Avrupa'daki atılım Berlin'den başladı

Trendyol Almanya'da ofis açtı. Günde bir milyon paketin döndüğü bir ekosistem kuran Trendyol, yereldeki üretimin gücüyle küresel koşusuna Avrupa'dan başlamış oldu. Avrupa şehirlerinden sonraki hedef ise Körfez Bölgesi. Şirket 2023'te küreselde 1 milyar dolarlık satış hacmine ulaşmayı hedefliyor

E-ticaret alanında dünya ölçeğinde ses getiren Türk girişimlerinden Trendyol faaliyet alanını ülke sınırları dışına taşıdı. Berlin'de bir ofis açan Trendyol, Amsterdam, Lüksemburg ve Londra ile devam edecek küresel koşusuna başlamış oldu. Şirketin patronu Demet Mutlu. Ancak Çinli Alibaba geçen dönemde önemli tutarda yatırım yaparak şirkette hakim hissedar oldu. Şirkete sadece Çinliler değil Körfez ve Avrupa sermayesi de yatırım turlarında fon sağladı. 10 milyar dolar değerlemeyi aşarak Türkiye'nin ilk “decacorn”u unvanını alan şirket, bugüne kadar tek başına 2 milyar dolarlık yatırımı ülkeye çekmiş oldu. Şirket Avrupa'daki ilk ofisinin açılışı dolayısıyla Almanya'nın başkenti Berlin'e geniş katılımlı bir basın heyeti davet etti. Biz de davetliler arasında yer aldık. Berlin'deki etkinlik kapsamında düzenlenen basın toplantısında Trendyol Grubu Başkanı Çağlayan Çetin, Trendyol Kurucu Ortağı Begüm Tekin, Trendyol Kurumsal İletişim Lideri İrem Poyraz ve yönetim ekibi şirketin faaliyetleri hakkındaki soruları yanıtladı.

300 İMALATÇI ONA ÇALIŞIYOR

Trendyol esasen geçen süreçte Türkiye'de büyürken Almanya'da da sessiz sedasız bir taban oluşturmuş. Çağlayan Çetin'in aktardığına göre, şirket Almanya'da bir milyon müşteriye ulaşıldı. İlk başlarda kullanıcıların çoğu Türkler olurken zamanla dağılım değişti ve Almanların oranı yüzde 70'e yaklaştı. Marka bilinirliği anlamında Almanya'da yaşayan Türkler'in önemli etkisi oldu. Satılan ürünlerin yüzde 85'i Trendyol'un kendi markalı (Trendyolmilla) ürünleri. Şirket özellikle moda/hazır giyim tarafında Türkiye'de hem markalar hem de fason imalatçılarla çalışıyor. Türkiye'de 300 imalatçı Trendyol için üretim yapıyor.

Trendyol Grubu Başkanı Çağlayan Çetin

TRENDYOLMİLLA'DA TÜRK ÜRÜNLERİ

“Pazarlama açısından büyük yatırımlarımız olmadığı halde yüzde 100 Türk malı ürünlerin beğenildiğini görüyoruz. Alman basınına da bunu anlattık. Önümüzdeki sene toplam ihracat tutarımızı bir milyar dolara çıkarmayı hedefliyoruz. Bunun 800 milyon avrosu Almanya'dan gelsin istiyoruz. Türkiye'nin dört bir yanındaki üreticilerimizin çok azı daha önce büyük markalara üretim yapmış. Trendyolmilla ile geçen sene bir milyon ciro yaptık. Türkiye'nin her ilinde her gün ürün topluyoruz.” diyen Çetin'in verdiği bilgiye göre, Almanya pazarı için yıl sonu hedefi 400 milyon avro. Almanya'da 70'e yakın kişiyi istihdam ettiklerini bu sayıyı artıracaklarını ve 200'e çıkaracaklarını belirten Çetin, Lüksemburg, Amsterdam, Londra'da da ofis açmayı planladıklarını bildirdi.

KÖRFEZ'DEN DAVET VAR

Şirketin yatırımcıları arasında bulunan Körfez sermayesinden de bu bölgeye ofis açmaları ve faaliyetlerini geliştirmeleri konusunda davetler aldıklarını kaydeden Çetin, büyüme planları içerisinde Avrupa'dan sonra Körfez'in de bulunduğunu anlattı. Çetin, “Ortadoğu'da yerelde varız. Birleşik Arap Emirlikleri en uygun yer ama pazar olarak Suudi Arabistan en büyük. Orada toplantılar yaptık. Bize sıcak bakıyorlar. Yatırımcılarımız Katar ve Abu Dabi, 'Ne zaman geliyorsunuz?' diyorlar. Oradaki büyük devlet fonları e-ticaret şirketlerini alıp yönetmemizi istiyorlar.” bilgilerini paylaştı.

DÖRT BÜYÜKLERLE GÖRÜŞTÜ

Avrupa'da müşteri memnuniyetini en yükseğe ulaştıran şirketlerden biri olduklarını böylece vites yükseltmeye karar verdiklerini söyleyen Çağlayan Çetin, “Son iki yılda ihracat ve küresel açılma kararı aldık. 55 platformda Trendyol markalarını ve Türk markalarını satışa sunduk. İlgi sayesinde Almanya'da da bir yatırım kararı aldık. Bilançomuz güçlü durumda. Bu yatırmaları idame ettirebilecek şekilde. Pazartesi günü burada 4 büyük e-ticaret şirketinin yöneticileri ile toplantı yaptık. Avrupalı oyuncular da bizim uzun vadeli olacağımızın farkındalar. Önümüzdeki beş yılda cironun üçte birinin ihracattan gelmesinin hedefliyoruz. Bir depo yatırımı da olacak. Almanya'da bir milyon kullanıcı uygulamamızı indirdi. Almanya'da en hızlı büyüyen ikinci mobil uygulama olduk.” bilgilerini de aktardı.

'GÜCÜMÜZ TÜRKİYE'NİN ÜRETİM GÜCÜNDEN GELİYOR'

Sohbet sırasında şirketin geldiği büyüklüğe dikkat çekilmesi üzerine “Üretim gücümüz Türkiye'nin üretim gücünden geliyor.” ifadesini kullanan Trendyol Grubu Başkanı Çağlayan Çetin, “En büyük avantajımız ekosistemimiz. Anadolu'da üretilen ürünleri Almanya'da her kapıya getirmek istiyoruz. Avantajımız Türk üreticiler. Biz bu pazara başkalarının ürünlerini değil değil ürünlerimizle geldik. Arkamızdaki üretim gücü ve marka desteği var. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) ile e-ihracat ekseninde yaptığımız işbirliği kapsamında, Türkiye’nin önde gelen markalarının küresel müşteriler ile buluşmasını hızlandıracağız. Bu doğrultuda teknoloji, lojistik ve pazarlama odağında önümüzdeki üç yıl içinde 500 milyon dolar yatırım yapacağız. Yerli üreticilerimizle birlikte hedeflerimize adım adım ulaşacağız. Hakkari'deki tespih üreticisinin ürününü burada Almanya'daki müşteri ile buluşturmak hedefimiz.” diye konuştu.

YÜRÜYEN TEKERE ÇOMAK SOKMAYALIM!

Ticaret Bakanlığı e-ticaret sistemine yönelik bir düzenleme hazırlığı içerisinde. Bilgiler kamuoyuna zaman zaman yansıyor. Berlin'deki toplantıda Avrupa'daki örnekleri de düşünerek düzenlemenin nasıl olması gerektiğine yönelik beklentilerini Trendyol Grubu Başkanı Çağlayan Çetin'e sorduk. Çetin şunları söyledi: “Ticaret Bakanlığımızın düzenlemesinden haberdarız. Halka açık olan bir şirket de genel bilgilendirme yaptı. Bizlerle paylaşılmış resmi bir taslak yok. Avrupa'daki, dünyadaki düzenlemenin nasıl olduğunu, buna uyum sağlaması gerektiğini söylüyoruz. Bugün buralara ihracat yapabiliyorsak Türkiye'de güçlü olmamızdandır. Bu sistemi biz ihracat için buralara getiriyoruz. O yüzden biz umuyoruz ki bu yasa sistemin yapısını bozmadan, büyümemizi sağlayacak şekilde olur. 6 milyar dolar yabancı sermaye getirmiş bir sektörden söz ediyoruz. 2 milyarını biz sağladık. Bu kaynakları Türkiye'de kullanıyoruz. Mevduatı Türk bankalarında tutuyoruz. Tüketiciyi, satıcıyı korumaya yönelik düzenlemelerin dünyadaki gibi olmasını destekliyoruz. Her zaman iyileştirmeler olabilir. Mutlaka yapılabilir. Biz kendi içimizde de yapıyoruz. Çok başarılı bir sektörden söz ediyoruz. Dijitalleşmeye öncülük eden bir sektör. Bir teknoloji hizmet verici. 10 milyondan fazla ürün 360 binden fazla satıcı ile Trendyol sadece bizim değil. Reklam yaptığımızda o satıcıların reklamını yapıyoruz. Pozitif ekosistemi bozmayacak şekilde olmasını bekliyoruz.”

BİR MİLYON PAKETİN 60 BİNİ İHRACATTAN

Trendyol 40 bine yakın kişiyi istihdam ediyor. “30 milyon müşteri, 260 bin satıcı ve 300 üretici ile yüzde 100 Türk şirketiyiz.” mesajı veren Trendyol Grubu Başkanı Çağlayan Çetin, sorular üzerine şu bilgileri paylaştı: “Günde 1 milyon paketin döndüğü bir sistemden bahsediyoruz. Almanya'ya günlük 20 bin paket gidiyor. Genel yurt dışı için bu sayı 60 bin paket. 2021 yılında 150 milyon dolar hacminde doğrudan e-ihracat gerçekleştirdik ve toplamda 6 milyon sipariş aldık. 2021'de yaptığımız ihracat 100’e yakın ülkeyi kapsıyor. E-ihracatın yüzde 66'sını Avrupa ülkelerine, yüzde 23'ü Orta Doğu, Kuzey Afrika ve Güney Afrika ülkelerine.”

Trendyol, Almanya operasyonuna başladığından beri trendyol.com/de üzerinden 90 milyon avro değerinde ürün satışı gerçekleştirdi.

Anadolu illerindeki satıcıların sayısında artış olduğuna da dikkat çeken Çetin, şunları söyledi: “Anadolu turlarına başladık. Trendyol ekosistemine katılan esnafın cirosunun arttığını görüyoruz. Yüzde 89 yeni bölgelere satış yaptığını aktarıyor. Yatırım turu tamamlanınca Sanayi ve Teknoloji Bakanımız gelmişti. '81 ilde varım' deyince 'Hakkari'de de var mısınız?' diye sordu. 'Varız' dedik. 100'e yakın satıcı var. Liste istedi verdik. Tesbih satıcısını aramışlar. O da sağ olsun güzel bir geri bildirim vermiş. 260 bin satıcı var. Bunlar KOBİ ve esnaf.”

TÜRK MÜHENDİSİNİN TEKNİĞİ VE DİSİPLİNİ AVRUPA'DA YOK!

Şirket Almanya'da açık hava ilanları vererek tanıtıma başladı.

Trendyol ekosistemini Avrupa'da kurma düşünceleri olduğunu ifade eden Çağlayan Çetin, “Almanya Trendyol'un yanında diğer platformlarda da ürün satıyoruz. Regülasyon anlamında Almanya çok rahat. Tercih etme nedenimizden biri bu oldu. E-ihracat için bir ihracat ekosisteminin olması lazım. Biz aynı gücün Türkiye'de de olduğunu öğrendik. Çin pazarından Avrupa'ya daha yakınız. Bizim bu alana girip büyüme konusu arkamızdaki ekosistemin gücünden kaynaklanıyor.” dedi. Yatırımları olan Alibaba'dan bilgi ve teknoloji transferi konusunda bir destek alıp almadıklarını sorduğumuzda, “Lojistik daha nasıl hızlandırılır konusunda.” görüşmeler yaptıklarını söyleyen Çetin, “Bin 500 yazılım mühendisimiz var. Sayı yakında 2 bin olacak. Hedefimiz 3 bin. Hepsi Türk ve kodlamalarımızı bu arkadaşlar yapıyor. Yurt dışındakilerin de yarısı Türk. Türk mühendisinin teknik yeterliliği ve çalışma disiplinini burada bulmakta zorlanıyoruz. Türk mühendisinin kalitesi ve teknik yeterliliği takdire şayan.. Sadece mühendis de değil bütün çalışma alanlarında böyle. Türkiye'den bu teknoloji şirketlerinin çıkması o yüzden tesadüf değil.” mesajı verdi.

Sonraki Haber