İhracatçı fiyatta rekabeti kaybetti
İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği’nin (İDDMİB) Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Tecdelioğlu ve yönetim kurulu üyelerinin katıldığı toplantıda 2023’te yapılan faaliyetler ve 2024 hedefleri paylaşıldı.
Türkiye’de yaşanan depremin yaratmış olduğu etkiler, Rusya-Ukrayna savaşı, İsrail-Filistin savaşının etkileri, arkasından küresel ölçekte yaşanan gelişmeler sonrası her sektörde olduğu gibi demir ve demir dışı metaller ihracatında da değer ve miktar olarak düşüşler yaşandığına işaret eden Tecdelioğlu, “2023 Ocak-Aralık döneminde sektörümüz ihracatı değer olarak yüzde 13,3 azalışla 12,7 milyar dolara ulaşırken, miktar olarak yüzde 10,5 azalışla 2,84 milyon ton seviyesinde gerçekleşti. Demir ve Demir Dışı Metaller sektörünün 2023 Ocak-Aralık döneminde birim ihraç fiyatı ise 2022 Ocak-Aralık dönemine kıyasla yüzde 3 düşüşle kilogram başı ihracatı 4,47 dolar olmuştur.” dedi.
2023 yılında ihracattaki düşüş nedenlerini paylaşan Tecdelioğlu, “Kur seviyesi enflasyonla aynı paralellikte yükselmediği için rekabetçi gücümüzü kaybetmiş olduk. Artan maliyetlerimiz karşısında kur politikaları maalesef enflasyonla aynı paralellikte gitmiyor ve rekabetçi politikalar izlemekte şu an sıkıntı yaşıyoruz. Fiyatlandırmalarda yüksek kalıyoruz ve fiyat rekabetçiliğimizi kaybetmiş durumdayız. Seçim sonrası hükümetimizden beklediğimiz bundan sonraki süreçte kur politikalarında enflasyonla paralel giden bir çalışmanın olması ile 2024 yılı son iki çeyreğe umutla bakmaya devam etmekteyiz.” diye konuştu. 100
FAALİYETLE İHRACAT ARTIRMA HEDEFİ
2023 yılında demir ve demir dışı metaller sektörünün genel ihracattan yüzde 5,6 pay aldığını belirten Tecdelioğlu, şu ifadeleri kullandı: “İhracatta artışı sağlamak için hedefin 100’den fazla faaliyet gerçekleştireceğiz. 2024 yılında Made in Türkiye algısını oluşturmaya devam edeceğiz, sürdürülebilirlik konusunda sektörümüze yönelik bilgilendirme ve farkındalık çalışmalarımızı sürdüreceğiz, KOBİ’lerimizin ihracatını geliştirmeye yönelik desteğimiz devam edecek, sektörümüzün nabzını tutan ve geleceği projekte ettiğimiz TR-METALENDEKS çalışmalarımız devam edecek, Bakanlıklarımız ile yakın temaslarımızı ve alt sektörlerimize yönelik koordinasyon çalışmalarımızı sürdüreceğiz.”
ENERJİDE ÖZEL FİYAT TARİFESİ TALEBİ
İsrail-Filistin savaşının büyüyüp çevre ülkelere sıçramasının ciddi bir tehdit olacağını ifade eden Tecdelioğlu, şöyle konuştu:
“Bu tehditten dolayı ciddi anlamda kaygılıyız. Ülkemiz ekonomisinin geçtiği dar boğazdan sonra otoriteden, yeni dönemde ciddi anlamda faizlerde gerileme, kur politikalarında iyileşme beklemekteyiz. Elektrik ve doğalgaz tüketiminin en fazla olduğu sektörlerden biriyiz. Enerji fiyatları, maliyetlerimiz de yüzdesel olarak çok yüksek miktarda. Bu sebepten dolayı enerji politikalarıyla ilgili metal sektörüne yönelik özel fiyat tarifesiyle enerji fiyatlarında destek istemekteyiz. Asgari ücrette yapılan yüzde 50’ye yakın zam sonrası özellikle deprem bölgesindeki coğrafyada zor koşullar altında hala üretim yapma çabasında olan, işçi çalıştıran, kurum ve kuruluşlara işveren katkı payında teşvik beklemekteyiz.”
DURGUNLUK YENİ PAZARLARA YÖNELTİYOR
Türkiye ve dünya ekonomisindeki gelişmeleri değerlendirerek ihracattaki son durumu değerlendiren İstanbul Maden ve Metaller İhracatçı Birlikleri (İMMİB) Koordinatör Başkanı Burak Yakın, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş yüzyılının geride bırakıldığı 2023 yılında, küresel ekonomideki ve konjonktürdeki tüm olumsuz gelişmelere rağmen, Türkiye ekonomisinin dinamizmini koruduğunu ve ekonominin dinamosu olan ihracat ile dünya ekonomisindeki payını geliştirdiğini anlattı. Yakın, Cumhuriyetin ikinci yüzyılının başladığı 2024 ile ihracat yüzyılının başladığını belirtti. 2022 yılında dünya ekonomisinin yüzde 3,5 büyüdüğünü, 2023 yılında bu oranın yüzde 3’e düştüğünün altını çizen Yakın, 2024 beklentisinin de yüzde 2,9 olmasının ihracatçıları daha da rekabetçi olmaları noktasında motive edeceğini vurguladı. Yakın, Küresel ekonominin yavaşlama eğiliminde olması elbette hoşumuza gitmiyor. Ancak yaratıcı olmamız, daha rekabetçi hareket etmemiz ve mevcut pazarları geliştirirken yeni pazarları da keşfetmemiz gerekiyor.’ dedi.