CHP E-ticaret Kanununun iptalini istedi! Mahkeme kararını açıkladı!

CHP, ‘e-ticaret Kanunu’nun iptali istemiyle Anayasa Mahkemesi'ne (AYM) dava açmıştı. Anayasa Mahkemesi, CHP'nin ‘e-ticaret Kanunu’nun iptali istemiyle açtığı davayı reddetti. CHP'nin istemini reddeden AYM'den gerekçeli karar açıklandı.

Kanunun orantısız bir sınırlamaya neden olmadığını belirten Yüksek Mahkeme, kamu yararı ile özel teşebbüs özgürlüğüne ilişkin kişisel yarar arasında bulunması gereken makul dengenin gözetildiğini bildirdi.

REKABETİ DÜŞÜRMEYECEK

Yeni Şafak Gazetesi'nden Abdullah Sarıca'nın haberine göre; Yüksek Mahkeme’nin kararında, dava konusu kuralların, elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret pazar yerlerinde belirli faaliyetleri yürütmesini ve bunlara ilişkin iş ve işlemleri yerine getirmesini kısıtlayarak teşebbüs özgürlüğüne sınırlama getirdiği ifade edildi. Ancak söz konusu sınırlamanın, sadece bu malların elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcısının kontrolünde olan elektronik ticaret pazar yerinde satışa sunulamamasından ibaret olduğu kaydedildi.

Anayasa Mahkemesi, CHP'nin ‘e-ticaret Kanunu’nun iptali istemiyle açtığı davayı reddetti. CHP'nin istemini reddeden AYM'den gerekçeli karar açıklandı.

DEĞİŞEN E-TİCARET KANUNU NELER GETİRİYOR?

E-ticaret Kanunu’na getirilen en dikkat çeken yeniliklerden biri Kanun’a eklenen yeni kavramlar olmuştur. Bunlar; “elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı”, “elektronik ticaret hizmet sağlayıcı”, “elektronik ticaret ortamı”, “elektronik ticaret pazar yeri”, “Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS)”, “net işlem hacmi” ve “ekonomik bütünlük” kavramlarıdır. Söz konusu yeni kavramlardan bazılarına aşağıda yer verilir:

  • E-ticaret aracı hizmet sağlayıcı; e-ticaret pazar yerinde kendisinin satış yapıp yapmadığına bakılmaksızın diğer e-ticaret hizmet sağlayıcıların mal veya hizmetlerinin teminine yönelik sözleşme yapılmasına ya da sipariş verilmesine imkân sağlayan aracı hizmet sağlayıcılar olarak tanımlanır
  • E-ticaret hizmet sağlayıcı; ister e-ticaret pazar yerinde ister kendine ait e-ticaret ortamında, kendi mal veya hizmetlerinin teminine yönelik sözleşme yapan ya da sipariş alan hizmet sağlayıcıları kapsar.
  • Rekabet hukuku terminolojisinden aşina olunan ekonomik bütünlük kavramının da Değişiklik Kanunu’nda kapsamlı bir şekilde tanımlandığı görülür. Getirilen yeni düzenlemelerle e-ticaret aracı hizmet sağlayıcılara kapsamlı yükümlülükler getirilir ve hangi kişilerin bunlardan sorumlu olduğunun belirlenmesi önem arz eder.
  • Düzenlemeye göre, ekonomik bütünlük; hem yatay hem de dikey yönlü kontrol ilişkisini kapsayacak şekilde gerçek veya tüzel kişilerle bu kişiler ile bağlantılı ticaret şirketleri ve işletmeleri kapsar.

E-ticaret mevzuatına giren bu yeni kavramların kendilerine sorumluluk yüklenen aktörler ve bunların sorumluluklarının kapsamı hakkında ipucu verdiği görülür.

E-ticaret Kanunu’na getirilen en dikkat çeken yeniliklerden biri Kanun’a eklenen yeni kavramlar olmuştur.

KAPSAM DIŞI TUTULAN İŞLETMELER

Kuruluş ve faaliyetleri özel kanunlarla düzenlenen ve münhasıran bu kanunlarda yetkilendirildikleri konularda faaliyet gösterenlerin e-ticaret aracı hizmet sağlayıcı veya e-ticaret hizmet sağlayıcı olarak kabul edilmeyeceği düzenlenir.

Bu doğrultuda; seyahat acenteliği, sivil havacılık, bireysel emeklilik, bankacılık, sigortacılık, finansman, sermaye piyasaları, ödeme hizmetleri, bahis ve şans oyunları ile elektronik haberleşme alanlarında faaliyet gösteren işletmeler E-ticaret Kanunu’nun uygulaması dışında tutulur.

E-TİCARET LİSANS ALMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ

E-ticaret Kanunu’na getirilen en dikkat çeken yeniliklerden bir diğeri ise e-ticaret lisansı alma yükümlülüğüdür. Bir takvim yılındaki net işlem hacmi on milyar TL ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı yüz bin adedin üzerinde olan e-ticaret aracı hizmet sağlayıcılara ve e-ticaret hizmet sağlayıcılara, faaliyetlerine devam edebilmeleri için Ticaret Bakanlığı’ndan (“Bakanlık”) lisans alma zorunluluğu getirilir.

Lisans ücreti; bir takvim yılında gerçekleştirilen net işlem hacmi ve işlem sayısı üzerinden yapılan bir hesaplama ile belirlenir. Lisans ücretinin hesaplanması, lisansın verilmesi ve yenilenmesine ilişkin usul ve esaslar Değişiklik Kanunu’nda düzenlenmekle birlikte, ilgili maddenin uygulanmasına ilişkin detayların yönetmelik ile düzenlenmesi beklenir. Yeni düzenleme ile getirilen lisans ücretinin kayda değer bir tutarda olacağı ve e-ticaret aktörleri için önemli bir masraf kalemi olacağı öngörülür.

E-ticaret hizmet sağlayıcıların ve e-ticaret aracı hizmet sağlayıcıların lisans alma yükümlülüğü 01.01.2025 tarihinden itibaren yerine getirilir. Lisanslamayla e-ticaret sektöründe faaliyet gösteren belli büyüklükteki işletmelerin kamunun gözetim ve denetimi altına alınmasının amaçlandığı görülür.

Sonraki Haber