmlere ve dizilere ürün yerleştirme sayılabilir.