Facia kapıda! Almanya’da köprüler tehlike saçıyor! 'Acilen onarılmalı veya yeniden inşa edilmeli'

Almanya'da köprüler alarm veriyor. Otoyollar ve ana yollar üzerindeki köprülerin büyük bölümü harap durumda. Uzmanlar ‘acil önlem alınmalı’ çağrısında bulunuyor. Köprülerin en kısa sürede onarılması veya yeniden inşa edilmesi gerekiyor. Ancak bunun için bütçe yetersiz

Almanya’da birçok köprü dökülüyor. Binlerce köprünün acilen yenilenmeye ihtiyacı var. İnşaat uzmanlarının yaptığı veri analizine göre birçok otoyol köprüsünün durumu kötü. Federal Beton Yapıların Onarımı Kalite Derneği'nin araştırmasına göre, uzunluğu 50 metreden fazla olan 43 otoyol köprüsü "yetersiz" durumda.

Rakamlar endişe verici: İncelenen 3,786 otoyol köprüsünden 1,382'si “hala yeterli” notunu aldı. Uzmanlar 378 köprüyü ise “yetersiz” olarak sınıflandırdı. Bu durumdan en çok etkilenenler Kuzey Ren-Vestfalya, Hessen, Bavyera ve Baden-Württemberg eyaletleri.

Manset- Moselle Vadisi Köprüsü'nün önündeki işaretler köprü hasarını gösteriyor, 2023

KÖPRÜLER DÖKÜLÜYOR

Alman otoyol ağındaki 40.000 köprünün yarısından fazlası 1985'ten öncesine ait. Bu yollar günlük olarak taşıması gerekenden daha fazla yükü taşımak zorunda kalıyor. Son yıllardaki artan trafik yoğunluğunu köprüler ve yollar artık kaldıramıyor. Her gün binlerce ağır kamyon, yaşlanan yapıların üzerinden geçiyor. Betondaki çatlaklar, aşınmış çelik, parçalanan sütunlar… Hasar listesi uzayıp gidiyor. Hatta bazı yollar tehlikeli hale geldiğinden kapatılmak zorunda kaldı. Kuzey Ren-Vestfalya'daki Rahmedetal Köprüsü buna duruma bir örnek. Köprü 2021 sonunda kapatıldı. Rahmede viyadüğü, 2023 yılında yıkıldı ve şu anda yeni köprü inşa ediliyor. İlk bölümün en erken 2026 yılında tamamlanması planlanıyor. Bu durum, bölge için tam bir felaket oldu. binlerce araç her gün köy yolunu kullanmak zorunda kaldı. Trafik çilesi büyüdü.

Manset- Kuzey Ren-Vestfalya'daki Rahmedetal Köprüsü yıkım çalışması

40 BİN CİVARINDA KÖPRÜ BULUNUYOR

39 yıla aşkın süredir inşaat sektöründe çalışan Ertan Erkan Yıldız yaşanan gelişmeleri Aydınlık Avrupa’ya değerlendirdi. Almanya ve Kuzey Avrupa'da yapılan birçok inşaat işinde çalışan Yıldız, ustabaşı ve Şan şantiye Şefi görevlerinde bulundu. Yıldız şunları ifade etti:

Ertan Erkan Yıldız

“Dünya'nın en geniş otoyol ve hızlı çevre yol ağına sahip olan ülkeler sıralamasında en ön sıralarda yer alan Almanya, bu otoyol ve çevre yol ağlarının bağlantısını gerçekleştiren, değişik coğrafik koşullara uygun bir şekilde inşa edilmiş olan birçok sayıda köprülere de sahiptir (40 000 civarı).

Birçoğunun 1960 ve 1970'li yıllarda yapılan bu köprülerin durumları basına yansıyan verilere göre çok kritik ve yetersiz durumda. Buraların derhal bakma alınmaları ya da yıkılıp yeniden inşa edilmesi gerektiği yönünde haberler çıktı.

Yaklaşık 40 000 köprü nehirler, vadiler, demiryolu hatları ve diğer yollar üzerinden geçmektedir. 1980 senesinden beri yaşamakta olduğum Kuzey Ren Vestfalya Eyaleti, bu köprülerin yüzde 20'sinden fazlasına sahip bulunmakta olup, son 3 yıldır birçok otoyol köprüsünün yıkılıp yeniden inşa edilmeye başlandığını, ya da bakıma alındığını gözlemlemekteyim. Her geçen gün açılan yeni köprü bakım şantiyelerini görmek mümkün.”

YÜZ BİNLERCE ARAÇ BAKIMSIZ KÖPRÜLERDEN GEÇİYOR’

“Köprülerin bu kadar bakımsız durumda olmalarının beraberinde getirmiş olduğu tehlikelerin ne kadar büyük olduğunu en son 11 Eylül tarihinde Dresden şehrinde çöken Carola köprüsü gözüne koymaktadır. Bu olayda can kaybının olmaması sadece bir şanstır.

Dresden kentindeki Carola Köprüsü çöktü

Yüz binlerce aracın her gün büyük bir risk altında bu bakıma muhtaç köprülerin üzerinden geçmekte olduğunu göz ardı etmememiz gerekir.”

KÖPRÜLERDEKİ HASARLARIN NEDENLERİ

Nasıl oldu da köprüler bu duruma geldi?

Yorulma: Köprüler onlarca yıl boyunca ağır yüklere maruz kaldıklarından çelik ve betonda ciddi bir aşınmaya ve zarar ortaya çıkar. Artan ağır yük trafiği bu süreci hızlandırır. Orta ağırlıktaki bir kamyonun bir köprüye 60 000 otomobil kadar zarar verdiği tahmin edilmektedir.

Hava koşulları: Hava koşulları ve diğer çevresel faktörler de köprüler üzerinde olumsuz bir etkiye sahiptir. Örneğin oluşan çatlaklar üzerinden betona işleyen ve donan su köprü yapısında kalıcı hasara neden olmaktadır.

Trafik hacmi: Köprülerin hızlı yaşlanmasında belirleyici bir faktör de trafik hacmidir, veriler bu hacmin son 30 yıldır her geçen gün sürekli artmakta olduğunu gösteriyor.

ALMAN DEVLETİ ALDIĞI ÜCRETİN NE KADARINI KÖPRÜ VE OTOYOLLARA KULLANIYOR?

Köprülerin hızlı bir şekilde yorulup çürümeye geçmesinin nedenlerine göz attığımızda, her geçen gün büyüyen trafik yükünün en büyük neden olduğunu görmek mümkündür.

Acaba Alman devleti çok uzun yıllardan beri 7,5t üzeri ve ağır yük kamyonlarından otoyol ve federal yollardan almakta olduğu yol kullanım ücretlerinin ne kadarını köprü ve otoyollar için kullanıyor? Bu konuda şüphelerim büyük.

Mevcut Hükümetin Ukrayna ve İsrail'e ayırdığı maddi bütçeyi ve yapmakta olduğu sınırsız, koşulsuz desteği, köprülerin bakımları ve yenilenmeleri için de gösterdiğini söylemek ne yazık ki mümkün değil. Tek dileğim toplum için çok büyük tehlike ve risk oluşturan bu bakımsız ve çürük köprülerin bir an önce risksiz bir duruma getirilmesidir.

Köprüleri projeleri için bütçe yetersiz

Federal Ulaştırma Bakanı Volker Wissing (FDP), nesiller boyu sürecek devasa bir görevden bahsediyor ve yılda yaklaşık 400 köprüyü onarmak ya da yeniden inşa etmeyi hedefliyor. Ancak Ulaştırma Bakanı Wissing'in köprü yenileme planları havada kaldı. Çünkü projeler için gerekli finansman kaynağı yetersiz.

Almanya, Anayasa'da yer alan "borç frenine" uyabilmek için 2025 yılından itibaren büyük ölçüde tasarruf yapmak zorunda. Üstelik yüksek enflasyon nedeniyle inşaat malzemelerinin fiyatı arttı ve işçilik maliyetleri de yükseldi. Otoyolların, ana yolların ve bunlarla bağlantılı köprülerin yenilenmesi için 2024 yılında 4,6 milyar avro bütçe ayrıldı. Mevcut planlara göre bu rakam, 2025 yılından itibaren yılda beş milyar avroya yükselecek. Ancak 2025-2028 yılları için ilave olarak 5,5 milyar avro daha gerekiyor.

FEDERAL SAYIŞTAY’DAN UYARI

Federal Sayıştay, bu yılın başında yaptığı açıklamada, federal hükümetin köprü yenileme hedeflerinin çok gerisinde kalma tehlikesiyle karşı karşıya olduğu uyarısında bulundu. Sayıştay, bu göreve öncelik verilmesi gerektiğini, aksi takdirde daha fazla çürüme ve trafiğe kapatmanın kaçınılmaz olacağını vurguladı.

Sonraki Haber