Aydilge’den ‘Sosyal Medya Linççileri’ne: Barbie sistemin parçası
Barbie üzerinden verilen mesajlara dikkat çeken sanatçı Aydilge, bu kez sosyal medyadan kendisini hedef alanlara seslendi. Aydilge, ‘Görünüşümüz dışında başka değerlerimiz olduğunu hatırlatmamda ne kötülük var?’ diye sordu.
Ünlü şarkıcı Aydilge, Barbie fil-miyle ilgili görüşlerini paylaştığı videolar hakkında olumsuz yorum yapanlara yanıt verdi. Daha önce çektiği 1 dakikalık bir video ile Barbie akımını eleştiren Aydilge, “Bizler plastik bebekler değiliz!” notunu düştüğü paylaşımıyla kültürel dayatmaya karşı çıkış yapmıştı. “Arabamız, atımız, yatımız, katımız olmasa da değerliyiz. Bizim bambaşka değerlerimiz, önceliklerimiz, güzelliklerimiz var.” diyen Aydilge, “Sen kazandın Barbie” başlıklı son paylaşımında şunları söyledi:
“Barbie yüzünden linçleneceğim hiç aklıma gelmezdi. Ben ‘Barbie almayın, protesto edin ya da Barbie filmine git-meyin’ mi dedim? Gidenleri mi küçümsedim? Sadece bunları yaparken bir yandan da bizlere kendimizi çirkin hissettirerek kar eden koca bir endüstrinin farkında olalım dedim. Filmde güzel mesajlar var zaten ben de gittim ama filme gitmişken bunları da unutmayalım dedim. Tabi ki bir tek Barbie nasıl suçlu ola-bilir koca bir sistemden? Ama onu yaratan firmanın da bu kocaman endüs-trinin bir parçası olduğunu unutmayalım dedim. Filtreyle video çekmemi ikiyüzlü buldu bazıları. İnanın öyle özel uygulanmış bir filtre falan yok. Dandik bir telefonun otomatik ön kamera filtresi ve kapattırmak aklıma gelmedi o an. Ne yalancılımı, ne ikiyüzlülüğümü bıraktılar. Filtre çekimi blurleştirmiş evet ama yüzümdeki beyazlık filtreden değil ki. Pigment yok, vitringo hastasıyım, Voldemort, Casper diye dalga geçiyorlar.
‘NASIL GÖRÜNDÜĞÜMÜZDEN İBARET DEĞİLİZ’
Ben diyorum ki, istediğimiz gibi görünelim. İster Barbie, ister Zeyna gibi, makyajlı, makyajsız, filtreli, filtresiz ama hayatımızın odak noktasına da nasıl göründüğümüz dışında başka değerler koymayı unutmayalım. Bu sözümde kötü ne var? Mesela ‘Barbie sendromu’ diye bir hastalık olduğunu unutmayalım. Farklı çeşitlerde Barbie’ler üretilse de hâlâ hakim imajın sarışın, mavi gözlü, uzun bacaklı, ince belli, ikonik Barbie olduğunu unutmayalım. Dünyada her yıl bir milyon kadının yeme bozukluğu ve yanlış diyetlerden öldüğünü unutmayalım. Ya da siz isterseniz unutun, ama benim de unutmamama bir müsaade edin.”
Aydilge’nin paylaşımına sosyal medyadan çok sayıda destek geldi. Ünlü şarkıcı, yorum yazarak desteğini sunan herkese teker teker yanıt vererek teşekkür etti.
BARBİE BİR DAYATMA
Aydilge, Barbie hakkında çektiği söz konusu videosunda şunları söylemişti:
“Tüm dünya Barbie Barbie diye coşmuş durumda. Ama herkes unutmuş galiba. Aslında Barbie, bir ütopik beden imajı taşıyıcısıdır. Mükemmel görünüşlü, sürekli mutlu ve lüks içinde yaşayan kadın imajını da-yatır. Onun vücut ölçülerine özenen pek çok küçük kız çocuğu kendini çir-kin, eksik, hatalı hissederek büyüdü.”