Demiryolu Forumu’nda hedefler konuşuldu

İngiltere Uluslararası Ticaret Departmanı Türkiye Ofisi tarafından geçen sene ilki gerçekleştirilen “Birleşik Krallık-Türkiye Demiryolu Forumu” etkinliğinin ikincisi, dün yapıldı.

Rönesans Holding’in sponsorluğundaki foruma, Birleşik Krallık Ulaştırma Bakanlığı, Ulusal Demiryolu Otoritesi, üniversite ve araştırma kurumları ile demiryolu sektöründe faaliyet gösteren şirketler katılım gösterdi. İki ülkeyi temsilen sektörde önde gelen kurumların tecrübelerini ve iki ülke arasındaki potansiyel işbirliğini konuştukları forumun öğleden sonraki kısmında bire bir görüşmeler yapıldı. Projeler kapsamında İngiltere 1,2 milyar Euro finansman sağlayacak.

Etkinliğin açılışında konuşan Birleşik Krallık Büyükelçisi Jill Morris, Türkiye ile 23 milyar dolar olan ticaretin gelişerek devam ettiğini belirterek, “Bu yıl Türkiye’ye gelen İngiliz turist sayısının 4 milyonu geçmesini bekliyoruz. Ankara-İzmir arası demiryolu projesine destek veriyoruz. Her iki ülke için de burada ciddi bir potansiyel var.” dedi.

‘TÜRKİYE KÜRESEL LOJİSTİKTE ÖNEMLİ’

Birleşik Krallık Başbakanı Türkiye Ticaret Özel Temsilcisi Lord Hutton of Furness da yaptığı açılış konuşmasında, Demiryolu projesinin iklim ve sıfır emisyon açısından önem arz ettiğini ifade ederek, Mersin-Gaziantep arası 286 km’lik demiryolu projesine 680 milyon sterlinlik destek verdiklerini söyledi.

Furness, Türkiye'nin küresel lojistikte rolü kritik ve önemli olduğunu ve küresel ağın genişletilmesinde önemli bir rol oynayacağına işaret etti. Birleşik Krallık Ulaştırma Bakanlığı Genel Müdürü Ian Napier, Türkiye demiryollarının gelişmesi yalnızca Türkiye için değil, İngiltere'nin ticaret ağının gelişmesi için de katkılar sunduğunu söyleyerek, “Küresel karbonsuzlaşmanın azaltılmasında da hep birlikte çalışacağız.” dedi.

Ulaştırma Bakanlığı Genel Müdür Yardımcısı Aziz Aksu ise, “Kalkınma Yolu” isimli proje ile küresel ve bölgesel ulaştırmaya katkılarının sürdüğünü söyleyerek, 2017'de tamamlanan demiryolu projesini sürdürdüklerini, Kazakistan, Türkmenistan ile üçlü işbirlirğimizi 2022'de gerçekleştirdiklerini, Bulgaristan, Sırbistan, Macaristan ile dörtlü çalışma grubu oluşturup, yeşil taşımacılık çalışmaları başlatıklarını anlatarak, “Kalkınma Yolu” isimli proje üzerinden Güney Asya ve Körfez ülkelerini Avrupa'ya birleştireceklerini ifade etti.

Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi temsilcisi Mehmet Yavuz Güngör, konuşmasında Türkiye’nin küresel lojistik ağda önemini anlatarak şunları söyledi:

“Bulunduğumuz coğrafi lokasyon, 16 farklı ülkenin zaman zonuyla çalışmaya uygun. MENA bölgesi ve Orta Asya bölgesine 4 saatlik bir uçuş mesafesindeyiz. Bir yatırımcı çok zorlanmadan 1 milyar tüketiciye ulaşabiliyor. Ankara, İstanbul, İzmir gibi önemli noktalarımız var. Coğrafi lokasyonda bakarsak en büyük ulaşım modumuz denizyolu ulaşımımızdır. Demiryolu daha geride ama artırmaya çalışıyoruz. Orta Koridor iyi bir şekilde kullanılabilirse demiryolu ulaşımımızı artıracağız. 2019'da Çin'den gelen hatta bakarsanız 600 navlunun bu hattan taşındığını görürsünüz. 6 ile 22 gün arasında ulaşımı gerçekleştirdiğimiz görebilirsiniz. 2017’de yüzde 38 olan demiryolu ağının bugün yüzde 50'yi aştığını görebilirsiniz. Kendi demiryolu ağımızı geleneksel den küresele taşımak istiyoruz. Kargo merkezlerine demiryolu ağının artırılmasını hedefliyoruz.”

680 MİLYON STERLİN FİNANSMAN

İngiltere, Mersin'i Adana, Osmaniye ve Antep'le bağlayacak yüksek hızlı elektrikli demiryolu inşaatı için 680 milyon sterlin (878 milyon ABD doları) tutarında finansman sağlayacak. Finansman, İngiltere İhracat Finansmanı Dairesi (UKEF) tarafından Ulaştırma Bakanlığı adına projeyi gerçekleştiren Rönesans Holding'e sağlanacak. Destek, İngiltere ihracatçılarının projenin tedarikçisi olmaları şartıyla veriliyor.

Sonraki Haber