Araştırma: Soyadı o harfle başlayan öğrenciler daha yüksek not alıyor!
Michigan Üniversitesi tarafından yapılan bir araştırma, soyadının ilk harfi A ile E arasında olan öğrencilerin, diğer öğrencilere kıyasla daha yüksek not aldığını ortaya çıkardı.
Son zamanlarda yapılan bir araştırma, öğrencilerin akademik performansları ile soyadları arasında şaşırtıcı bir bağlantı olduğunu ortaya çıkardı. Michigan Üniversitesi tarafından yürütülen kapsamlı bir çalışma, soyadları belirli harflerle başlayan çocukların okulda daha yüksek notlar alma eğiliminde olduğunu ortaya koydu.
ÖĞRENCİNİN SOYADI O HARFLE BAŞLIYORSA...
Michigan Üniversitesi'nin çığır açan çalışması, 30 milyondan fazla öğrenci değerlendirme kaydını analiz ederek ilginç bir örüntüyü ortaya çıkardı. Soyadı A'dan E'ye kadar olan harflerle başlayan öğrenciler, akranlarına kıyasla sürekli olarak daha yüksek notlar aldı. Özellikle bu öğrenciler, ödevleri rastgele sırayla notlandırılan öğrencilere kıyasla ortalama 0,3 puan daha yüksek (100 üzerinden) not elde etti.
Buna karşılık, soyadı U'dan Z'ye kadar olan harflerle başlayan öğrenciler hafif bir dezavantaj yaşadı. Bu öğrenciler, alfabetik olarak notlandırıldıklarında, kağıtları rastgele değerlendirilenlere kıyasla 0,3 puan daha düşük puan aldılar. Bu fark çok az gibi görünse de, bir öğrencinin akademik kariyeri üzerindeki kümülatif etkisi düşünüldüğünde önemli hale gelebilir.
SEBEBİ NE OLABİLİR?
Stewartville Star'ın haberine göre çalışmanın bulguları, bu not eşitsizliği için basit ama ikna edici bir açıklamaya işaret ettiği söylenebilir: Öğretmen yorgunluğu. Eğitimciler bir yığın kâğıt arasında ilerledikçe, hatalara karşı sabırları azalabilir ve bu da giderek daha düşük notlar verilmesine yol açabilir. Üstelik çalışmaya göre bu yorgunluk etkisi alfabetik notlandırma sistemleriyle sınırlı değil; ödevler rastgele sırayla notlandırıldığında bile benzer bir örüntü ortaya çıkıyor. Araştırmacılar, not verilen ilk on ödevin, 50 ila 60. sıralarda not verilen ödevlerden tipik olarak yaklaşık 3,5 puan daha yüksek puan aldığını tespit etti.
Ancak her ne kadar soyadının baş harflerinin akademik başarı üzerindeki etkisi kayda değer olsa da, bir öğrencinin performansına çok sayıda başka faktörün de katkıda bulunduğunu, notların düşüklüğünün eğitimcilere atfedilmemesi gerektiğini kabul etmek gerekiyor.