"En büyük risk ekonomik belirsizlik"
Sektör temsilcileri otomotiv sektörüne yönelik beklentilerini paylaştı. Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği’nin (OSS) Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Özalp "2023'te de 2022'ye benzer paralel bir büyüme bekliyoruz." dedi.
Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği’nin (OSS) Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Özalp, yaptığı yazılı değerlendirmede, “2023’ün, otomotiv satış sonrası pazarı için yine büyümeye yönelik çalışmaların yapılacağı; sektör oyuncularının enflasyonist bir büyümenin yanı sıra adetsel olarak da büyümeyi de hedeflendiği bir yıl olacağını düşünmekteyiz. 2023'te de 2022'ye benzer paralel bir büyüme bekliyoruz.” dedi.
GİDERLER TAHMİNİN ÇOK ÜSTÜNDE
“Başta Avrupalı birçok dağıtıcı firma olmak üzere son dönemde fason üretimlerini satış sonrası pazarındaki Türk ve küresel üreticilerimize kaydırdılar.” bilgisini veren Özalp, “Yerli dağıtıcılarımız ise, artan maliyetlere rağmen başta insan kaynakları ve lojistik merkezi yatırımlarına devam etmekteler. Bu gelişmeler, 2023 yılında da satış sonrası pazarının otomotiv endüstrisi içinde her zaman olduğu gibi istikrarlı büyümesini devam ettireceği beklentisini güçlendiriyor. Buna karşılık sektörümüz için 2023’te de en büyük riskin başta ekonomik belirsizlik olduğunu söyleyebiliriz. Son yıllarda hem üreticilerimizin hem dağıtıcılarımızın işletme giderleri bütçe tahminlerinin çok ama çok üstünde devam etmekte. Her ne kadar durağan bir seviyeye gelse de hala yüksek olan emtia fiyatları, rekabet gücünü azaltan enerji maliyetleri ve finansmana ulaşmadaki zorlukların, ülkemiz adına en başta gelen riskler olduğunu söyleyebiliriz.” ifadelerini kullandı.
İKİNCİ ELİ KREDİ İLE ALIYORUZ
Türkiye ikinci el otomobil pazarıyla ilgili görüşlerini paylaşan Otomerkezi.net CEO'su Muhammed Ali Karakaş ise, 2021'de her sıfır kilometre araca karşılık 8.6 adet ikinci elin denk geldiğini bu yılsa sayının 11.2'ye ulaştığını söyledi. Karakaş, "Kur baskısı, yüksek faiz, enflasyonist ortam ve ÖTV beklentisi gibi unsurlara karşın ikinci el araçtaki büyüme eğilimi durmadı. Satılan ikinci el araçların yüzde 67'sinin krediyle satın alındığı bir ortamda, tüketicinin beklentisiyle var olan gerçeklik arasındaki makas açılmaya devam ediyor. Seçim ekonomisiyle birlikte kredi faizlerinde düşüş ve taksit sayısının artırılması umut ediliyor." diye konuştu.
Carvak’ın CEO’su Mehmet Çelikol da, bu sene sektörü dijital dönüşümün şekillendirdiğini, bu eğilimin 2023’de artarak süreceğini açıkladı. Çelikol’a göre, sektörde deneyime katkı sunan teknolojilerin önemi gittikçe artarken, özellikle yapay zeka kullanımı da yaygınlaşacak.
İSTEYEN PERAKENDE İLE İSTEYEN İHALE İLE SATACAK
İkinci el otomotiv sektöründe Türkiye genelinde bayi ağı yönetimi yapan 2plan, “Terminal” konseptini hayata geçirdi.. Araçların ve insanların buluşma noktası anlamına gelen ilk “terminal” Etiler’de faaliyete başladı. 21 Aralık’ta kapılarını açan 2plan Terminal, perakende satış ve satın alma işlemlerinin yanında son kullanıcıların da ihalelerden araç satın almasına ya da ihalelerde aracını satmasına olanak tanıyacak. 2plan İcra Kurulu Başkanı Orhan Ülgür, nihai tüketici ve aracı firma için ayrı fiziki ihale olanağının 2plan Terminal’de bulunduğunu, bu özellikleriyle konseptin benzersiz olduğunu dile getirerek şunları söyledi.