En gelişmiş lojistik ağa sahip: Dijital ekonomide dünyanın öncüsü

Çin’in kendi ülkesinde yaptığı yenilikler, başka yerlerde ticaret şeklini de değiştiriyor! Gelecekte, küresel mobil ödeme dönemi geldiğinde, insanlar ani bir değişiklikle hayatlarını daha kolay hale getiren bu uygulamaların Çin kökenli olduğunu keşfedecekler mi?

Yüksek hızlı trende oturmak, eve dönerken yeni yıl için yapılan online alışverişten alınan eşyaları götürmek, trende QR koduyla ödeme yaparak yemek sipariş etmek ve trenden inince internet üzerinden çağrılan taksiye binmek… Bu tür sahneler pek çok Çinli için sıradan hale geldi.
Gündelik hayatın parçası haline gelmiş olan önemli yeniliklerden bazıları, Çin hükümetinin 2018’deki çalışma raporunda övgüyle karşılandı. Rapor, yüksek hızlı demiryolu ağının, e-ticaretin, mobil ödemenin ve paylaşım ekonomisinin, dünya çapında görülen gidişata öncülük ettiğine dikkat çekiyor. Yüksek hızlı tren, mobil ödeme, paylaşılan bisikletler ve çevrimiçi alışveriş, Çin’in “dört yeni buluşu” olarak bilinir. Bunlarla birlikte, Çin’ekonomisinin büyüme modelininin değişmesi sürecinde kayda değer sonuçlar elde etti.

‘ÇİN BÜYÜME MODELİNİN DEĞİŞMESİNİ DESTEKLEDİ’
Son yıllarda hızla gelişen dijital ekonomi, Çin’in ekonomik olarak az gelişmiş batı bölgelerinde dahi insanlara kolaylık getirmiştir. Çin Halk Siyasi Danışma Konferansı Ulusal Komitesi üyesi ve Ningxia Hui Özerk Bölgesi Sağlık Komisyonu Başkanı Ma Xiuzhen, e-ticaret ile internet üzerinden yemek ve seyahat hizmetleri sunan bazı platformların batı bölgelerine girmeye başladığını söyledi.
Çin Bilimler Akademisi’ne bağlı Otomasyon Enstitüsünden araştırmacı Yi Jianqiang, “Dört Yeni Buluş” ile temsil edilen bir dizi yeni teknolojinin gelişme hızına dikkat çekiyor. Yi, dijital ekonominin ve reel ekonominin hızlı bir şekilde gelişmesini teşvik etmenin, Çin’in imajını yeniden inşa etmenin ve Çin ekonomisinin büyüme modelinin değişmesini ve gelişimini desteklemenin, bilimsel ve teknolojik yeniliklerin canlı bir açıklaması olduğunu düşünüyor.
Bu yeni teknolojiler, bilimsel ve teknolojik yeniliklerin en yeni ürünlerinin kullanılmasının ve geliştirilmesinin sonuçlarıdır. Söz konusu teknolojilerin kullanılması, sıradan insanların üretimini ve yaşamını gerçekten kolaylaştırdı ve pazarda talebi artırdı.
YÜKSEK HIZLI TREN
Ulusal güce dayanan, genel şartlara odaklanan ve geleceğe dönük güçlü bir ulaşım ülkesi olmak, Devlet Başkanı Xi Jinping ile Çin Komünist Partisi Merkez Komitesi tarafından verilen büyük bir stratejik karardır. Son zamanlarda, Çin Komünist Partisi Merkez Komitesi ve Çin Devlet Konseyi tarafından “Ulaşımı Güçlü Olan Bir Ülkenin İnşası için Ana İlkeler” adlı çalışma yayımlandı.
Çin Halk Cumhuriyeti’nin kuruluşundan bu yana geçen 70 yılda, ulaşımda, ‘darboğaz kısıtlaması’, ‘ilk harekete geçme’ ve oradan ‘temel adaptasyon’a kadar büyük bir gelişim süreci yaşandı ve tarihi başarılar elde edildi. 2018’in sonunda toplam demiryolu uzunluğu, 1949 yılına göre beş kat artarak, 132 bin kilometreye ulaştı. Hızlı demiryolu hattı toplam 29 bin kilometreye çıkarıldı. Çin’deki iç suyolları toplam 127 bin kilometreye ulaşarak dünyada ilk sıraya yükseldi. Çin limanlarının, 23 bin 919 üretim rıhtımı bulunmaktadır, bu rakam 1949 yılındaki rakamların 148.6 katına tekabül etmektedir. Çin’de 235 sertifikalı sivil havacılık havaalanı var. Tarifeli uçuş sayısı, 1950’ye göre 412,1 kat artarak 4 bin 945’e ulaşmıştır.
Çin ulusal karayollarının toplam uzunluğu 2018 yılının sonunda 4.847 milyon kilometreye (1949 yılının 60 katı) ulaştı. Otoyolların toplam uzunluğu ise 143 bin kilometreye ulaşarak dünyada ilk sıraya yerleşti. Posta yollarının toplam uzunluğu 9.85 milyon kilometreye ulaşmış, posta yollarının sayısı ise 275 bini geçmiştir. Söz konusu rakamlar 1949 yılının sırasıyla 14 katı ve 10.4 katıdır.

PAYLAŞMALI BİSİKLETLER
Veriler, seyahatin ‘yeşil yolu’ olarak bisiklet paylaşımının, kentsel seyahat verimliliğini yüzde 15-19 oranında artırdığını göstermektedir. Ulaşım ve Ulaştırma Akademisi Kentsel Ulaşım Araştırma Merkezi’nden Dr. Yin Zhifang 8 Eylül 2019 günü gerçekleştirilen “2019 Yılı Çin ve Hollanda’da Sürdürülebilir Geleceğe Düşük Karbonlu Bisiklet Turu”nda şu ifadeleri kullandı: “1987 ile 1988 arasında, Çin’de bisiklet kullanım oranı yüzde 60’a ulaştı. Pekin, Şanghay, Guangzhou ve bazı eyaletlerin başkentlerinde bu oran yüzde 80. Yavaş trafiğin Çin’de sağlam bir temeli var.”
Yin Zhifang, “Paylaşmalı bisiklet uygulamasının ortaya çıkması arifesinde, 1 milyondan az nüfusu olan küçük ve orta ölçekli şehirlerdeki ‘yavaş trafik’ payı hâlâ yüzde 60’ın üzerindeydi. Günümüzde, teknolojik yeniliklerin katkılarıyla birlikte bisikletler yavaş yavaş şehre geri dönmekte ve kentsel ulaşımın önemli bir parçası haline gelmektedir” dedi.
Çin’in devasa nüfus oranı ve büyük ulaşım zorluklarına çözüm olarak ortak bisikletler, ulaşımın vazgeçilmez bir parçası haline geldi ve yeni iki tekerlekli araç şirketlerinin çoğalmasını sağladı. Ayrıca büyük şehirlerde işe gidip gelme, kısa mesafeli bağlantılara gitme ve küçük ve orta ölçekli şehirlerde ise günlük ulaşım ihtiyaçlarını karşılama gibi ihtiyaçları büyük oranda giderdi.

11 KASIM ONLINE KARNEVALI DÜNYAYI ÇILGINA ÇEVİRİYOR


Her yıl 11 kasım günü düzenlenen ve son birkaç yıldır Çin’de gerçekleşen “Alışveriş Karnavalı”na hoş geldiniz!
ABD’deki Black Friday ya da İngiliz Milletler Topluluğu ülkelerindeki Boxing Day gibi, ülke çapında gerçekleşen bu toplu indirim avı, önemli bir farkla gerçekleşiyor: bu alışveriş çılgınlığı çevrimiçi oluyor!
Alışveriş Karnavalına ev sahipliği yapan en büyük e-ticaret merkezlerinden biri ise Tmall. 2016’da sadece bir günde, Tmall 120,7 milyar yuanlık satış rekoru kırdı. Bu 18 milyar dolardan daha fazla bir satışa denk gelmektedir!
Çevrimiçi alışveriş yapmanın yanında, müşterilere bu ürünleri ulaştırmak apayrı bir şeydir! Kayıt edilen teslimat sayısı, günlük 350 milyonun üzerinde! Sayı bu olunca, teslimat hattında bazı sıkışıklarla karşılaşılabiliyor.
ÇİN TESLİMATI!
Şimdi tekrar düşünün!
11 Kasım günü sipariş veren bir müşteri, siparişi verdikten 13 dakika sonra ürünü teslim aldı. Guangzhou’dan Pekin’e -Los Angeles’tan Seattle’a kadar olan mesafeye tekabül eden bir mesafe-bir ürünün tesliminin sadece iki ile üç gün sürmesi, Çinli teslimat şirketlerinin ne kadar yüksek bir verimlilikle çalıştığını göstermektedir. Kargo masrafları Çin’de birkaç doları çok nadiren aşmaktadır ve çoğu zaman ücretsiz dahi gelmektedir.
Çin teslimatı, devlet tarafında desteklenen en gelişmiş lojistik ağı tarafından yürütülür, etkinliği ve düşük maliyetleri ile ünlüdür. Yabancı dostlarımız, bu hizmetlerden çok etkileniyor.
ALİPAY, BİR DÜNYA LİDERİDİR
Ancak Çin’in çevrimiçi alışveriş platformları sadece Çin ile sınırlı değil. 2016 yılında, 11 Kasım Alışveriş Karnavalı etkinliğine toplam 200’den fazla ülke ve bölge katıldı.
Mobil ödeme platformları Çin sınırlarının dışında da benimsendi. 27 ülke ve bölgede 10’dan fazla para biriminde doğrudan ödemeyi destekleyen platformları olan Alipay, bu konuda bir dünya lideridir.
Bu arada, Çin’in kendi ülkesinde yaptığı yenilikler, başka yerlerde ticaret şeklini de değiştiriyor! Gelecekte, küresel mobil ödeme dönemi geldiğinde, insanlar ani bir değişiklikle hayatlarını daha kolay hale getiren bu uygulamaların Çin kökenli olduğunu keşfedecekler mi?

Sonraki Haber