‘Avansla dahi üretim yaptırmakta zorlanıyoruz’

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, perakende sektörü için ham madde maliyetlerindeki artışın ciddi bir sorun oluşturmaya devam ettiğini, piyasalarda maliyet artışlarının süreceği yönünde bir beklenti olduğunu söyledi.

Dün yaptığı açıklamada Öncel, “Firmalarımız vadeli ödeme bir yana avans vererek dahi üretim yaptırmakta zorlanıyorlar. Piyasa peşin haricinde fiyat veremiyor. Ürettiğimiz her parti ürün bir öncekine göre daha pahalıya mal oluyor. Bu da firmalar için sermaye yetersizliğini ortaya çıkarıyor” dedi.

Firmalar için ham madde, eneji ve ücretlerin yanı sıra kiranın da önemli bir maliyet kalemi olduğunu hatırlatan Öncel, konutlardaki gibi işyeri kiralarına da TÜFE’nin belirli bir oranını aşmayacak şekilde üst sınır getirilmesini istedi. Öncel, bu durumda da kiracı-mülk sahibi çatışmasını önlemek için mülk sahiplerine kira gelirleri için vergi muafiyeti ya da indirim getirilmesini önerdi.

MAĞAZADA TRAFİK ARTTI E-TİCARET HIZ KESTİ

Öte yandan salgının etkisini kaybetmesiyle birlikte alışveriş için cadde ve AVM mağazalarına rağbet yeniden arttı, e-ticaretin perakende cirolarındaki payı ise düşüşe geçti.  BMD Başkanı Sinan Öncel, Mayıs 2021’de üyelerinin yaklaşık yarısı toplam cironun en az yüzde 11’ini e-ticaretten elde ederken, geçen ay bu oranın yüzde 30’a gerilediğini söyledi.  BMD’nin üyeleri arasında yaptığı Mayıs Ayı Anketi’nin sonuçlarını değerlendiren Sinan Öncel, fiyatların daha fazla artacağı endişesi ile ihtiyaç alışverişinin öne çekilmesinin de etkisiyle geçen ay ciroların ortalama yüzde 30-35 arttığını bildirdi. Ciroları ağırlıklı olarak yeni sezon ürünlerindeki fiyat artışının yukarı taşıdığını belirten Öncel, şöyle devam etti:

‘TURİZM LOKOMOTİF OLACAK’

“Yerli müşterinin alışveriş adetlerinde henüz 2019 düzeyine ulaşamadık. Yerli tüketicinin alım gücünün giderek düşmesinin  ve kredi kartları ile ilgili son düzenlemenin tüketim harcamalarına olumsuz yansıyacağını öngörüyoruz. TL’deki değer kaybı yabancılar için ülkemizde alışverişi çok cazip hale getiriyor. Bazı lüks markalarda cironun yüzde 60-70’i yabancılardan elde ediliyor. Ortadoğu’dan, Avrupa’dan ve Rusya’dan gelen misafirlerimiz yoğun alışveriş yapıyorlar. Turizm haziran-eylül döneminde perakende sektörünün lokomotifi olacak gibi görünüyor.”

Sonraki Haber