Araç fiyatları artınca emanet otoya yöneldik
Araç sahibi olmanın zorlaştığı bu dönemde araç kiralama, tüketicinin ulaşım ihtiyacını karşılama anlamında avantajlı bir alternatif haline geldi. TOKKDER Başkanı, 'Kısa süreli araç kiralamada, bayram döneminde yüzde 80 üzerinde doluluk oranı olması bekleniyor.' dedi
Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER) Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici, sektörde bayram hareketliliğine ilişkin açıklama yaptı. Kovid-19 salgını ile birlikte tüketici davranışlarında değişim yaşandığına işaret eden Ekici, “Özellikle bayram ve tatil dönemlerinde günlük araç kiralamaya olan talepte artış yaşanıyor. Pandeminin etkilerinin yavaşladığı bu günlerde bayramın da gelmesi ile araç kiralamaya olan talep daha da yoğunluk kazandı. Kısa süreli araç kiralamada, bayram döneminde yüzde 80 üzerinde doluluk olması bekleniyor. Bayramın bu sene mayıs ayı başına denk gelmesi nedeniyle pandemi öncesindeki yıllardaki yaz yoğunluğunu beklememekle birlikte, bayram süresince de talebin artarak devam edeceği görüşündeyiz.” dedi.
'SAHİPLİK YERİNE KULLANIM'
“Bireylerin izole, hijyen standartları yüksek ve kontrollü ulaşım ihtiyacıyla birlikte, şehir içi ulaşımda toplu taşımaya olan, şehirler arası yolculuklarda ise uçak, tren ve otobüs taşımacılığına olan talebin belirli bir oranının bireysel ulaşıma kaydığını, araç kiralama ve araç paylaşımına olan talebin yükseldiğini gözlemliyoruz.” ifadelerini kullanan İnan Ekici, şunları aktardı: “Araç fiyatları, finansman maliyetleri ve enflasyondaki artışa bağlı olarak araç kiralama fiyatlarında da artış var. Ancak belirtmek isterim ki araç kiralama sektörü, satın alma ve filo yönetimindeki uzmanlığı sayesinde yarattığı verimliliği müşterilerine yansıtıp fiyat artışını enflasyonun altında tutmaya gayret ediyor. Kısa dönem kiralamada hâlâ Avrupa’nın en uygun fiyatlarına sahip ülkelerinden biri konumundayız. Uzun dönemli kiralama tarafında ise yüzde 50’lik ÖTV diliminde kalan araçlarda, Avrupa’nın altındayız. Araç sahibi olmanın zorlaştığı bu dönemde araç kiralama, tüketicinin ulaşım ihtiyacını karşılama anlamında avantajlı bir alternatif haline geldi. Kiralamayı tercih eden tüketici sadece ihtiyaç duyduğu süre kadar aracı kullanma ve sadece bunun bedelini ödeme imkânına sahip oluyor. Salgın öncesi yaşanmaya başlanan 'sahiplik yerine kullanım' ana akımı artarak devam edecek, bireyler ve kurumlar ihtiyaçları kadar kullanma imkânı tanıyan modellere, dolayısıyla kiralamaya daha fazla yönelecekler.”
KARAVANA TALEP VAR
Yüksek sezona doğru ilerlediğimizi ve salgının etkisinin yavaşladığı bu süreçte, turizm açısından da bakıldığında, 2022 yılının 2021 yılından daha iyi bir yıl olma potansiyeline sahip olduğunu ifade eden TOKKDER Başkanı, “Bu yıl yabancı turist kaynaklı 2021’de yakalanan iyileşmenin eğilim olarak devam edeceğini söyleyebiliriz. Elbette bunun olumlu yansımalarını günlük araç kiralama sektöründe de göreceğiz. Bunun yanı sıra, yine pandemi sonrasında yaygınlaşma eğilimi gösteren bir diğer trendin de karavan kiralama olduğunu belirtmek isterim. Mekanla sınırlı kalmadan özgürce tatil yapmak isteyen tatilcilere, en üst düzey hijyen ve güvenli ortam ile otel konforunda hizmet sunulan karavan kiralama seçeneğinin bu yıl da yoğun talep görmeye devam edeceğini tahmin ediyoruz.” bilgilerini paylaştı.
İKİNCİ ELDE FİYATLAR NE OLACAK?
İkinci el araç pazarında da hareketlilik sürüyor. 2plan İcra Kurulu Başkanı Orhan Ülgür, özellikle İstanbul’da Türkiye geneline göre son iki haftadır ölçülebilir bir hareketlilik tespit edildiğini ve Anadolu’nun diğer illerinde de hatırı sayılır bir canlılık oluştuğunu aktardı. Ülgür, nisan ayında bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 35 daha fazla ikinci el araç satışı olduğunu belirterek, “Son iki haftadır ikinci el satışlarında önemli bir hareketlilik görüldü. 2022 Mart ayında 647 bin ikinci el araç satış gerçekleşti ve nisan ayında bu rakamın 700 binin üzerinde olması bekleniyor. 2022 yılı geneline baktığımızda ise durgun geçtiğini belirttiğimiz ilk 3 aya rağmen toplamda son 4 ayda bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 15’lik artış söz konusu olacak. Bayram sonrası mayıs ayı çok daha hareketli geçecek. Bu hareketlilik umut verici.” dedi.
HAM MADDE VE TEDARİK KRİZİ VAR
Sıfır otomobilde; çip krizi, lojistik ve ham madde temininde yaşanan sıkıntıların halen sürdüğünü de hatırlatan Ülgür, şu bilgileri verdi: “Sıfır otomotiv sektöründe yaşanan sıkıntılar tüketicileri doğrudan ikinci ele yöneltti. Ancak ikinci elde de araç tedarikinde sıkıntılar yaşanıyor ve araç bulmak zorlaşıyor. Fiyatların artışında bulunurluk faktörünün de payı var. 2022 yılının başından bu yana araç fiyatları yüzde 17-18 oranında arttı. Bu da fiyatların, kurların hızlı yükselişi ile araç fiyatlarının pik yaptığı Kasım-Aralık 2021 dönemini yakaladığı anlamına geliyor. Rusya-Ukrayna savaşına bağlı olarak araç üretiminde önemli yeri olan ve bu ülkelerden tedarik edilen ham madde fiyatlarındaki iki katına varan fiyat yükselişleri, doğal olarak üretim maliyetlerini ve buna paralel olarak araç satış fiyatlarını etkiliyor. Bu yüzden, arz sıkıntısının devam etmesi ve yükselen maliyetler nedeniyle hali hazırda gerçekleşen sıfır araç fiyat artışlarının önümüzdeki günlerde daha da fazla olması bekleniyor. İkinci el ticaretindeki satışların artması da bu beklentiden kaynaklanıyor.”