Hollanda’da öğretmen açığı tedirgin edici boyutlarda
Hollanda’da 2023-2024 eğitim-öğretim yılında ilkokul ve ortaokulları zorlu bir yıl bekliyor. Öğretmen açığından eğitimin olumsuz etkileneceği öngörülüyor.
Konunun uzmanları, eğitimin sorunlarını derinleşeceğini öğretmen açığını kapatmak için hükümetin aldığı tedbirlerin yeterli olmadığını vurguluyor. Geride bırakılan 20 yılda öğretmen maaşlarının diğer meslek dallarına göre daha düşük olması, yeni neslin öğretmen mesleğine karşı ilgisizliği ve hükümetlerin uyguladığı eğitim politikaları öğretmen açığının başlıca nedenleri olarak gösterilmekte.
29 Haziran 2023 tarihinde Temel Eğitim Konseyi (Primair Onderwijsraad - PO), öğretmenlik mesleğinin daha cazip hale getirilmesi için bir tavsiye raporu yayınladı. Söz konusu raporda, öğrenciler için daha az ders saatinin öğretmen açığıyla mücadelede bir çözüm olabileceğini savunuyor.
Temel Eğitim Konseyi başkanı Freddy Weima, "Yapılan son araştırmalara göre 2023-2024 eğitim-öğretim yılında yaklaşık 9 bin 700 öğretmen açığı söz konusu. İlk ve ortaöğretimdeki öğretmen açığı süreklilik arz etmekte ve eşit olmayan bir şekilde dağılmaktadır. Bu durum okullar üzerinde uzun vadeli bakıldığında baskı yaratacak ve eğitimi riske atacatır. Tahminlere göre bu eksiklikler azalmayacak ve 2030'dan sonra daha da artacaktır" diyerek endişelerini dile getirdi.
ÖĞRETMEN AÇIĞINA ÇÖZÜM ÖNERİSİ
Nijmegen Radboud Üniversitesi'nde görevli; öğretmenlerin mesleki kimlik gelişimini araştıran Dr. Amber Walraven, "Öğretmen açığının çözümü çok açık ve net. Sorunun çözümü 'temel konulara' odaklanarak, öğretmenlere mesleklerini geri vermeden geçer. İyi istihdam uygulamaları, öğretmenlik mesleğinin gerçek bir meslek olarak tanınması, uzmanlıklarının takdir edilmesi ve uygun bir maaş verilmesi” diyerek sorunun üstesinden gelineceğinin altını çiziyor.