Anahtar çevirmenin maliyeti katlandı
Araç sahibi olmak isteyenler sadece aracın fiyatına odaklansa da kullanım ve bakım giderleriyle yasal ödemeleri bütçeleri zorluyor.
Vergi, muayene, sigorta, bakım derken akaryakıt zamları yüzünden araç sahiplerinin anahtar çevirirken eli titrer oldu. Son zamlarla birlikte temmuz başında 26 TL civarında olan benzinin fiyatı 36 TL'ye, 23.9 TL olan motorinin fiyatı da 35 TL'nin üzerine çıktı. Yeni düzenlemelerle birlikte 4-6 yaşında ortalama bir aracın yıllık vergisi 5 bin TL, araç muayenesi 1300 TL, Zorunlu Trafik Sigortası ise ortalama 8 bin TL’yi bulabiliyor. Zorunlu yasal ödemeler dışında aracın bir de her yıl düzenli olarak yaptırılması gereken periyodik bakımı bulunuyor. Bundan 4-5 yıl önce 1000 TL olan periyodik bakımın güncel maliyeti 5 ile 12 bin TL civarında seyrediyor.
MOTOR ARIZASI 300 BİNİ BULUYOR
Sıfır araçta yaşanan arz-talep sorunu, bir araç sahibi olmak isteyenleri ikinci ele yönlendirmeye devam ediyor. Diğer yandan ikinci el araç alırken dikkat edilmesi gereken hususların başında ise ilave masraf ile karşılaşmamak için “detaylı ekspertiz” geliyor. Pilot Garage Genel Koordinatörü Cihan Emre, yaptığı yazılı değerlendirmede, şunları söyledi: “Aracımıza güvenmek, aracımızı iyi tanımak gerekiyor. Ekspertiz yaptırmak sadece güven vermekle kalmıyor, aslında bütçe planlamamızı doğru bir şekilde yapmamızı da sağlıyor. Malumunuz ekspertiz ile araçta olan arızaları ya da potansiyel sorunları ortaya çıkarabiliyorsunuz. Motorlu Taşıt Vergisi, Zorunlu Trafik Sigortası, kasko ve araç muayenesi gibi artan maliyetlere bir de ekstra onarım masraflarının eklenmesini istemezsiniz. Örneğin aracın motorunda çıkacak bir arıza, otomobilin yaşı, marka ve modeline bağlı olarak 50 bin ile 300 bin lira arasında bir masrafa neden oluyor. Aynı şekilde, fren sistemindeki ya da lastiklerdeki bir sorun 5 bin ile 20 bin TL bandında ek masraf demek. Tüm bunlar dışında bir de zaruri yakıt masrafı var. Her gün işe araçla giden birini düşündüğümüzde, bu kişinin yıllık yakıt harcaması 50 bin TL’yi buluyor. Özetle artan yürütme maliyetleri oto ekspertizin önemini de doğru oranda artırdı diyebiliriz. Araç sahibi olmak isteyenlerin bunları mutlaka göz önünde bulundurmasını tavsiye ediyoruz. Gözü kapalı hiçbir aracı satın almasınlar.”
ÖTV DÜZENLEMESİ BEKLENİYOR
ÖTV düzenlemelerinin ağustos ayına denk geldiğini hatırlatan Otomerkezi.net CEO’su Muhammed Ali Karakaş ise, “İkinci el araç satışı son 3 aydır beklentileri karşılamıyor. Sıfır araçta fiyatlardaki coşku devam ediyor. Rekor satışlarla ÖTV’de en alt baremin yüzde 100 olacağı, her ÖTV diliminde 20’şer puanlık artış yapılacağı öngörülerüyor. ” dedi. Elektrikli araçlara özel teşviklerin getirilmesinin sektörünün talebi olduğunu belirten Karakaş, “Vatandaşın alım gücüne uygun modellere düşük bir matrah, lüks modellere ise yüksek bir matrah uygulanması adil olacak ve sektörü rahatlatacaktır. İkinci el araç ithalatı ise 6 ay süreyle, sadece 1 yaşına kadar araçlarla sınırlı olmalı. Aksi durumda Türkiye Avrupa’nın hurdalığına döner.” ifadelerini kullandı.