Hedef e-ticarette tekelleşmeyi önlemek
Ticaret Bakanlığından alınan bilgiye göre hazırlıkları sürdürülen e-ticaret düzenlemesinin hedefi, bu alanda faaliyet yürüyen platformların tekelleşmesinin önlenmesi ve e-ticaret pazar yerlerindeki satıcıların haklarının güvence altına alınması.
Son yıllarda bütün dünyada istikrarlı şekilde büyüyen e-ticaret hacmi, Kovid-19 salgınıyla birlikte rekor seviyelere ulaştı. Türkiye'de e-ticaret hacmi 2021 yılında 381 milyar lirayı buldu. Bu miktarın yüzde 28'ini sektörün önde gelen e-ticaret pazar yerlerinde gerçekleşen satışlar oluşturdu. Sektörde faaliyet yürüten 484 bin 347 işletmenin 472 bin 604'ü ise e-ticaret pazar yerlerinde faaliyet gösteriyor. Bu işletmelerin pazar yerlerine göre dağılımı ise şöyle: yüzde 74'ü yalnızca bir, yüzde 12'si 2, yüzde 6'sı 3 ve yüzde 3'ü 4 pazar yerinde satış yapıyor.
Düzenlemede yer alması planlanan konular şöyle sıralanıyor: e-pazaryerlerine bazı kriterler getirilecek, faaliyet alanları belirlenecek ve sektörün orantılı şekilde büyümesi sağlanacak; e-ticaret platformları piyasadaki rakipleri dışlayıcı şekilde tanıtım faaliyetlerinde bulunulamayacak; e-ticaret pazar yerlerindeki satıcıların hakları güvence altına alınarak buralarda taklit ürün satışı ve hukuka aykırı içerikler engellenecek; satıcılar sadece bir e-ticaret pazar yerinde faaliyet göstermek zorunda bırakılamayacak; pazar yerleri tarafından satıcılara yapılacak ödemeler artık daha kısa sürede gerçekleştirilecek; e-ticaret pazar yerleri ve satıcılar arasındaki sözleşmelerde haksız şartlara yer verilemeyecek ve söz konusu pazar yerlerince tek taraflı değişiklik yapılamayacak; haksız şekilde satıcılardan bedel alınması engellenecek; satıcıların e-ticaret pazar yerlerine karşı hak arama hürriyetini engelleyici uygulamalara izin verilmeyecek; satıcılar kendilerine ait verileri diledikleri zaman diğer e-ticaret pazar yerlerine taşıyabilecek.