Elektrikli araban ile kaldırıma mı çıktın? Arabanı perte yaz!

İngiltere'de elektrik araba segmenti hızla büyüyen bir segment. Mahallede yürürken artık fişe takılı arabalar görmek bir istisna değil, hemen her sokakta görülmeye başlanan bir durum.

İnsanlar tatil programlarını da elektrikli araba menzillerine göre yapıyorlar. Hali vakti yerinde olup hafta sonu Londra civarından sahil tarafına gidip bir gün kalıp dönmek isteyenler genelde yol üzerindeki mola yerlerini hızlı şarj imkanına göre belirliyorlar. Diğer taraftan bu elektrikli araçların bataryaları hayli hassas ve en küçük hasar durumunda tamir işine kimse bulaşmak istemiyor. Misal 50.000 sterlin ödediniz, yeni bir Tesla satın aldınız. (Henüz TOGG İngiltere'de satışa çıkmadı malum). İkinci gün eşiniz park ederken kaldırıma çıktı ve tabandaki pil bölgesi hafif derecede sürtündü ve hasarlandı. Kullanıcı hatası var mı? Var. Tamir işi nasıl olacak? İngiltere'deki istatistiklere göre perte çıkartılan düşük mil kullanılmış elektrikli araçların yarısı, hafif batarya hasarı dolayısı ile perte çıkartılmış durumda. Bu durumda çevreciler bu elektrikli araçların "çevrecilik" sıfatını tartışmaya açmış durumdalar. Sigorta sektöründeki üst düzey bir yetkili bu durumu elektrikli araba üreticilerinin arızanın tespiti verilerini paylaşmamasına bağlıyor. Üreticilerin endişesi üçüncü taraf tamircilerin düzgün tamir yapmamaları ve sonucunda olabilecek arıza, yangın vs. durumlarında arabaların güvenliği ile ilgili endişelerin oluşması. Bu durumda sigorta firmaları da tamir işine girmiyorlar ve en ufak batarya hasarında araçlar perte çıkartılıyor. İngiltere'de elektrikli arabanın bataryasını bırakın tamir etmeyi, bataryayı sökebilen kalifiye teknisyen bulabilmek pek olası değil.

Peki elektrikli bataryaların bu durumu, Türkiye için bir fırsat yaratabilir mi? TOGG araçlarının satışa başlaması ile Türkiye'de gerçek anlamda elektrikli araç devrimine giriş yapmış olacak. Bu işe erken girseydik, ülkeyi altyapısı olmayan gereksiz elektrikli araç çöplüğüne çevirebilirdik ve fazlaca dövizi yurt dışına kaptırmış olurduk. Tam zamanında yerli ve sürdürülebilir altyapıyı kurarak bu işe giriyoruz. TOGG'ların batarya tamiri konusunda gerekli tamir yetkinliğini, alet edevatı, süreçleri ve yetkinlikleri ülkemize kazandırmalıyız. İngiltere ve Avrupa'da hafif hasarlanıp perte çıkartılmış araç veya bataryaların geçici ithalatı, tamiri ve ihracatı da Türkiye için bir kaç bin kişilik ilave istihdam sahası yaratabilir. Kapıkule civarında bu konuda uzmanlaşmış servisler açılabilir ve Avrupa'dan tren üzerinde bu araçlar servise getirilebilir. TOGG elektrikli batarya tamiri alanında yeni bir şirket kurup Avrupa'da belirli garajları batarya tamiri için sertifikalandırabilir ve ilgili sigorta firmaları ile bu konuda anlaşabilir. Batarya tamiri derken hasarlı hücreyi tamir etmek değil, hasarlı hücreyi tespit edip, çıkartıp, aracı güvenli halde, belki yüzde 1-2 düşük pil kapasitesi ile yollara geri döndürmek hedeflenebilir. TOGG’ların bataryalarının Türkiye şartlarında hasarlanmasını asgari seviyeye indirecek tedbirler de ilgili kurumlarca alınabilir.

Sonraki Haber