İsraf siyasetçileri vatandaşı bezdirdi
Milyarlarca lira seçim bildirisi olarak dağıtıldı, aday bayraklarından gökyüzü kapandı. Ekonomik kriz içindeyken Hazine’den çıkan seçim yardımlarının bu şekilde israf edildiğini kaydeden vatandaşlar ise tepkili. İBB Başkan Adayı İbrahim Okan Özkan da israf partilerine ‘yeter’ deme çağrısı yaptı
Türkiye pazar günü sandık başında olacak. 31 Mart 2024 yerel seçimlerinde vatandaşların bir gündemi de yerlere dağılan seçim bildirileri, gökyüzünü kapatan aday bayrakları, üst üste binen seçim müzikleri, giydirilmiş ses araçları, her ağacın ve bulunan her direğin arasına çekilen başı sonu görünmeyen brandalar oldu.
Televizyon ve sosyal medya platformlarında önümüze bir bir aday reklamları sunuldu. Öyle ki bu durum sosyal medya içerik üreticilerine dahi “ilham” verdi. Para sayma görüntülerinden birkaç Avrupa şehrinden daha büyük mal varlığına sahip adaylar bu seçimin gündemi oldu. Türlü vaatlerle yaka paça çekiştirilen geçim derdindeki emekliler bir yana, vatandaşlar ekonomik krizin eşiğinde girilen bu seçimde Hazine ve Maliye Bakanlığından kamunun kaynaklarıyla pankart yarıştıran siyasetçilere tepki gösterdi. Aydınlık’a konuşan vatandaşlar “Bu israftır!” dedi. Parası olanın sesi ise yine daha çok çıktı.
‘AKITILAN PARALARI VATANDAŞA VERSİNLER’
Seçim sürecinde propagandaya ayrılan bütçenin büyüklüğünü eleştiren Nurettin Gök, “Ben kesinlikle karşıyım. Paçavralar asıyorlar her yere. Bir yer tespit etsinler miting yapsınlar, televizyonda konuşsalar yeter. Bu bütçeyi vatandaşa verseler çok daha iyi olur. Çünkü millet artık uyandı. Akıtılan parayı biz emeklilere versinler. Bugün 10 bin lirayla biz açız. Soğana domatese, pankarta devleti satmayız. Kirlilik bu, zaten nefes alacak yerimiz yok. Şehri kirletmenin bir anlamı yok.” dedi.
‘HAKKIMIZI HELAL ETMİYORUZ’
Ses araçlarının yarattığı gürültüyü eleştiren Naciye Turan da “Biz vergi veriyoruz. Bizim vergilerimizle yapılıyor bunlar. Hakkımızı helal etmiyoruz hiçbirine. ” diye konuştu.
Bilge Uludağ, “Bana göre israf. Kararımı etkilediğini de düşünmüyorum. Benim siyasetle de hiçbir ilgim yok ama bu paraların doğru harcandığını düşünmüyorum.” dedi. İsmini vermek istemeyen bir vatandaş da “Buraya yatırılacak parayla farklı şeyler yapılabilir. Şu an Gazze’deki durumu biliyorsunuz. Ben aslında üzülüyorum. Seçim bitse de rahatlasak. Hakkımızda hayırlısı olsun.” ifadelerini kullandı.
‘SEÇİMDEN SONRA ACISINI ÇIKARACAKLAR’
Vatan Partisi İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Okan Özkan da şunları söyledi:
“Milletin parasını alıp TBMM’deki partilere dağıtıyorlar. Hazine’den çıkıp seçimlerde partilere giden para, toplamda 7 milyar lira. Bu para da seçimlerde vatandaşa bayrak, pankart, ses aracı olarak dönüyor. Bunun adı israftır. Kasaba girdiğimizde etin, manava girdiğimizde meyvenin kilosuna uzun uzadıya bakıyoruz. Vatandaş hayat pahalılığında eziliyor ama sistem partileri israfın peşinde. Tüm sistem partileri reklama ve gösterişe yüz milyonlarca lira harcıyor. Niye? Seçimden sonra kazandıkları takdirde belediyenin kasasından fazlasıyla acısını çıkarabilmek için. İsraf sisteminin sonuna geldik, üretim seferberliğinden başka çaremiz yok. Vatan Partisi'ne verilen her oy bu sistemin israf partilerine atılan bir tokattır.”
HEDİYELER YARIŞTI
Aydınlık, ortalama propaganda malzemesi fiyatlarını sordu. İstanbul’un 39 ilçesinde bir ay boyunca yalnızca tek bir giydirilmiş ses aracı gezdirme maliyeti 5 milyon 850 bin liranın üzerinde. Metrobüs içi ekranlara haftada yalnızca 1 saat reklam vermenin ücreti 350 bin lira; metroda haftalık 45 dakika 250 bin lira, vapur içi haftalık 5 dakika ise 100 bin lira. Yine milyon liralara reklam panoları kiralanabiliyor. Ana akım televizyon kanallarında 30 saniyelik bir reklam filminin sadece 1 günde 5 kez yayınlanması ortalama 375 bin lira. İstanbul’daki seçmenlere atılan tek bir mesajla milyon lira harcanıyor. Öte yandan siyasi partilerin dağıttığı hediyeler de dikkat çekici. Türk kahveleri, kalem, şapka, küçük ev aletleri, beyaz eşyalar… bu seçimde yarışan hediyeler oldu. Yerel seçimler nedeniyle AKP toplam 2 milyar 658 milyon lira ile Hazine yardımında aslan payını aldı. CHP’ye ödenen yardım 1 milyar 892 milyon lira, MHP’ye 752 milyon lira, İYİ Parti’ye 722 milyon lira ve DEM Parti’ye 658 milyon lirayı buldu. Böylelikle Hazine yardımında toplam tutar 6 milyar 682 milyon liraya ulaştı.
SOSYAL MEDYAYA MİLYONLAR AKTI
Adayların ve partilerin son 30 günde sosyal medya harcamaları incelendiğinde yalnızca META üzerinden verilen reklamlarda Türkiye genelinde CHP başı çekti. 19 milyon 216 bin lira harcayan partinin İstanbul Büyükşehir Belediyesi Adayı Ekrem İmamoğlu adına 4 milyon 893 bin liralık reklam verildi. CHP’nin Ankara adayı Mansur Yavaş 363 bin lira, İzmir adayı Cemil Tugay 383 bin liralık erişim elde etti. AK Parti’nin 3 milyon 909 bin lira; MHP’nin 832 bin 683 lira görünen reklam ücretlerine ek olarak İBB adayı Murat Kurum 4 milyon lira, ABB adayı Turgut Altınok 441 bin lira, İzBB adayı Hamza Dağ da 2 milyon 155 bin liranın üzerinde sponsorlu içerik ücreti ödedi.