Almanya'da okullar sahipsiz kaldı! 328 okulda müdür koltuğu boş

Kuzey Ren Vestfalya Eyaleti’ndeki 10 okuldan birinde müdürlük koltuğu boş. Koltuğun boş kalmasında iki neden ön plana çıkıyor. Güvenlik sıkıntılarının yaşandığı bir sistemde eğitimciler müdürlük yapmak istemiyor. Diğeri ise maaşların cazip olmaması

Nüfus bakımından Almanya'nın en kalabalık eyaleti olan Kuzey Ren Vestfalya'da okullar müdür sıkıntısı yaşıyor. On okuldan birinde müdürlük koltuğu boş kalırken, durumdan en çok ilkokullar etkileniyor. 328 okulda müdür yok. Bu rakamın 229’unu ise ilköğretim okullarına ait. Ruhr Öğretmenler Derneği Eski Başkanı Celal Aydemir müdür kadrosunun neden boş kaldığını Aydınlık Avrupa’ya değerlendirdi. Aydemir şunları söyledi:

Celal Aydemir

HER ON OKULDAN BİRİSİNİN MÜDÜRÜ YOK

“Kuzey Ren-Vestfalya Almanya'nın nüfus bakımından en yoğun, en kalabalık eyaleti. Bu eyalette aşağı yukarı on seneden beri müdür kadrolarında büyük bir boşluklar oluşuyor. Hala müdürü olmayan okullar var. Eğitim Bakanı'nın yaptığı açıklamalara göre şu an 328 okulda müdür yok. Bu müdürlük kadrolarının büyük çoğunluğu da ilkokullar oluşturuyor. Bu rakamlar şu anlama geliyor. Her on okuldan birisinin müdürü yok.

Bu ders yılında bir önceki ders yılına göre 7200 öğrenci artışı da var. Öğrenci sayı artmasına rağmen müdürlük kadroları doldurulmuyor.”

NEDEN KADROLAR BOŞ KALIYOR?

“Peki neden bu kadrolara kimse başvurmuyor? Buradaki müdürlük kadrolarının ataması bakanlık tarafından yapılmıyor. Yani Türkiye'deki gibi merkezi sistemle okul müdürleri atanmıyor. Bunlar tamamen seçimle gelen kişiler oluyor. Öğretmenlikten müdür yardımcılığına, müdür yardımcılığından müdürlüğe geliyorlar. Atananları yerel yönetimler belirliyor. Belediyedeki eğitim komisyonları tarafından ve Milli Eğitim Müdürleri tarafından seçiliyorlar.

Öğretmen ile okul müdürü maaşı arasında çok fark yok. Öğretmenler ile ilkokul müdürünün aldığı maaş arasında iki yüz avro civarında fark var. Bu yüzden birçok öğretmen müdürlük yapmak istemiyor.

OKULLARDAKİ GÜVENLİK SORUNLARI YÜZÜNDEN KİMSE MÜDÜR OLMAK İSTEMİYOR

“Diğer önemli bir neden ise okullarda ortaya çıkan güvensizlik ortamı. Almanya'da son on yıl içerisinde çok şey değişti. Eğitimciler okulların çehresinin değiştiğini söylüyor.

Afganistan'dan, Suriye'den son olarak Ukrayna'dan gelen göçmen çocukların sayısı yaklaşık dört milyonu buldu. Bu büyük bir rakam. Gelenlerin çoğu savaştan zarar gören, travmalara uğramış çocuklar. Buraya geldiklerinde birdenbire bu ortama da alışamıyorlar. Bu durum okullardaki sosyal huzuru bozmaya başladı. Yani alışılmadığı şekilde öğrenciler arasında günlük okul hayatında çatışmalar yaşandı. Okullardaki şiddet ve gerilim tırmandı. Okullara bıçak hatta silah getirilmesi gibi acı durumlarla bile karşılaşılıyor. Birçok kişi böyle bir ortamda müdürlük yapmak sorumluluk almak istemiyor. Eğitimciler bu sorumluluktan kaçıyor.

Okulda müdür olmayanca resmi olarak da bir sorumlu olmamış oluyor. Müdür yardımcıları her ne kadar okulu temsil etseler de bunların yasal bir durumları yok. Eğitimde büyük boşluklara neden oluyor. Okullar sahipsiz.”

En acil sorunlardan birisi öğretmen açığı

Almanya’da yapılan çok sayıda araştırma da eğitim sisteminde yaşanan sıkıntıları doğrular nitelikte. Kamuoyu araştırma şirketi YouGov, haziran ayında yaptığı araştırma işlerin iyi gitmediğini ortaya çıkarmıştı. 2 bin kişi arasında yapılan anketin sonuçları şu şekilde oldu. Ankete katılan her beş kişiden biri, yani yüzde 15’i, okullara güven konusunda “yetersiz”, yüzde 5’i ise “çok yetersiz” notunu verdi. Ankete katılanların sadece yüzde 4’ü okullara duyduğu güveni “çok iyi”, yüzde 14’ü ise “iyi” diye nitelendirdi.

Katılımcılar Almanya’daki okullardaki en büyük sorunun öğretmen açığı olduğunu düşünüyor. İkinci sırada derslerin kalitesinin yetersiz olması, üçüncü sırada ise okulların mali kaynaklarının yetersizliği geliyor. Katılımcıların dile getirdiği diğer sorunlar ise gerekli değişiklikler söz konusu olduğunda sistemin yavaş işlemesi ve göçmen kökenli çocukların uyumundaki eksikler.

Sonraki Haber