Amerika'da Otomobil İşçileri Grevde: 5 Milyar Dolar Ekonomik Zarar!
Amerika'da Otomobil İşçileri Grevde! Birleşik Otomobil İşçileri sendikası General Motors, Ford ve Stellantis'e karşı grevde ve tarihinde ilk kez Amerika'nın sendikalı üç otomobil üreticisini aynı anda greve götürdü.
Amerika'da Otomobil İşçileri Grevde! Cuma günü işçiler Missouri, Michigan ve Ohio'da bulunan üç büyük otomobil üreticisine ait birer fabrikayı terk etti. Grev gözcüleri, pankart sallayan sendika üyelerinin alkışlarıyla karşılandı.
AMERİKA'DA OTOMOBİL İŞÇİLERİ GREVDE
CNN International'in haberine göre Birleşik Otomobil İşçileri sendikası General Motors, Ford ve Stellantis'e karşı grevde ve tarihinde ilk kez Amerika'nın sendikalı üç otomobil üreticisini aynı anda greve götürdü. Sendika, üç fabrikayı hedef alan grevi "Ayağa Kalk Grevi" olarak adlandırdı ve bunu iş bırakmaya yönelik stratejik bir "yeni yaklaşım" olarak nitelendirdi.
Grevler 3.600 üyenin çalıştığı GM'nin Missouri'deki Wentzville fabrikasında, 3.300 üyenin greve katılacağı Ford'un Michigan Wayne'deki Michigan Montaj fabrikasında ve 5.800 üyenin greve katılacağı Stellantis'in Ohio'daki Toledo Montaj kompleksinde başladı.
Toplamda, sendikanın 145.000 üyesinden 13.000'den fazlası iş bıraktı.
Anderson Economic Group CEO'su "Bunlar bizzat Birleşik Otomobil İşçileri sendikası tarafından dikkatle seçildi ve en azından başlangıçta grevde olan ve grev ücreti alan UAW (Birleşik Otomobil İşçileri Sendikası) işçilerinin sayısını azaltırken çok sayıda tedarikçi ve bayinin etkilenmesini sağlayacak bir stratejiyi yansıtıyor" dedi.
Sendika, otomobil üreticileri elektrikli araçlara geçerken kârdan daha büyük bir pay, daha kısa çalışma haftaları, tanımlanmış fayda emeklilik maaşlarının restorasyonu ve daha güçlü iş güvencesi talep ediyor.
ÇEKİŞMELİ BİR PAZARLIK
Grev, otomobil üreticilerinin sendikanın üyeleri için ücret artışı, sosyal haklar ve iş güvencesi gibi iddialı talepleriyle alay etmesinin ardından geldi. Her üç otomobil üreticisi de rekor ya da rekora yakın kârlar açıklarken, sendika on yıldan uzun bir süre önce şirketler nakit sıkıntısı çekerken ve iflasın eşiğindeyken vazgeçmek zorunda kaldıkları birçok avantajı yeniden elde etmeye çalışıyordu.
Otomobil üreticilerinin hepsi sendikaya çift haneli ücret artışları teklif etti fakat bu, sendika müzakerecilerinin taleplerini karşılamaya yetmedi.
Ford'un Wayne, Michigan'daki Michigan Montaj fabrikasında çalışan grevci işçi Scott Fox, CNN'den Vanessa Yurkevich'e Cuma günü yaptığı açıklamada, "Şu anda arkamdan gelen insanlara göz kulak olmalıyım" dedi.
General Motors yaptığı açıklamada "hayal kırıklığına uğradığını" ancak pazarlığa devam edeceğini söyledi.
Birleşik Otomobil İşçileri Sendikası (UAW), GM'ye Missouri'deki Wentzville Fabrikasında saat 11:59 itibariyle greve başladıklarını bildirdi. Sendika, "GM'nin masaya koyduğu, tarihi ücret artışları ve üretim taahhütlerini de içeren benzeri görülmemiş ekonomik pakete rağmen UAW liderliğinin eylemleri bizi hayal kırıklığına uğrattı" dedi.
GM, "Ekip üyelerimizin, müşterilerimizin, tedarikçilerimizin ve ABD genelindeki toplumların yararına olacak bir anlaşmaya mümkün olan en kısa sürede varmak için sendika ile iyi niyetle pazarlık yapmaya devam edeceğiz" açıklamasında bulundu.
General Motors CEO'su Mary Barra CNN'e verdiği bir mülakatta, bir gecede başlayan otomobil işçileri grevinden dolayı "hayal kırıklığına uğradığını" söyledi ve şirketinin sendika için "çok cazip bir teklifi" olduğunu söyledi.
CNN'den Vanessa Yurkevich'e konuşan Barra, teklifin %21'e varan ücret artışları, iş güvencesi ve sağlık hizmetlerini içerdiğini söyleyerek şunları dile getirdi:
Çalışanlarımız arasında yankı uyandıran bir teklifimiz olduğunu düşünüyorum. Ekibimiz masada olmaya hazır... ve UAW liderliğinin masaya geri dönmesine ihtiyacımız var, böylece bu sorunları çözebilir ve insanları işe geri döndürebiliriz.
Ancak Barra, sendikanın işçilerin son yıllardaki ücret artışlarını yansıtabilecek adil bir ücret artışı istedikleri yönündeki iddiasına karşı çıkarak, son birkaç yıldır rekor seviyelere ulaşan çalışanlar için kâr paylaşımına işaret etti. Ayrıca sendikanın taleplerinin "gerçekçi" olması ve GM'nin piyasa değerinin iki katından fazla olan 100 milyar dolardan fazla olmaması gerektiğini söyledi.
ABD TARİHİNDEKİ SON 25 YILDA EN BÜYÜK İŞÇİ GREVİ OLACAK
Bu arada Stellantis, şirketi "acil durum moduna" soktuğunu söyledi.
Şirketten yapılan açıklamada, "UAW liderliğinin çalışanlarımızın, ailelerinin ve müşterilerimizin yararına olacak adil bir anlaşmaya varmak için sorumlu bir şekilde devreye girmeyi reddetmesi bizi son derece hayal kırıklığına uğrattı" denildi.
Ford CEO'su Jim Farley Perşembe günü geç saatlerde CNN'e yaptığı açıklamada şirketin sendikanın tüm taleplerini karşılayamayacağını söyledi. UAW Başkanı Shawn Fain Cuma günü erken saatlerde CNN'e yaptığı açıklamada Ford CEO'sunun iddialarının "bir şaka" olduğunu söyledi.
Grev, daha önce benzeri görülmemiş olsa da, sadece iki gün önce üç şirketteki 145.000 UAW üyesinin tamamının grev hattına gidebileceği düşünüldüğünden daha az gerçekleşti. Bu, ülkenin son 25 yıldaki en büyük aktif işçi grevi olacaktı.
Birçok otomobil sektörü gözlemcisi sendikanın aynı anda birden fazla fabrikaya parça tedarik eden fabrikaları hedef almasını bekliyordu. Bu şekilde, üç şirketin 25 montaj tesisinin tamamı faaliyetlerini sürdürmek için ihtiyaç duydukları parçalardan mahrum kalabilir ve belki de şirket başına iki kadar az sayıda tesis grevdeyken üretim durma noktasına gelebilirdi.
5 MİLYAR DOLAR EKONOMİK ZARAR!
Perşembe günü yayınlanan bir rapora göre, Birleşik Otomobil İşçileri sendikası, mevcut iş sözleşmeleri önümüzdeki ay sona erdiğinde Detroit'in Üç Büyük otomobil üreticisine karşı greve gitmeye karar verirse, ekonomik etki hızla milyarları bulacak.
Birleşik Otomotiv İşçileri Sendikasının 3 büyük otomobil şirketine karşı başlattığı grevin 10 gün sürmesi halinde 5 milyar doları aşan ekonomik kayıplara neden olabileceği değerlendiriliyor.
CNBC'nin haberine göre, Bu tür olayları yakından takip eden Michigan merkezli bir danışmanlık firması olan Anderson Economic Group'a göre, 10 gün sonra 5 milyar dolardan fazla ekonomik kayba neden olacak.
2019'daki son pazarlık turunda, Detroitli otomobil üreticileri ile sendika arasındaki görüşmelerin kesilmesi GM'nin 40 gün süren ulusal bir greve gitmesine yol açmıştı. Otomobil üreticisi, grevin o yılki kazancına yaklaşık 3,6 milyar dolara mal olduğunu söyledi.
Geçmiş müzakere dönemlerinde ise sendika, Üç Büyükler arasından bir lider şirket seçmiş ve grev tehdidi de dahil olmak üzere ilk toplu pazarlık çabalarını bu şirkete yöneltmişti. Ancak yakın geçmişte olduğundan daha agresif olan yeni sendika yönetimi, bu tür çabaları tek bir otomobil üreticisiyle sınırlama sözü vermedi ve üçünü de daha savunmasız bıraktı.
Sendika Başkanı Shawn Fain Salı günü Facebook Live etkinliğinde sözleşmelerin sürelerinin öneri değil son tarih olduğunu bir kez daha teyit etti. Sendikanın, daha önce yaygın bir uygulama olan grev olmadan pazarlığın devam etmesine olanak sağlamak için mevcut sözleşmeleri uzatma planının olmadığını söyledi.
AEG (Anderson Economic Group)'e göre GM'nin kaybı 10 günlük bir grevde 380 milyon dolar olacaktır. Bu rakam Ford için 325 milyon dolar ve Stellantis için 285 milyon dolar olarak tahmin ediliyor.
AEG'nin tahminleri içinde sendika grev tazminatı ya da grev tazminatı değerlendirmeleri, işsizlik yardımları ya da işsizlik vergileri, ücretler üzerindeki gelir vergileri ve uzlaşma ikramiyeleri gibi diğer potansiyel etkiler yer almıyor.