İTO Başkanı Avdagiç firmaları uyardı: Gerçekçi olmayan artış yapılmamalı

'Eğer süreci doğru yönetirsek, enflasyonu önce yataya döndürüp sonra düşüşe geçirebiliriz.' mesajı veren Şekib Avdagiç, ileriye yönelik realist olmayan artışların yapılmaması gerektiğini söyledi

“Türkiye'de fiyatların bu kadar hızlı artmasını gerektirecek bir durum olmadığını görüyoruz.” diyen İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı Şekib Avdagiç, "Burada enflasyondaki hızlı gidişatı dikkate alarak ileriye yönelik realist olmayan artışların yapılmaması gerek. Bu noktada üreticiden tüketiciye tüm taraflara sorumluluk düşüyor.” mesajı verdi. Paris'te düzenlenen JEC World Fuarı'nda sorularımızı cevaplandıran Başkan Avdagiç, enflasyon konusunda herkesin üzerine düşeni yapması gerektiğini söyledi. Avdagiç, “Eğer süreci doğru yönetirsek, enflasyonu önce yataya döndürüp sonra düşüşe geçirebiliriz." dedi.

GEREĞİNDEN FAZLA YAPILMASIN

İTO'nun davetlisi olarak katıldığımız fuarda basın mensupları ile sohbet toplantısı düzenleyen Avdagiç, fiyatlamalar konusunda yaptığı açıklamanın bir özeleştiri olduğunu not ederek, “Burada devlet var. Stratejik alıcı, satıcılar var. Tüketici var. Alım gücünü elinde bulunduran tüketicinin de duyarlı olması lazım. Doğru fiyatı bulma konusunda her türlü imkan var. Onu bunu dövmekten ziyade alım kararı ile tüketici bu gücünü kullanmalı. Firmalar gerektiğinden fazla fiyatlama yapmamalı.” diye konuştu.

ENFLASYON AB VE ABD'DE AÇIKLANANDAN YÜKSEK

Enerji faturasındaki artışa işaret eden Avdagiç, “Birim fiyatlar kısa sürede birkaç katına çıktı ama bu bütün dünyada bu şekilde gerçekleşti. Önümüzdeki iki çeyrek için petrolde 135 dolar seviyeleri konuşuluyor. Yapılan çalışmalara da baktığımızda, Rusya-Ukrayna savaşının da tetiklemesi ile emtiada ulaşılan fiyatların kısa vadede geri gideceğine dair bir emare yok. Samimiyetle söylüyorum; Avrupa'da ve ABD'de asla enflasyon söylendiği gibi yüzde 6-7 değil. En iyi ihtimalle 25-30 bandında. Sadece yakıtlarda yüzde 60 artış var. Doğal gaz zaten... Baskılanmış bir takım oranlar var. Bu bir tespit.” ifadelerini kullandı.

OTELLERDE YER BULAMAYACAKSINIZ!

Bütün olumsuz gelişmelere rağmen Türkiye'de üretimin ve istihdamın arttığına değinen Avdagiç, “Sanayi çalışıyor. Bir problem yok. İptal edilen siparişler var ama yeni siparişler de var.” dedi. Genel olarak kötü haberleri öne çıkarmaya daha meyilli olduğumuz eleştirisi yapan Avdagiç, İstanbul'da en ölü sezon olarak nitelendirilen mart ayında otellerin doluluk oranının yüzde 92'yi bulduğunu, bu oranın salgın öncesi dönemde bile yakalanamadığını hatırlatarak, mayıs ayında da yüksek doluluk oranlarının yakalanacağını yapılan rezervasyonlardan izlediklerini aktardı. Elde ettikleri verilerin, Suudi Arabistan'dan 250 bin turist geleceğini gösterdiğini söyleyen Avdagiç, "Şu andaki rezervasyonlara göre, mayıs ayında İstanbul'da otellerde yer bulamayacaksınız. Birçok otel şimdiden dolmuş durumda ve toplam doluluk oranı yüzde 98'lere vardı. Haziran ve temmuz ayı için de bu ilginin devam ettiğini görüyoruz.” bilgilerini verdi.

TEDARİK FIRSATI DOĞdU

Avrupalılar'ın Uzak Doğu'ya büyük siparişler vermek yerine risksiz ülkelere daha küçük miktarlarda siparişler verdiğini bu noktada da Türkiye'nin tercih edildiğini anlatan İTO Başkanı, şunları aktardı: “Türkiye'nin fiyat, kalite ve tedarik konusunda çok iyi bir performansı var. Ülkemizin üretim gücüyle gurur duyabiliriz. Türkiye'nin tedarik anlamında ihtiyaçları karşılamasıyla burada fırsatlar doğdu. Avrupa ile geçiş belgesi sorunları vardı. Uzak Doğu'daki sıkıntılardan sonra Avrupa'nın birçok ülkesi bunu kaldırdı. Çok sorunlu olduğumuz birçok ülkede, tedarik anlamında Türkiye'den gelen akışın devam etmesi için sorunlar çözüldü.”

E-TİCARETTE KURALLAR DEVİNİM HALİNDE

İTO Başkanı Şekib Avdagiç, bir soru üzerine e-ticaret düzenlemesi hakkında kamu ile yaptıkları görüşmelere de değindi. "Ümid ediyorum ki buradan çıkacak sonuçla hem e-ticaret alanında yer alan firmaların sayısı artacaktır hem de burada bir tekelleşme veya pazarı domine etme konusunu kontrol altına alacaklardır.” diyen Avdagiç, sözlerini şöyle sürdürdü: “Pazar yerleri ile alakalı çok fazla sektör var. Mesela kargo sektörünün 3’te 2’sini e-ticaret kapsıyor. Bu yüzden olay sadece e-ticaret alanındaki firmaları değil onların ilişkili olduğu sektörlerin regülasyonunu da içeriyor. Bakanlık bu noktada hem doğrudan hem dolayı etkilenebilecek tüm sektör paydaşlarını içine alan titiz bir süreç yürüyor. Sınır aşan e-ticaret birçok mikro işletmeyi ayağa kaldırıyor ve gelir dağılımının iyileşmesine katkı sağlıyor. Burası çok kuvvetli bir pazar vadediyor, bütün dünya bu konuda üzerinde çalışıyor ve henüz oturmuş, kabul edilmiş bir durum yok. Hep beraber kafa yormamız ve geliştirmemiz lazım.”

Sonraki Haber