KAAN gökyüzünde: Milli savaş uçağı KAAN ilk kez uçtu!

Milli muharip uçak KAAN, ilk uçuşunu başarıyla yaptı. Emekli havacı generaller mutluluklarını Aydınlık’la paylaştı

Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı koordinasyonunda Türk Havacılık Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından yürütülen Türkiye'nin en önemli teknoloji projelerinden KAAN, ilk uçuşunu yaptı.

Uçuş öncesinde fırlatma koltuğu testleri, tam boy statik testi, kontrol yüzeylerinin atalet ve statik testleri, iniş takımı düşürme testleri, sistem entegrasyon laboratuvarında aviyonik sistem testleri, yakıt testleri gibi aşamaları tamamlayan KAAN, son olarak pistte yavaş ve hızlı taksi testlerini gerçekleştirdi.

KAAN, dün sabah saatlerinde Mürted Hava Meydanı'nda piste çıkarak motor çalıştırdı ve ilk kez havalandı. Kısa bir süre uçuş yapan KAAN'a bir adet F-16 Fighting Falcon savaş uçağı eskortluk etti. Sorunsuz geçen ilk uçuşun ardından inişe geçen KAAN savaş uçağı, başarıyla pisti tutturarak paraşütünü açtı ve inişini yaptı.

KAAN'ın ilk uçuşunda pilot koltuğunda test pilotu Barbaros Demirbaş oturdu.

Türkiye, milli muharip uçak KAAN ile birlikte, dünyada bu seviyede (5'inci nesil) uçak üretebilen 5 ülkeden biri olacak. KAAN, insansız hava araçları, havadan ihbar, kontrol gibi platformlar ve tedarik edilmesi planlanan diğer unsurlarla ortak çalışabilecek.

Yeni nesil silahlarla havadan havaya muharebe, süpersonik hızda dahili silah yuvalarından hassas vuruş gerçekleştirebilecek KAAN, yapay zeka ve nöral ağ desteğiyle artırılmış muharebe gücü sağlayacak.

KAAN programı kapsamında Yıldırım Test Tesisi, Radar Kesit Alanı Test Tesisi, Rüzgar Tüneli Tesisi gibi dünyanın sayılı büyüklükteki test merkezlerinin de ülkeye kazandırılması sağlanıyor. Bu sayede test verilerinin işleme kabiliyetlerinin artırılmasının da önü açılmış olacak.

Uçuş sonrası Test Pilotu Barbaros Demirbaş böyle alkışlandı.

'MİLLETİMİZİN EVLATLARININ BAŞARISIDIR'

İlk uçuşun ardından sosyal medya hesabından bir mesaj paylaşan Savunma Sanayii Başkanı Prof. Dr. Haluk Görgün, şu ifadeleri kullandı:

“Milli muharip uçağımız KAAN'ın ilk uçuşu milletimize hayırlı olsun. Sadece 5'inci nesil bir savaş uçağını değil, dünyada sayılı ülkenin sahip olduğu teknolojileri de KAAN üzerinden ülkemize kazandıracağız. Başta TUSAŞ mühendislerimiz ve teknik ekiplerimiz olmak üzere projede emeği olan tüm firmalarımızı yürekten tebrik ederiz. Bu, milletimizin evlatlarının başarısıdır. KAAN başta olmak üzere tüm milli çelik kanatlarımızı güçlendirmeye, semalarımızın tam bağımsız teknolojilerini milletimizin ve dostlarımızın güvenliği için geliştirmeye devam edeceğiz. Ülkemize hayırlı olsun.”

'DAHA NELER GELECEK NELER'

Cumhurbaşkanı ve AK Parti Genel Başkanı Recep Tayyip Erdoğan da partisince Afyonkarahisar'da düzenlenen mitingde KAAN'ın ilk uçuşuna değindi. Erdoğan, CHP'ye tepki gösterirken, “Ne tecrübeleri ne eserleri var. Adaylarını dahi vatandaşa değil, yapay zekaya soruyorlar.” dedi. Erdoğan şöyle devam etti:

“Türk savunma sanayiinin gurur günlerinden birini yaşadık. Türkiye kritik aşamayı geride bıraktı. KAAN bu sabah ilk uçuşunu başarı ile gerçekleştirdi. Parçası 'kalorifer peteğine benziyor' diyen hazımsızlara, KAAN projesini baltalamaya çalışan işbirlikçilere rağmen milli muharip uçağımız göklerle buluştu. İnsansız uçakları, Akıncı'yı, Kızılelma'yı yaptık mı, daha durun bakalım, neler gelecek, daha yapacağız. Şu gördüğünüz KAAN aynı F-16 gibi. Bu özgüven fukaralarına. Rabbim emeği geçen herkesten razı olsun. Diğer testlerini tamamlamak için çalışmalarımızı sürdüreceğiz. Yeni müjdeler vermeyi sürdüreceğiz. Daha neler gelecek neler.”

YABANCI BASIN KONUŞTU

KAAN'ın ilk uçuşu dünya basınında da yankılandı. Tarihi uçuş sonrası pek çok gazete sayfalarını KAAN'a ayırdı. ABD merkezli Bloomberg, “Türkiye'nin Beşinci Nesil Savaş Uçağı Kaan İlk Uçuşunu Gerçekleştirdi” manşetini attı. Haberde “Uçuş, Türkiye'nin yerli savaş uçağı projesinde dönüm noktası oldu.” denildi. Askeri teknolojiler üzerine yaptığı analizler ile bilinen Defence Blog da “Türkiye'nin yeni nesil savaş uçağı KAAN'ın prototipi ilk uçuşunu başarıyla tamamladı.” dedi.

Yunan Proto Thema, “Türk analistler, seri üretiminin 10 yıl süreceğini ancak uçağın F-35'ten üstün olduğunu söylüyor.” ifadelerine yer verdi. Bir başka Yunan yayın organı Ethnos, “Yeni Türk savaş uçağı uçuruldu - Yapay zekayla drone'larla çalışıyor” manşetini attı. Haberde, “KAAN savaş uçağı Türk savunma sanayisinin en büyük projelerinden biri.” yorumuna yer verildi. Uçağın özelliklerine geniş yer ayrılan haberde, “KAAN, insansız hava araçları, hava ikaz araçları ile işbirliği yapabilecek, yeni nesil silahlarla ve süpersonik hızda hassas vuruşlarla havadan havaya muharebe gerçekleştirebilecek. Ayrıca yapay zeka ve sinir ağlarının desteğiyle artan savaş gücü sağlayacak.” ifadelerine yer verildi.

KAAN’IN AYRINTILI TAKVİMİ

KAAN’ın T0 denilen başlangıç şartlarının yerine getirildiği tarih, 2018 yılı. Faz-1 Aşama-1 kapsamında, 2018-2022 yılları arasında KAAN’ın ön dizayn faaliyetleri icra edildi. Faz-1 Aşama-2 kapsamında ise 2022-2029 döneminde, KAAN’ın detay tasarım ve kalifikasyon faaliyetleri yapılacak. Bu doğrultuda KAAN; 2023 yılında hangardan çıkış yaptı. 2026 yılına kadar, 3 adet prototipin üretilmesi hedefleniyor. Halihazırda TUSAŞ tesislerinde 2’nci ve 3’üncü prototiplerin montaj faaliyetlerinin devam ettiği biliniyor. Hava Kuvvetleri Komutanlığına teslim edilecek Blok-10 konfigürasyonunun ise 2029 yılına kadar geliştirilmesi hedefleniyor. Faz-2 kapsamında üretilecek 10 adet KAAN Blok-1 savaş uçağı, 2030-2033 yılları arasında Türk Hava Kuvvetlerine teslim edilecek. Ancak Türk Hava Kuvvetleri tarafından açıklanan bu tarih, TUSAŞ tarafından 2028 olarak revize edildi. 2034-2040 yılları arasındaki Faz-3 kapsamında ise diğer KAAN bloklarının geliştirilmesi ve seri üretim faaliyetleri gerçekleştirilecek. Bu tarih de TUSAŞ tarafından 2030 olarak revize edildi.

BÖLGESEL GÜÇTEN KÜRESEL GÜCE...

Emekli Hava Korgeneral Erdoğan Karakuş: Türkiye öyle bir ülke ki, mutlak ve mutlak savunma sanayisi konusunda kendisinin her şeye sahip olması gerekiyor. Bunu zaten Mustafa Kemal Atatürk görmüş, o yüzden İzmir İktisat Kongresi'nde 'Bir başkasından silah alınarak savaşmamız mümkün değildir' demiş. Atatürk'ün kurduğu ilk kurum, Türk Hava Kurumudur. Hatırlanacaktır, biz soydaşlarımızı korumak için Kıbrıs'a 64 uçakla hareket ettiğimizde, Amerikan Başkanı Johnson 'Bizim uçaklarımızı hiçbir şekilde Sovyetler Birliği dışında kullanamazsınız.' diye mektup göndermiştir. 1964'ten beri mücadele ediyoruz. Bugün şükürler olsun ki muharip uçağımız uçtu. Tabii istiyoruz ki, motorları falan da hepsini biz yapabilelim. Havacılıkta %100'e ulaşmanın zorluğunu biliyorum. Ama buna sebat edeceksiniz. Türkiye bu sebatı gösteriyor şu anda. Hayırlısıyla çok daha iyi noktalara ulaşacağız.

1000 TANE ÜRETMELİYİZ

Buradaki önemli olan şu; Türkiye'nin bölgesel güç konumunda olmasından, daha yükseklere tırmanması söz konusu olacak. Küresel güçlere ulaşması söz konusu olacak. Şimdi biz 240-300 tane ürettiğimizde Hava Kuvvetlerimizin bir şekilde güçlü olması söz konusu olabilecek, ama o da 10 sene sürecek. 2040'ta nefes alacağız ve bir şekilde bölgesel güçten küresel güce ulaşmaya yaklaşacağız. Burada küresel güce ulaşırken, asla unutulmaması gereken şudur; bu uçaktan eğer sadece 240-300 tane üretirseniz geliştirmeniz söz konusu olmaz. Yapmamız gereken, diğer Türk devletlerine de bunlardan verebilmektir. Binin üzerinde üretebilmeliyiz. Her ürettiğinizde zaten uçak gelişir. O nedenle bu uçağı KAAN-1 ile bırakmayıp KAAN-10 seviyesine çıkartıp, gelişmeleri de üstüne devamlı takdim etmemiz lazım ki, bir noktada çok daha ileri bir teknolojiyle diğer dostlarımızı destekleyebilelim. Dostlarımızı desteklediğimiz takdirde onlar da siyasi olarak bizim yanımızda olur.

‘UÇAK SANAYİMİZİN ZİRVE NOKTASI’

Emekli Hava Pilot Tümgeneral İrfan Sarp: Biz ilk uçak fabrikamızı 1926 yılında Kayseri'de açtık. Neredeyse üzerinden 100 yıl geçti. KAAN jetinin uçuşu, 100 yıllık tayyareciliğimizin zirve noktasıdır. Uçak sanayiimizin en büyük başarısıdır. 1926 yılında Kayseri Tayyare Fabrikası'nda başlayan uçak imalatı, Milli Muharip Uçak TF-23 Kaan'ın 21 Şubat 2024 günü yaptığı ilk uçuşla, uçak sanayimize altın harflerle yazılacak tarihi bir başarıya imza atılmıştır. Ben burada emeği geçenleri selamlıyorum. Sevgiyle kucaklıyorum.

“MMU Projesi, Türk savunma sanayii tarihinin gelmiş geçmiş en büyük projesidir. Ana hedef, herhangi bir dış ülkeye bağımlılığı bulunmayan bir muharip uçak sistemine sahip olunmasıdır. Teknik ve stratejik özellikleriyle gelecekte güzel yurdumuzun savunmasında çok büyük bir yere sahip olacaktır. Bu özellikleriyle milli muharip uçak, tek başına Hükûmet'in, Hava Kuvvetlerimizin, Savunma Sanayi Başkanlığının ve TUSAŞ’ın değil, Türkiye'nin projesidir. Bu projenin gerçekleştirilmesi aynı zamanda Türk uçak sanayisinin kurtuluş mücadelesidir. Bu mücadeleyi kazanmak için herkesin elinden gelen bütün desteği vermesi bir vatandaşlık borcudur.

'ADI TF-23 KAAN OLMALI'

Milli Muharip Uçağımıza dünya askeri havacılığında muharip uçaklar için kural haline gelmiş formatta bir ismin verilerek tescil edilmesi gerekmektedir. MMU’nun ismi olarak baştaki ilk harf Türkiye anlamında 'T' harfi, yanında uluslararası havacılık literatüründe muharip uçak anlamında' kullanılan 'F' harfi ve bir tire işaretinden sonra verilecek iki rakam ve o rakamlardan sonra yazılan 'Kaan' isminin yer alması doğru ve uygun bir seçenektir. TF- harflerinden sonra verilecek iki rakamın 23 olarak seçilmesi ise büyük anlam taşıyacaktır. 23 rakamı, Cumhuriyetimizin kuruluşunun 100’ncü yılı olan 2023 yılının son iki rakamını temsil edecektir. 1 Mayıs 2023 günü yapılan açılış töreninde verilen Kaan ismi de iki rakamdan sonra ilave edilerek Milli Muharip Uçağımızın isminin 'TF-23 Kaan' şeklinde seçilmesiyle doğru ve isabetli bir karar verilmiş olacaktır.

“Dünyada muharip jet uçaklarının tescil edilmiş isimlerine baktığımızda da böyledir. Güney Kore’nin 2021 yılında hangar çıkışını yaptığı muharip jet uçağına “KF-21 Boramae” ismini vermesi örnek gösterilebilir. “K” harfi Kore, “F” harfi Fighter, 21 rakamı uçağın hangardan çıkış tarihinin son iki rakamı, Boramea (Kore dilinde Doğan) olarak isimlendirilmiştir. Dünyadaki bütün muharip uçaklar (birkaç istisna dışında) tek başına bir isimle değil, ismin başına (savaş uçağıysa 'F', ulaştırma uçağıysa 'C' gibi) uçağın görev fonksiyonunu gösteren harf ve iki rakam yazılmaktadır. Savaş uçaklarının isimlerine örnekler olarak F-86 Sabre, F-15 Eagle, F-104 Starfighter, F-22 Raptor, F-4 Phantom, F-18 Hornet, J-20 Chengdu, J-31 Shenyang, MIG-31 Foxhound, SU-57 Felon gibi isimler gösterilebilir.

TÜRK UÇAK SANAYİSİNİN KURTULUŞ MÜCADELESİ

Emekli Hava Pilot Tümgeneral Beyazıt Karataş: 21 Şubat 2024… Bu tarihi bir kenara yazın lütfen! KAAN ilk uçuşunu yaptı. Bu projenin gerçekleştirilmesi aynı zamanda Türk uçak sanayisinin kurtuluş mücadelesidir. Bu mücadeleyi kazanmak için herkesin elinden gelen bütün desteği vermesi bir vatandaşlık borcudur. ‘İstikbal göklerdedir. Göklerini koruyamayan uluslar, yarınlarından asla emin olamazlar.’ diyen Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün gösterdiği hedefe KAAN Türk kartalı TF-23 ile bir adım daha yaklaşılmıştır. Türk milleti olarak bize düşen öncelikli görev iç cepheyi güçlü tutmaktır. Buna ilave olarak Türkiye’ye ve Türk milletine düşmanca yaklaşanları asla ihmal etmeden, küçümsemeden ama hak ettikleri cevabı vermekten çekinmeden de caydırıcılığımızı sürdürmek olmalıdır.

Kaan'ın, bugüne kadar fırlatma koltuğu testleri, tam boy statik testi, kontrol yüzeylerinin atalet ve statik testleri, iniş takımı düşürme testleri, sistem entegrasyon laboratuvarında aviyonik sistem testleri ve yakıt testlerinin ardından motor çalıştırma testleri de yapıldı.

İLK UÇUŞU HANGİ PİLOT YAPTI?

Yer testleri ile taksi testlerinin de tamamlanmasının ardından Kaan, bugün sabah saatlerinde Mürted Hava Meydanı'nda piste çıkarak, ilk kez havalandı. Bu tarihi uçuşu kimin yaptığı da merak edildi. İlk uçuşun pilotu test pilotu Barbaros Demirbaş oldu.

KAAN'IN ÜSTÜN HAVA HAKİMİYETİ

KAAN üstün hava hâkimiyetini:

📌 Yeni Silahlarla Arttırılmış Havadan Havaya Muharebe Menzili

📌 Yüksek/Süpersonik Hızda Dahili Silah Yuvalarından Hassas ve Tam Vuruş

📌 Yapay Zekâ ve Nöral Ağ Desteğiyle Arttırılmış Muharebe Gücü ile sağlıyor.

KAAN'IN ÖZELLİKLERİ NELER?

KAAN, radar dalgalarını sönümleme özelliğine sahip kompozit malzemelerden üretilmiş olup çift motorlu, düşük görünürlüklü, gelişmiş atış sistemleri ve çift fonksiyonlu radar gibi özelliklere sahiptir.

Uçak, ASELSAN tarafından geliştirilen elektronik harp sistemi ve elektro optik 360 derece gözetleme sistemini kullanacak ve dördü gövde içinde, dördü gövdenin yanlarında olmak üzere toplam sekiz adet orta ve uzun menzilli füze taşıyabilecek.

Türkiye, KAAN ile 5. nesil savaş uçağına sahip ülkeler arasında yer alacak ve yüksek hava muharebe menzili ve süpersonik hızda stratejik taarruz yeteneğe sahip olacak.

'KAAN' İSMİNİ NEREDEN ALDI?

Kaan, erkeklere verilen doğum adı ve soyadıdır. Aslı Türk halklarına dayanan Kaan ismi, "yönetici" ya da "Kralların Kralı" (Khagan) anlamına gelmektedir.

Sonraki Haber