Almanya’da kartla ödeme sorunu nasıl çözülecek?

Almanya’da yaşanan kartla ödeme sorunu hem alıcıları hem de satıcıları mağdur etti. Sorunun neden yaşandığına ilişkin araştırmalar devam ediyor.

Almanya’da son haftalarda kasaların başında ödeme yapmak isteyen tüketiciler önemli bir sorunla karşılaştı. Birçok makine temassız ve kartlı ödemeyi gerçekleştiremedi. Federal Mali Denetleme Kurumu (BaFin), geçen hafta Almanya'daki binlerce kartlı ödeme noktasını etkileyen ödeme sorunlarını inceliyor. BaFin, çeşitli ödeme hizmeti sağlayıcıları, Federal Bilgi Güvenliği Ofisi (BSI) ve Bundesbank ile yakın temas halinde olduğunu açıkladı. Yapılan açıklamada, "Durumu daha iyi değerlendirmek için BaFin, etkilenen ödeme hizmeti sağlayıcıları arasında bir inceleme yaptı" dendi. BaFin sözcüsü, "İncelemenin amacı, kesintinin boyutunu daha iyi anlamak. Bildiğimiz kadarıyla, ilgili ödeme hizmeti sağlayıcıları, üreticiyle temas halinde ve bir çözüm üzerinde çalışıyorlar." ifadelerini kullandı.

SİSTEM DEĞİŞTİRİLİYOR

Sorunları ve çözümleri, ödeme hizmeti sağlayıcıları Concardis ve Payone da inceliyor. Her iki finansal hizmet sağlayıcı da BaFin denetimine tabi. Ancak, etkilenen H5000 modelinin sağlayıcısı Verifone şirketi, bir donanım sağlayıcısı olarak mali denetime tabi değildir. Payone, Verifone'un muhtemelen sağlayıcılar için yazılımı geliştirmeye ve test etmeye devam edeceğini duyurdu. Bu nedenle Payone, özellikle bir sağlayıcı değişimi yoluyla alternatif senaryoları zorluyor. İndirimli süpermarket markası olan Aldi Nord’un sözcüsü, "Kısa vadede tüm pazarlarda yeniden kartla ödeme mümkün olacak." dedi. Sorunlu ödeme cihazlarının yerini yeni modeller alacağını açıklayan sözcü, "Piyasaların bir kısmı zaten hafta sonu dönüştürüldü, geri kalanı önümüzdeki birkaç gün içinde takip edecek" dedi. Yazılım hatasından etkilenen Verifone üreticisinin kart ödeme noktaları H5000, zaten bu yıl kademeli olarak değiştirilecekti, böylelikle işlem hızlandırılmış oldu. Aldi Süd şirketi ise yaşanan sorunlardan etkilenmedi. Bir diğer şirket Netto da sağlayıcıları değiştirdi ve işlemin tamamlandığını bildirdi. Şirket, şube ağında tekrar kartla ödeme yapılabileceğini duyurdu.

ÇOK UZUN GEÇİŞ SÜRELERİ

Ödeme sorunlarının, sağlayıcıların değiştirilmesi için uzun geçiş sürelerinden kaynaklanmış olabileceği düşünülüyor. Cihazlar, mevcut güvenlik standardı TA 7,2'yi karşılamamaktadır (TA, teknik ek anlamına gelir). Ancak Alman bankacılık sektörünün işletmecilere tanıdığı 2025 yılına kadar bir geçiş dönemi var. Tüketiciler ise şimdi ekonominin elektronik ödeme sistemlerine aşırı bağımlılığını eleştiriyor. Alman Tüketici Örgütleri Federasyonu'ndan (vzbv) Claudio Zeitz-Brandmeyer, “ekonomimizin nakitsiz ödeme araçlarına fazla bağımlı olması riskler getirdi” vurgusu yaptı. Brandmeyer, “Nakit, güvenli bir alternatif olarak önemini koruyor” ifadelerini kullandı. Brandmeyer, nakit olmadan tüketicilerin daha geniş kapsamlı sorunları olacağını ve şirketlerin satışlarda çok daha büyük kayıplarla karşı karşıya kalacağını da söyledi.

ESKİ DONANIMDA YAZILIM HATALARI

Eski donanımlarda çıkan yazılım hataları ve sorumlulukların önümüzdeki haftalarda daha fazla tartışılması bekleniyor. Verifone'un birçok perakendecide hizmet veren veya halen kullanımda olan cihazlarının modası geçmiş olarak kabul ediliyor ve üretici tarafından birkaç yıldır satılmıyor. H5000 sağlayıcıları 2023 yılına kadar sadece yazılım güncellemeleri ile desteklenecek. Giro kartların mevcut ödeme varsayılanı, eksik veya süresi dolmuş bir güvenlik sertifikasından kaynaklanıyor olabilir ve bu da sağlayıcı için gerekli yazılım güncellemelerini önleyebilir. Finans blogu "Finanz-szene" tarafından yapılan araştırmaya göre, 2018'de Almanya'da H5000 modelinin yaklaşık 350 bin cihazı hala çalışır durumdaydı ve bu da kart ödeme noktalarının yaklaşık üçte birine karşılık geliyor.

Sonraki Haber