Cari dengeye katkı için 2 milyar avro yatırım sözü
Eczacıbaşı, yüzde 82'si yerli içerikten oluşan seramik gereçleri dahil olmak üzere holding olarak beş yılda toplamda 2 milyar avro yatırım yapacağını açıkladı
Eczacıbaşı Holding, Bozüyük’teki seramik ve sağlık gereçleri fabrikasına 51 milyon avro yatırım yaptı. Tesisin beşinci fazında üretime başlandı. Açılış törenine Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır ve Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı da katıldı. Bülent Eczacıbaşı açılışta yaptığı konuşmada, "Topluluğumuzun en büyük faaliyet alanını oluşturan yapı ürünleri, ülkemizin toplam seramik sağlık gereçleri ihracatının yüzde 50’sinden fazlasını gerçekleştiriyor." dedi. Bakan Kacır da, "Sadece son on yıl içerisinde seramik sektörü için yaklaşık 67 milyar TL yatırım tutarında, yaklaşık 20 bin istihdamı içeren 313 yatırım teşvik belgesi düzenledik." bilgilerini paylaştı.
Biz de şirketin davetlisi olarak açılışta yer aldık. Açılış öncesi Eczacıbaşı Topluluğu Grup CEO'su Atalay Gümrah ve Eczacıbaşı Holding Yapı Gereçleri CEO'su Özgen Özkan'ın düzenlediği sohbet toplantısına katıldık.
ORTADOĞU VE ABD PAZARI HEDEFTE
Atalay Gümrah, toplantıda önümüzdeki beş yılda holding olarak 2 milyar avro yatırım yapacaklarını açıkladı. Halihazırda zaten yıllık 200-250 milyon avro yeni yatırım yaptıklarını anlatan Gümrah, "Ukrayna savaşı Avrupa'daki birçok dengeyi değiştirdi. Almanya kuzey yıldızı gibi parlarken Avrupa'nın hasta adamı olarak tanımlandı ki bu Türkiye için çok riskli. Avrupa zayıflıyor ve avro 1.05'lere indi ve inşallah daha fazla inmez. Avrupa'yı nereden kapatırız dersek Ortadoğu pazarı geliyor. İkincisi ABD. Bu bizim için rekabetçi olmayan pazardı ama Trump'ın Çin'e engel koyması ile potansiyel oldu. Bu seneyi 2.1-2.2 milyar avro bandında bir aralıkta yılı bitirmeyi öngörüyoruz." bilgilerini verdi.
İKİNCİ YARIDA ZAYIFLAMA BAŞLADI
"Kovid'in en hareketli günlerinde bizim sağlık ve hijyen ürünlerimizde ürün yetişemiyordu. 2020'nin Haziran ayından itibaren yazlığını bir iki ay kullanan 7-8 ay kullandı. İnsanlar evde kalınca banyo ve mutfaklarının ne kadar eskidiğini fark ettiler. Yenileme kapasitesi çok arttı. Yazlıklarda yenileme olunca şehre döndüklerinde de evlerini yenilediler. Avrupa'da ürün satmanın önündeki en büyük engel tesisatçı eksikliği idi." diyen Gümrah, "Türkiye tarafı yılın ilk yarısında aktifti. Talebin de yoğunluğu vardı. Türk tüketicisi biraz zamlı dönemde talebi öne çekiyor. İkinci yarıdan sonra talepte zayıflama var. Farklı sektörlere bakınca da tüketim ürünleri ve sağlık, iç pazardaki dinamizmle daha iyi performans gösteriyor. İhracata yönelik gruplarda Avrupa'nın zayıflaması daha çevik olmayı gerektiriyor." ifadelerini kullandı.
İYİSİNİ ALAYIM ANLAYIŞI SÜRÜYOR
"Enflasyon yüzünden tüketici daha uygun ürünlere yöneliyor mu ve siz Vitra'da bir ekonomik marka çıkarmayı düşünüyor musunuz?" sorumuz üzerine Gümrah, "Dayanıklı tüketimde alt gruba gitmek yerine talebi erteliyor. 10-15 sene kullanacağı malı ucuzunu alayım demiyor. Tuvalet kağıdı ve deterjanda daha ucuzu almak eğilimi var. Dayanıklıda ise almışken iyisini alayım anlayışı var." derken Özgen Özkan da, "Türkiye için Vitra'nın marka gücü var. Bu marka gücüyle diğer üreticilerden ayrılıyor. Bizim şu anda büyümeye devam etmemiz için herhangi bir ekonomik ikinci bir markaya gerek yok. Vitra'nın da kendi içinde fiyat grupları var." mesajı verdi.
DOĞRUDAN CARİ FAZLA VEREN SEKTÖR
Eczacıbaşı Vitra Bozüyük üretim tesislerinin inovasyon merkezinde düzenlenen toplantıda konuşan Özkan, 6.7 milyon üretim kapasitesi ile Avrupa'nın en büyük dört üreticisinden biri olduklarını bildirdi. Kovid sonrası hijyen ve eve yatırım hassasiyetinin getirdiği fırsatı iyi yakalayan bir şirket olduklarını dile getiren Özkan, seramik sağlık gereçlerinde yerli muhteviyat oranının yüzde 82 olduğuna dikkat çekerek, "Doğrudan cari fazla veren bir sektörüz." dedi.
Tüm aşamaları tamamlandığında 76.5 milyon avro ulaşacak yatırımlarda önceliğin sürdürülebilirliğe ve fırsat eşitliğine verildiği de toplantıda not edildi. Yeni yatırımlarla kuruluşun Bozüyük’teki çalışan sayısı 3 bin 664’e yükselirken, küresel işgücü ise 5 bin 392 kişi oldu.
KADINLARI EĞİTİP İŞ GÜCÜNE KATTILAR
İndirim kampanyalarına ilişkin soruyu da yanıtlayan Özkan, "Fiyat artışlarını pazarın kendi dinamikleri belirliyor. Bu dinamikler enflasyondan daha yüksek değil. Pazarın dinamiklerine sağdık kalıyoruz. Temel hedefimiz enflasyon seviyesinde olması." dedi. Özkan'a, şirketlerin kârları artarken ücretlerin ne oranda arttığını sorduğumuzda, "Ücret artışları belli seviyelerde sendikal anlaşmalara paralel hareket ediyoruz. Hiçbir zaman beyaz yakaya da enflasyonun altında bir zam yapmadık. Sadece enflasyon değil piyasa koşulları da belirliyor." derken, holding insan kaynakları yöneticileri de, "Açıklanan enflasyonun çok üzerinde yaptık." bilgisini verdiler.
Özkan ayrıca, bölgedeki kadınlar için yereldeki kamu kuruluşları ile okuma-yazma kursu açtıklarını ve isteyen kadınları istihdam ettiklerini bildirdi. Özkan, tesisin yeni açılan bölümünde kadın çalışan oranının mavi yakada yüzde 50'ye ulaştığını bildirdi.