İstanbul Şiirle Buluşuyor etkinliğinin Haziran konuğu Behçet Necatigil: ‘Şimdi Değil Sonra’

Şehir Tiyatroları, İstanbul Şiirle Buluşuyor başlığıyla düzenlediği etkinliklerde, Behçet Necatigil’i konuk ediyor. Necatigil’in şiirlerinden yola çıkarak oyunlaştırılan gösteri sanatseverlerle buluşacak

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Şehir Tiyatroları, Behçet Necatigil’in şiirlerinden uyarlanan “Şimdi Değil Sonra” başlıklı gösteriyi sahneleyecek. Modern Türk şiirinin önde gelen isimlerinden olan ve “Evler Şairi” olarak tanınan Behçet Necatigil’in şiirlerinden Yıldıray Şahinler’in uyarladığı ve yönettiği gösteri, Müze Gazhane Meydan Sahne’de 4 Haziran Pazar günü saat 18.00’de seyirciyle buluşacak. Etkinlik, Şehir Tiyatrolarının sezon başından itibaren sürdürdüğü İstanbul Şiirle Buluşuyor başlıklı dizi kapsamında düzenleniyor.
İBB Şehir Tiyatroları oyuncuları Levent Üzümcü, Ceren Kaçar ve Cihat Faruk Sevindik’in rol aldığı gösterinin sahne ve kostüm tasarımı Ahsen Nur Yaman’a, ışık tasarımı Osman Aktan’a, efekt tasarımı Metin Taşkıran ve Caner Özdemir’e ait.

İSTANBUL ŞİİRLE BULUŞTU

İBB Şehir Tiyatroları, İstanbul Klasiklerle Buluşuyor başlığıyla duyurduğu Klasikler Sezonu’nun içinde, İstanbul Şiirle Buluşuyor başlığıyla yeni bir etkinlik dizisi oluşturdu. Ücretsiz olarak düzenlenen etkinliklerde, usta şairlerin şiirleri dramatik bir sunumla ve özgün bir yorumla sahnelendi. Bir yönetmenin belirlenen şairin şiir coğrafyasından şiirleri derleyerek uyarladığı, oyuncuların, dekorun, kostümün ve müziğin buluştuğu gösteri, seyirciye şairin şiir evreninde özel anlar ve özgün bir yolculuk yaşattı.
Şimdi Değil Sonra, Behçet Necatigil’in şiir evrenine özel bir yolculuk. Şairin şiirlerinden Yıldıray Şahinler’in yaptığı uyarlama, merkezine şairin Solgun Bir Gül Oluyor Dokununca şiirini alıyor. “Çoklarından düşüyor da bunca / Görmüyor gelip geçenler / Eğilip alıyorum / Solgun bir gül oluyor dokununca” mısraları motifinde seyirci şairin şiir evrenine misafir oluyor.

‘BABAMIN EDEBİYAT ÖĞRETMENİ’

Behçet Necatigil’in, babasının Kabataş Lisesi’nde edebiyat öğretmeni olduğunu ifade eden Yıldıray Şahinler, gösterinin kendi dünyasındaki anlamını şöyle anlatıyor: “Ortamlarda şiir parlatan biri değilim. Hiç olmadım. Hatta şiirsever bile sayılmam. İşin doğrusu bu. Ben tiyatroda söz insanı olamadım hiç. Aksiyon insanıyım. Ne söylendiğiyle değil ne olup bittiği ile ilgilenirim. Sözlerin ardında ve çevresinde ne yattığıyla. Benden bir şiir dinletisi istendiğinde önce şaşırdım bu yüzden. Fakat sahneye taşımamız istenen şair Behçet Necatigil’di. Babamın Kabataş Lisesi’nden edebiyat öğretmeni. Üstelik hocam Yıldız Kenter’in hayran olduğu şair. Konservatuarda şiirlerini bize sürekli çalıştırırdı. Şiirlerinde gizli bir hayat vardı hep. İşte orada yakalandım. O gizli hayatlar, bu oyunda babamın ve onun edebiyat öğretmeninin hayatlarıyla buluşup hayalimde oluşan bir başka hayata dönüşecekti.
Biraz onlar, biraz değil. Böylece çıktık yola ve bir şiir dinletisi değil, bir kısa oyun çıktı ortaya. Bu oyun tamamen onun şiirlerinden oluşuyor.
Fakat anlattığımız hikâye Behçet Necatigil’in hayat hikâyesi değil. Onun şiirlerinde yaşayan bir adamın hikâyesi. Belki sizin de tanıdığınız biri. Ben tanıyor gibiyim… tam adını buluyorum sanki… ama… ”solgun bir gül oluyor dokununca.”
Gösteriyi izlemek için İBB Şehir Tiyatroları gişelerinden, internet sitesinden veya cep uygulamasından davetiye alınabilir.

TOPLUMCU GERÇEKÇİ ŞAİR

Behçet Necatigil, Cumhuriyet döneminde 1935-1979 yılları arasında toplumcu gerçekçi sanat anlayışıyla şiirler yazmış bir şair, radyo oyun yazarı, çevirmen, inceleme, araştırma, deneme yazarıdır. İstanbul'un Fatih semtinde 16 Nisan 1916 tarihinde dünyaya gelen Necatigil, 1936'da Kabataş Lisesi’ni bitirdi. 1940’ta İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü'nden mezun oldu. 1940 yılında Kars Lisesi’ne edebiyat öğretmeni olarak tayin edildi. 1972 yılında İstanbul Çapa Eğitim Enstitüsü’nden emekli oldu. 1927 tarihinden itibaren ürün vermeye başlayan şairin şiirleri; Varlık, Vatan Gazetesi, Türk Dili, Kültür Dünyası, Cumhuriyet Gazetesi, Gösteri, Yazko Edebiyat gibi gazete ve dergilerde yayımlandı.
Kendini "toplumcu realist" bir şair olarak tanımlayan Behçet Necatigil, toplumcu realizm anlayışına göre içinde yer aldığı orta hâlli sosyo-ekonomik topluluğun ekonomik ve sosyal sorunlarını realist bir gözlemle sunmayı amaçladı ve toplumun sosyal sorunlarını kendi bireysel yaşantılarının prizmasından geçirerek vermeye çalıştı. Şiirlerinde büyük kişilerin, aristokratların, seçkin ve kahramanların değil, büyük kentte tutunmaya ve var olmaya çalışan orta hâlli vatandaşların hayatına, duygu ve düşüncelerine yer verdi.
Türkçenin tüm imkânlarından en iyi şekilde yararlanmaya çalışmış, çoğunda denenmiş değerler yattığına inandığı eski kelimeleri anlam zenginliklerinden dolayı kullanmaktan çekinmemiştir. Şiirde kullandığı kelimelerde anlam ve ses güzelliğine önem vermiştir. Özellikle ilk şiirlerinde atasözlerine, halk deyimlerine ve sonraki şiirlerinde çağın getirdiği bazı teknik kelimelere yer vermiştir.
Necatigil'in şiirden sonra en fazla yoğunlaştığı edebî türlerden birisi radyo oyunudur. Birçok radyo oyunu yazmış ve yine pek çok roman ve hikâyeyi radyo oyunu olarak uygulamıştır. Türk ve dünya radyolarında yayımlanan bu oyunlar, bir bakıma şiirlerinin hareketli olaylarla açımlanmış biçimleri gibidir. Bu anlamda şiirleriyle radyo oyunları birbirini tamamlayan metinlerdir.

Sonraki Haber