Avrupa bağışıklık için Türk çipurası tüketiyor
Salgın döneminde hem yurt içinde hem de yurt dışında deniz ürünlerine talep arttı. TİM Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller Sektör Kurulu Başkanı Kızıltan, ‘Ürünlerimizin yüzde 80'e yakını AB ülkelerinde tüketiliyor. Avrupalılar bağışıklık sistemini güçlendirmek için Türk çipurası talep ediyor’ dedi.
Su ürünleri ihracatı, şubat ayında önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 17 arttı. Salgın döneminde Avrupa Birliği ülkeleri bağışıklık sistemini güçlendirmek için Türk çipurası tüketti.
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller Sektör Kurulu Başkanı Sinan Kızıltan, su ürünleri ihracatına ilişkin değerlendirmede bulundu. Türkiye geneli su ürünleri ihracatının 2021 yılının ocak-şubat döneminde bir önceki senenin aynı dönemine kıyasla yüzde 14 artışla 200 milyon dolar olarak gerçekleştiğini ifade eden Kızıltan, "Miktar olarak baktığımızda ise 2021 yılında yüzde 8 artışla 37 bin ton ihracat gerçekleştirdik. Bu da ihracat birim fiyatlarımızı yani katma değerimizi de geçen senenin aynı dönemine göre artırdığımızı gösteriyor. 2021 yılının 1-28 Şubat döneminde ise bir önceki senenin aynı dönemine kıyasla yüzde 17 artışla 99 milyon dolar ihracat gerçekleştirilmiştir" dedi.
Hem içerde hem de dışarıda deniz ürünlerinin tüketimi arttı. Kızıltan, “Özellikle levrek ve çipuraya yoğun talep oldu. Ürünlerimizin yüzde 80'e yakını AB ülkelerinde tüketiliyor. Dünyanın önde gelen restoranlarında Türk levreği, çipurası mutlaka yer alıyor, talep görüyor. Salgın döneminde balığa talep yurt dışında da arttı. Avrupalılar bağışıklık sistemini güçlendirmek için Türk çipurası talep ediyor" diye konuştu.
RUSYA İLK SIRADA
2021 Ocak-Şubat döneminde en çok ihracat gerçekleştirilen ilk 5 ülkenin sırasıyla, 28 milyon dolarla Rusya, 25 milyon dolarla İtalya, 19,9 milyon dolarla Japonya, 19,3 milyon dolarla Hollanda ve 17 milyon dolarla İngiltere olduğunu aktaran Kızıltan, şöyle konuştu:
"2021 yılı şubat döneminde ise en çok ihracat gerçekleştirilen ilk 5 ülke sırasıyla, 12,5 milyon dolarla Rusya, 12,2 milyon dolarla İtalya, 10,2 milyon dolarla Japonya, 9,7 milyon dolarla İngiltere, 8 milyon dolarla Yunanistan’dır. Şubat ayında en fazla ihracatı gerçekleştirilen su ürünü, 64 milyon dolar ile toplam su ürünleri ihracatının yüzde 32’sini oluşturan en güzel sofraların vazgeçilmesi, 'denizlerin kralı' levrektir. En fazla ihracatı yapılan diğer su ürünleri ise 53 milyon dolar ile çipura, 37 milyon dolarla alabalık ve 20 milyon dolarla orkinos."
Kızıltan alabalık ihracatında 2021 Ocak-Şubat döneminde bir önceki senenin aynı dönemine kıyasla yüzde 63 artış yaşandığını belirterek, bu pazarda Rusya'nın öne çıktığını söyledi. Ocak-şubat döneminde Hong Kong’a toplam su ürünleri ihracatında yüzde 65 artış yaşandığını aktaran Kızıltan, "Hong Kong’a deniz patlıcanı ihracatında artış var" bilgisini verdi.
Su ürünleri ihracatında 2020 yılında 1 milyar 53 milyon dolar rakamına ulaştığını anımsatan Kızıltan, 2021 yılında yüzde 10’luk artışla 1 milyar 150 milyon dolar ihracat yapmayı hedeflediklerini söyledi.