Hangi günler oruç tutulmaz? Bayramda oruç tutulur mu?

Oruç tutmanın dinen mekruh sayıldığı günlerde oruç tutmamak daha doğru bir davranış olacaktır. Peki hangi günler oruç tutmak mekruh sayılmaktadır? Bayram günü oruç tutulur mu?

oruç tutmanın yasak olduğu günler

Nefsi terbiye etmenin en etkili yolu olduğu bilinen oruç, gün boyu yalnızca aç kalmaktan ibaret yapılan bir ibadet değildir. Oruca niyet edildiği zaman edebe ve adaba uygun hareket edilmeli, kötü söz ve davranışlardan kaçınılmalıdır. Bu hususlara dikkat edildiği takdirde tutulan oruçlar Allah (c.c)'un da izni ile makbul olmaktadır. Ancak dinimizde bazı günlerin oruç tutulması uygun görülmemektedir. Bayram günleri ise oruç tutmanın haram sayıldığı günlerin başını çekmektedir. Mübarek Ramazan Bayramının ilk gününde ve Kurban Bayramının son gününü oruçlu geçirmek Tahrimen mekruh yani harama yakın mekruhtur. (Mevsılî, el-İhtiyâr, 1/125-126; İbn Âbidîn, Reddü’l-muhtâr, 2/375).

Oruç tutulmasının hoş karşılanmadığı bu günlerde orucun yasaklanmasının sebebi; bayram günlerinin yeme, içme ve mutluluk günleri olmasından kaynaklanmaktadır. Ramazan Bayramının 1. günü, bir aylık Ramazan orucunun iftarı manasına gelmektedir.

Kurban Bayramı günlerinde ise Peygamberimiz (SAV), teşrik günlerinin yeme, içme ve Allah’ı anma günleri olduğundan ötürüdür. (Müslim, Sıyâm, 144 [1141]).

KURBAN BAYRAMI AREFESİNDE ORUÇ TUTULABİLİR Mİ?

Farz ibadetlerden biri olan Hac ibadetini gerçekleştirmek isteyen Müslüman kimseler, oruç tutarlarsa ibadetleri sırasında güçten düşüp yorulma ihtimalleri düşünüldüğünde, Zilhiccenin 8. ve 9. günlerinde oruç tutmaları uygun görülmemektedir. Efendimiz (SAV), Arefe günü Arafat’ta olanların oruç tutmalarını yasaklamıştır (Ebû Dâvûd, Savm, 63 [2440]; İbn Mâce, Sıyâm]).

ORUÇ TUTMANIN MEKRUH SAYILDIĞI GÜN İSE...

-Yalnızca Muharrem Ayının 10. günü oruç tutmak, Yahudileri taklit etme manasına geldiğinden dinimizce çirkin yani mekruh sayılmaktadır. (Müslim, Sıyâm, 133 [1134]).
-Şek günü oruç tutmak mekruhtur. Efendimiz (SAV), Ramazan’ı 1 ya da 2 gün önceden oruç tutarak karşılamayı yasaklamıştır (Buhârî, Savm, 14 [1914]).

-2 ya da 2'den daha çok günü, arada iftar etmeksizin birbirine ilave ederek oruçlu geçirmek mekruh sayılmaktadır. Buna visal orucu (savm-i visal) denir. Hz. Âişe (r.a) Efendimiz (SAV)'in de böyle oruç tuttuğunu hatırlatınca “Ben sizin gibi değilim; beni Rabbim yedirir, içirir.” (Müslim, Sıyam, 61 [1105]) yanıtını vermiştir.

Sonraki Haber