Esnafın bankalara komisyon yükü artıyor

Hazine, kayıt dışı tahsilatın önüne geçmek amacıyla kartlı alışverişi yaygınlaştırmaya çalışıyor. Esnaf ve KOBİ’ler ise bankaların uyguladığı yüksek komisyon oranlarından dertli

Hazine ve Maliye Bakanlığı, kayıt dışı tahsilatın önüne geçmek amacıyla kartlı alışverişi yaygınlaştırmaya yönelik düzenlemeleri hayata geçiriyor. Son olarak 18 Ekim’de; işletmelerin yanı sıra tüketiciler için de 7 bin liranın üzerindeki mal veya hizmet alımlarına ait ödemelerin banka ve finans kurumları aracılığıyla yapılması zorunluluğu getirildi.

Söz konusu kararın ardından açıklama yapan Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken ise bankaların komisyon ücretlerinin vatandaşa ve esnafa büyük yük olduğuna dikkat çekmişti.

Bankaların kredi kartı ile alışverişlerde esnafa uyguladığı komisyon oranlarına tepki gösteren Palandöken, esnafların yüksek komisyon oranları nedeniyle sattıkları ürünlerden zarar ettiğini söyleyerek "Orta yol bulunup, vatandaşın mağduriyetinin önlenmesi gerek." talebini dile getirmişti.

Kartla alışverişi yaygınlaştırma yönelik adımları Aydınlık’a değerlendiren esnaf ve KOBİ temsilcileri, düzenlemelerin kayıt dışılığı önleme adına olumlu olduğunu ancak komisyon oranlarının düşürülmesi gerektiğini belirtti.

SATICI İLE ALICI ARASINDA SORUN

Kâr marjı düşük sektörlerde komisyon miktarının satıcı ile alıcı arasında sorun çıkartabildiğini aktaran kuyumculuk firması sahibi ve Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler Derneği (KOBİDER) Genel Başkanı Nurettin Özgenç, şunları söyledi:

“Maliye’nin kayıt dışılığı önlemek için yapmış olduğu çalışma tabii ki iyidir. Lakin düşünün ki vatandaş 50 bin liralık alışveriş yapacak. Cebinde o kadar nakit taşımaz zaten. Dolayısıyla IBAN ile ödeme yapmayı tercih ediyor. Karttan çekilirse de ödeme miktarı fazla olması nedeniyle satıcının karşılaştığı komisyon yükü artıyor.

Nurettin Özgenç

IBAN VEYA DÜŞÜK KOMİSYON

“Satıcıların kâr marjları zaten düşük. Bu nedenle yüzde 10 kâr ile mal satılırken yüzde 5 de bankaya komisyon ödemek istenmiyor. Alıcıya yansıtılsa da müşteri bunu kabul etmez. Mevcut komisyon oranları hizmet sektöründe kullanılabilir belki ama fiziki ürün satılan sektörler için çok yüksek.

"Kuyumculuk sektöründen örnek verirsek; bir vatandaşın düğünde tam altın takacağını düşünelim. 20 bin liranın üzerinde ödeme yapması lazım. Kuyumcuların kâr marjı yüzde 1, 20 bin liralık alışverişte komisyon oranları sorun oluyor. Bu nedenle kayıt dışılığı önlemek gerekçesiyle kartlı alışverişe yönlendirilecekse komisyon oranları düşürülsün. IBAN ile ödeme için de bir yöntem geliştirilebilir. Fatura kesilerek IBAN ile de ödeme yapılabilmeli.”

‘İŞLETME MALİYETLERİ İÇİN 35 GÜN BEKLEMEYELİM’

Fevzi Uzel

İşletmelerin komisyon bedeli ödemeden personel maaşı, kira, faturalar gibi giderlerini karşılayabilmesi gerektiğini vurgulayan Fakı Mehmet Efendi Baklavaları Yönetim Kurulu Başkanı Fevzi Uzel de şu önerileri yaptı:

“Kayıt dışılığı önlemek adına faydalı bir uygulama. İşletme aynı zamanda personelini de kontrol edebiliyor. Kredi kartına yönlendirilmesini doğru buluyorum. Ancak esnafı da kredi kartı komisyonu yükünden arındıracak uygulamaların hayata geçirilmesi gerekiyor.

"Örneğin, anlaşma yaptığımız bankalardan, komisyon ödemeksizin personel ödemelerini yapabilmemizin önü açılmalı. Bu ne demek? Kartlı alışverişlerden elde edilen geliri, bankadan ertesi gün çekersek yüzde 3 komisyon kesiliyor, 35 gün sonra çekersek hiç komisyon alınmıyor.

"Biz yine 35 gün çekmeyelim fakat o süre içinde bankadaki paramızı personel maaşlarını, kirayı, faturaları karşılamada kullanalım. Bunu banka müdürleri ile de konuştuk, karar alındığı takdirde mevzuat gereği yapılabileceğini aktardılar.

"Bu düzenleme yapılırsa para bankadan çıkmayacak ancak bizim de yararımıza olacak. 35 gün beklemeyelim. Paranın bankadan nakit çıkmaması koşulu ile komisyonsuz bir şekilde ihtiyaçlarımızı karşılamada, ödemelerimizi yapmada kullanalım.”

Sonraki Haber