İzmir'de metro işçileri grevde

İzmir Büyükşehir Belediyesi şirketlerinden İzmir Metro A.Ş ve işveren sendikası Sosyal Demokrat Kamu İşverenleri Sendikası (SODEM-SEN) ile metro ve tramvayda çalışan emekçilerin örgütlendiği TÜRK-İŞ’e bağlı Demiryol-İş Sendikası arasında toplu iş sözleşmesi süreci tıkandı.

Demiryol-İş, dün sabaha karşı grev kararını ilan etti. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer ise sosyal medya hesabından yaptığı açıklamayla metro emekçisini suçladı, sendikanın yüksek miktarda ödenek talep ettiğini iddia etti.

625 İŞÇİYİ İLGİLENDİRİYOR

Greve saatler kala işçi ve işveren sendikası İzmir Metro Genel Müdürlüğü'nün Halkapınar'daki ana binasında bir araya geldi. Uzlaşılamayan 11 madde, tekrar masaya yatırıldı. Taraflar iş süreleri, iş riskleri, grup ücretleri yeni işe alınacakların ücretleri gibi maddelerde yine orta yolu bulamadı. Sendika, 625 metro ve tramvay işçisini ilgilendiren görüşmede 725 lira günlük yevmiye ücreti talep etti. İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) son teklifi sendika tarafından işçilere soruldu. İşçilerin büyük bir çoğunluğu teklifi kabul etmedi. Görüşmeler sonrası işçilere açıklama yapan Demiryol-İş Sendikası İzmir Şube Başkanı Hamdullah Giral, “Haklı taleplerimiz karşılık bulamadığından daha önce aldığımız grev kararını hayata geçiriyoruz.” dedi.

‘HODRİ MEYDAN’

Giral, grev kararı alınsa da sendikanın görüşmelere her zaman açık olduğunu belirterek, “Bizi bu grev kararını uygulamaya koymaya zorlayanlar, zorda bırakanlar artık düşünsün. Kapımız açık bekliyoruz. Yeter ki emekçinin emeğinin karşılığını verin. Elimizi her zaman uzatıyoruz. İşte hodri meydan! Bu saatten sonra iş yerlerine kimse girmeyecek. Gün boyunca buradayız. Hep beraber halaylarla, alkışlarla grev ilanlarımızı iş yerlerine asıyoruz.” dedi.

SORUMLULUĞU İŞÇİYE YIKMAYA ÇALIŞTI

İBB Başkanı Tunç Soyer, grevin ardından İzmir'de ulaşımda yaşanan aksaklıkların sorumluluğunu hakkını arayan işçilerin üzerine yıktı. İşçilerin anayasa ile güven altına alınan grev hakkını kullanmasının "mağduriyet" yarattığını kaydeden Soyer, adeta grev kırıcılığına soyundu:

"Tüm bu koşullar içinde İzmirlilerin ve belediyemizin bu mağduriyetleri hak etmediği inancıyla sendika yetkililerini İzmir için sağduyuya davet ediyorum."

Soyer, toplu iş sözleşmesi belgesini de sosyal medyada yayınladı. Ancak belgenin, sendikanın açıklamalarıyla uyuşmadığı görüldü. Belgede şu ifadeler yer aldı:

"İzmir Büyükşehir Belediyesi Metro ve Tramvay Çalışanları için Toplu İş Sözleşmesi teklifimiz, en yüksek giydirilmiş net ücret 25 bin 9 lira iken en düşük giydirilmiş net ücret 22 bin 105 liraydı. En yüksek net ücrette 12 bin 157 liradan 25 bin 9 liraya çıkan teklifimizle önerdiğimiz artış oranı yüzde 105’tir. İstenilen ise en yüksek giydirilmiş net ücret 39 bin 685 lira, en düşük giydirilmiş net ücret 33 bin 813 liradır. Bu rakamların içine yol, yemek ve izin ücretleri dahil değildir."

SENDİKADAN AÇIKLAMA

Ancak, Demiryol-İş Sendikası İzmir Şube Başkanı Hamdullah Giral daha önce şu açıklamayı yapmıştı:

"Birinci altı ay birinci grubumuza brüt yevmiye ücreti 575 lira, ikinci grubumuzu 547 lira, üçüncü grubumuza 522 lira, dördüncü gruba 500 lira önerdiler. İkinci altı ay için birinci grubumuza 640 lira, ikinci grubumuza 607 lira, üçüncü gruba 577 lira, dördüncü gruba 550 lira önerdiler. İş riski için birinci ve ikinci gruba bin 125 lira, üçüncü gruba 840 lira, dördüncü gruba 550 lira teklif ettiler. İş riski 2 için her dört guruba da 27 lira teklif ettiler. Sürücülere 30 artı 30 lira, ayrıca temizlik görevlisi arkadaşlara 3,5 lira koku primi önerdiler. 1 Ağustos’tan sonra sosyal kalemlere enflasyon farkı verilecek.

"Söyleyeceğim brüt ve net ücretlerde yol, yemek, gece çalışma ücreti, eğitim ve izin yardımı da dahil değil. Evli bir çocuklu orta grupta 10 yıllık çalışan için bizim talebimiz ikramiyesiz 24 bin 500 lira, ikramiyeli 29 bin 500 liraydı. Son teklifleri ikramiyesiz 19 bin 300 lira, ikramiyeli de 23 bin lira. Bu birinci altı ay için geçerli. En altı grupta ise birinci altı ay talebimiz yüzde 15 vergide 22 bin 500 liraydı. Büyükşehir’den gelen teklif 17 bin 500 lira, ikramiyeli 21 bin 250 lira.”

EK SEFERLER TRAFİĞİ KİTLEDİ

İzmir Metro emekçileri grev kararını astıktan sonra toplu ulaşımda kriz yaşandı. Fahrettin Altay’dan Bornova Evka-3 arasındaki 20 kilometrelik hatta hizmet veren İzmir Metro 17 istasyondan oluşuyor. Yaklaşık 400 binden fazla İzmirlinin kullandığı İzmir Metro ulaşımın can damarıydı. Pazartesi sabahı işe gitmek için metroyu kullanan vatandaş, metro istasyonlarında grev kararı pankartı görünce hayal kırıklığına uğradı. İzmir Büyükşehir Belediyesi, İzmir Metro hattının güzergahları için İZULAŞ ve ESHOT aracılığıyla ek seferler yayınladı. Ancak ek seferler İzmir’de trafiği felç etti.

Sonraki Haber