Bisiklet salgından güçlenerek çıktı

Salgın döneminde bisiklete ilgi arttı. Tedarik zincirindeki aksama nedeniyle üreticiler talebe yetişemedi.

Türkiye Bisiklet Federasyonu Asbaşkanı ve Bisiklet Endüstrisi Derneği (BİSED) Yönetim Kurulu Üyesi Bayram Akgül, Türkiye'de son 5 yıldır ve dünyada da son 10 yıldır bisikletin spor ve ulaşım amaçlı kullanımı arttığını söyledi. Koronavirüs salgınında bisiklete ilgi katlandı.

Salgın, salonda spor yapma imkanını elimizden aldı. Spor yapmak isteyenler açık havada yapılabilecek olanlara yöneldi. Bunlardan biri de bisiklet oldu. Geçen yıl Yeni Zelanda, Avustralya dahil dünyanın dört bir tarafına bisiklet ihracatı yapıldığını anlatan Akgül, bu yıl da benzer bir ivme olduğunu ve bu ivmenin devam edeceğini söyledi.

Akgül, "Türkiye'de bir yılda 1 milyon 250 bin civarında bisiklet satılıyordu, bu adet bu yıl 1,5 milyona çıktı. Talep daha fazla ama tedarik zincirinde bir sıkıntı oldu. Dünyada da tedarik zincirinde sıkıntılar vardı. Bunu yaşayan sektörlerden birisiyiz. Eğer tedarik zincirini aşacak bir durumumuz olsaydı, bu yıl daha fazla bisiklet satılabilirdi ülkemizde" dedi.

DIŞA BAĞIMLILIK AZALMALI

Aynı zamanda yerli bisiklet üreticisi olan Akgül, firma olarak Lüleburgaz'da Avrupa'nın en büyük entegre tesislerinden birinin yatırımına başladıklarını söyledi. Bu tesiste bazı bisiklet parçalarının üretimini yapacaklarını anlatan Akgül, "Bununla beraber yerliliği de artırmış olacağız. Dışa bağımlılığı, tedarik zincirinde karşılaşılacak sıkıntıları da bertaraf edeceğimiz bir yatırım planladık. Bu yıl sonunda da yatırımı bitirmeyi ve önümüzdeki yıl ortasında faaliyete geçmeyi planlıyoruz" ifadelerini kullandı.

Elektrikli bisiklete talebin de arttığını belirten Akgül, şöyle devam etti:

"Türkiye'de bununla ilgili de yatırımlar var. Yerli elektrikli bisiklet pili üretimi başladı. Türkiye'nin öncü markalarından biri bunu Manisa'da üretmeye başladı. Onunla beraber biz de yeni tesisimizde bazı parçalar ekleyeceğiz. İhracat için de bize büyük bir avantaj sağlayacaktır. 2023-2024 yılına sipariş almaya başladık. Federasyon olarak da Türkiye'de bisiklet kullanımının desteklenmesi için elimizden geleni yapıyoruz. Cumhurbaşkanlığı Bisiklet Turu vasıtasıyla bisikletin prime time'da seyredilebilir bir spor haline gelmesini sağladık. Türkiye’nin dört bir tarafında yarışlar düzenliyoruz. Bununla beraber bisiklete farkındalığın artırılmasıyla ilgili Gençlik ve Spor Bakanlığımızın büyük katkıları var, devletimizin büyük desteği var. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının bisiklet üretiminin desteklenmesi noktasında büyük destekleri oldu. Devlet, özel sektör ve federasyon işbirliği ile Türkiye'yi bisiklet üretim üssü haline getirecek sistemleri yapıyoruz. Bu da kısa zamanda karşılığını verecek."

BİSİKLET YOLLARI

İçişleri Bakanlığı’nın şehir parklarında trafik eğitim merkezlerinin bulunduğunu, burada çocuklara trafikte bisikletin nasıl kullanılacağına ilişkin eğitimler vereceklerini anlatan Akgül, Türkiye'nin dört bir tarafında iller de gerekli bisiklet yollarını yaparsa, Türkiye'de bisiklet kullanımını olabilecek en üst seviyeye çıkabileceğini söyledi.

Türkiye'de 1,5 milyon bisiklet satılırken, Almanya'da 6 milyon, İngiltere'de 5 milyon bisiklet satıldığını kaydeden Akgül, "Bir sektör kendi ülkesinde güçlü olursa, ihracat kapısı da açık olur. Ülkemizdeki hedefi yükseltebilirsek, maliyetlerimiz düşecek ve daha fazla rekabetçi olacağız. Türkiye rekabeti yükseltebilirse, yedek parça maliyetimizi de düşüreceğiz." dedi.

Sağlık Bakanlığının 1 metre bisiklet yolu yapan belediyeye, 1 bisiklet hediye etme projesinin yarım kaldığını aktaran Akgül, bu projenin sürdürülmesini umut ettiklerini belirtti.

Akgül, BİSED olarak da Türkiye'de yerlileştirmeyi artırmaya yönelik ve Türkiye'yi ihracat üssü yapmakla alakalı çalışmalar yürüttüklerini sözlerine ekledi.

BİSİKLET ŞEHRİ KONYA

Türkiye'de en fazla bisikletin kullanıldığı Konya'da, var olan 550 kilometre bisiklet yoluna ek olarak 87 kilometre daha bisiklet yolu yapılacak.

Kadın, erkek her yaştan vatandaşın tercih ettiği bisiklet için Konya Büyükşehir Belediyesi, bisiklet tramvayı ve bisiklet üst geçidi gibi imkanlarla ulaşımı rahatlatmaya çalışıyor. Konya Büyükşehir Belediye Başkanı Uğur İbrahim Altay, “Konya 550 kilometre bisiklet yoluna sahip bir il. Türkiye'de açık ara öndeyiz ki; ikinci, üçüncü sıralaması yapmak bile çok zor. İnşallah yeni yapacağımız 87 kilometrelik bisiklet yoluyla 'Türkiye'nin en uzun bisiklet yoluna sahip ili' olmayı perçinlemiş olacağız" dedi.

Güvenli Okul Yolu Projesi'yle de çocukların okula bisikletle gitmesi için çaba sarf ettiklerini anlatan Altay, "Bisiklet tramvayı, 550 kilometre bisiklet yolu, bisiklet tamir istasyonları, katlı bisiklet parkları ve otoparklardaki bisiklet parklarıyla Konya aslında 'bisiklet şehri' denmeyi hak ediyor” diye konuştu.

İHRACAT YÜZDE 93 ARTTI

Türkiye'nin 2021'in ilk 5 ayında bisiklet ihracatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 93,6 artarak 54 milyon 813 bin dolara yükseldi. Türkiye bu yılın 5 ayında 88 ülkeye bisiklet ihraç etti. Geçen yılın 5 ayında 28 milyon 310 bin dolar olan ihracat, bu yılın aynı döneminde yüzde 93,6 artarak 54 milyon 813 bin 203 dolara çıktı.

En çok bisiklet ihraç edilen ülke, 9 milyon 134 bin dolarla Finlandiya oldu. Bu ülkeyi 7 milyon 655 bin dolarla Fransa ve 7 milyon 498 bin dolarla Almanya izledi.

Manisa'da yıllık ortalama 250 bin adet bisiklet üretimi yapan ve bunun yüzde 70'ini ihraç eden Accell Bisiklet Genel Müdürü ve Bisiklet Endüstrisi Derneği (BİSED) Yönetim Kurulu Üyesi Anıl Şakrak şöyle konuştu: "Salgın bisiklet sektörü için devrim niteliğinde bir fırsat yarattı. Eskiden normal şartlarda toplu ulaşım kullanan birçok insan artık bisikleti ulaşımda bir alternatif olarak görmeye başladı. Avrupa ile kıyasla gidecek daha çok yolumuz var ancak bunun bir fırsat olarak değerlendirilebileceği düşüncesi doğdu. Ayrıca salgının ve kısıtlamalarında etkisiyle insanların boş zamanlarını geçireceği etkinliklere ilişkin planlamaları değişti."

Sonraki Haber