Eğitimciler kariyer sınavına karşı eylemde: Öğretmenlik zaten uzmanlık mesleğidir
Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun meslek itibarına zarar verdiğini kaydeden öğretmenler, kendi görüşleri de değerlendirilerek kanunun revize edilmesini talep etti. Öğretmenler, kariyer basamakları sınavının iptal edilmesini istedi
Öğretmenler, 14 eğitim sendikasının ortak kararıyla iş bırakarak Öğretmenlik Meslek Kanunu (ÖMK) ile getirilen kariyer basamakları sınavının iptal edilmesini istedi. Türkiye’nin dört bir yanında meydanlardan taleplerini dile getiren eğitimciler, “Öğretmenlik zaten bir uzmanlık mesleğidir.” dedi.
Öğretmenler, haklarının yeni ve keyfi şartlara bağlandığını, ezbere dayalı sınav sisteminin öğretmenleri yeni sıfatlarla ayrıştıracağını, okullarda çalışma barışını bozacağını ifade etti. Kanunun, meslek itibarına zarar verdiği belirtildi, ÖMK’nın bu haliyle geri çekilmesini ya da eğitim bileşenlerinin görüşleri alınarak revize edilmesi istendi.
‘CİDDİ YETERSİZLİKLER BARINDIRIYOR’
Aydınlık’a konuşan İstanbul Eğitim-İş 3 No’lu Şube Denetleme Kurulu Üyesi Erkan Aksoy, kariyer basamakları sınavının ekonomik bir farklılık dışında bir yenilik getirmediğinin altını çizerek şunları kaydetti:
“Bir öğretmen uzman olacak, diğeri öğretmen olarak yaptığı işe devam edecek. Bu da sınavı gereksiz hale getiriyor. Sadece ekonomik bir farklılık getirecek. Ek olarak, özellikle ilkokullarda çocuklar okula başlarken öğretmen seçimi yapılır. Yapacakları iş aynı olsa da veli çocuğunu uzman öğretmene vermek isteyecek. Veliler arasında da öğretmene karşı algı yaratacak. ÖMK diğer meslek kanunlarına baktığımızda çok yetersiz kalmasının yanı sıra öğretmenliği bir kariyer mesleği haline getiriyor. Ciddi anlamda yetersizlikleri içinde barındıran bir kanun, bu haliyle yeterli değil. Bu sınavı da içine kattığınızda öğretmenler arasında da bir rekabet yaratıyor. Bizim talebimiz, ÖMK ya geri çekilsin ya da TBMM’de bir an önce bu işin bileşenleri olan sendikaların, eğitim derneklerinin görüşleri de alınarak dopdolu bir meslek kanunu hazırlansın.”
BEKLENTİLERİ KARŞILAMADI
Eğitim-Bir-Sen de, önceki gün ÖMK’nın revize edilmesi için bir saat iş bıraktı, 81 ilde basın açıklaması yaparak taleplerini ve önerilerini kamuoyuyla paylaştı. Siyasi iradeye adım atma çağrısı yapıldı. Açıklamalarda, eğitimin verimliliğinin ve niteliğinin, eğitim çalışanlarının hak ettiği değeri görmesi, özlük hakları boyutuyla da emeklerinin karşılığının verilmesiyle mümkün olduğuna dikkat çekildi. ÖMK’nın, öğretmenlerin beklentilerini karşılayamadığı vurgulanan açıklamada şu ifadeler yer aldı:
“Mesleğin hak ettiği şekilde tanımlanması, sosyal zeminde öğretmenlerin itibarının, haklarının korunması ve artırılması, yönetmeliklerle, genelgelerle oluşan görev, yetki, ehliyet, liyakat noktasındaki hüküm dağınıklığının giderilmesi için meslek kanununda ivedi olarak değişikliklerin yapılarak hayata geçirilmesi gerektiğini bir defa daha hatırlatıyoruz. Ülkemizde fiilen görev yapan 1 milyonu aşkın öğretmen var iken, Öğretmenlik Meslek Kanunu’nda öğretmenin yetiştirilmesinden emekliliğine kadar mesleğin bütün olarak ele alınmaması; hukuki açıdan boşluk, mesleki açıdan ise yoksunluktur.
SÖZLEŞMELİ DEĞİL KADROLU İSTİHDAM TALEBİ
“Biz, meslek kanununda, öğretmenlerin özlük haklarının tanımlanmasını ve geliştirilmesini istiyoruz. Sözleşmeli ve ücretli öğretmenlik gibi uygulamalar yerine kadrolu istihdamın esas alınmasını istiyoruz. Öğretmenlerin mesleki ilerlemelerini sağlayacak şekilde kariyer basamaklarının sınav yerine öğretmenlikteki hizmet süresine dayalı olarak kurgulanmasının meslek kanunu iddiasının ispatı için şart olduğunu düşünüyoruz.”
‘KARİYER SINAVLA OLMAZ’
Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı Talip Geylan da önceki gün yaptığı açıklamayla öğretmenlerin kariyerinin sınavla belirlenmesine karşı çıktı. Yasa koyuculara seslenen Geylan, “Kariyer planlaması sınavla olmaz! Çünkü sınav yalnız bilgiyi ölçer. Oysa ki, öğretmenlik sadece ‘bilme’ mesleği değil, ‘öğretme’ mesleğidir. Dolayısıyla kariyer planlamasında esas alınması gereken tek ölçüt mesleki tecrübe, kıdem, hizmet yılı olmalıdır. Buna göre; 10 yılını doldurmuş öğretmenler uzman ve 20 yılını doldurmuş öğretmenler de başka bir şarta bağlı olmaksızın başöğretmen olarak değerlendirilmelidir.” dedi.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB)’e ve yasa koyuculara seslenen Geylan, 19 Kasım’da yapılacak sınava ilişkin de başvuru yapmış hiçbir öğretmenin mağdur edilmesine göz yumulayacağını söyledi.
ÖMK NEDİR?
TBMM’de 3 Şubat 2022’de kabul edilen Öğretmenlik Meslek Kanunu ile birlikte öğretmenlerin kariyer planlaması sınav şartıyla yürürlüğe girdi. Kanun ile öğretmenler artık 3 farklı kategoride değerlendirilecek. Mesleğe ilk adım atan öğretmen normal öğretmen sıfatıyla, 10 yıllık görev süresini dolduran öğretmenler uzman öğretmen sıfatıyla, 20 yıllık görev süresini dolduranlar ise Başöğretmen sıfatıyla kategorize edilecek. Fakat uzman ve başöğretmen olabilmek için belli şartlar bulunuyor.