Nakliyeciler kontak kapattı

Eylem İzmir’in Bornova ilçesindeki Kara Nakliyeciler Sitesi’nde yapıldı. Kamyoncular haklarını aramalarını sağlayacak bir sendikaları bile olmadığından dert yandı ve yeni bir düzenleme istedi.

Akaryakıta Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) üzerinden gelen yüzde 25 zamma bir tepki de nakliyecilerden geldi. İzmir’de lojistiğin kalbi olan Kara Nakliyeciler Sitesi’nde kamyoncular zamları protesto etti. “Bize destek veren kimse yok.” diye konuşan kamyoncular taleplerini Aydınlık’a anlattı.

‘NE BİR SENDİKAMIZ VAR NE DE BİR ODAMIZ’

Raşit Satılmış, yıllardır kamyonculuk yapıyor. Şehir içinde çalışan Satılmış, kamyoncuların hakkını savunan kimsenin olmadığını belirterek şunları söyledi:

“Birçok arkadaşım yollarda can verirken, sağlığını kaybederken nakliye firmalarından paralarını alamayabiliyor. Bazı firmalar hak ettiğimizi vermiyor. Biz de aslında bu yüzden böyle bir eylem yaptık. Çünkü sesimizi duyurmamız gerekiyordu. Bize kol kanat geren kimse yok. Işıkkent Kara Nakliyeciler Sitesi’nde çalışan yüzlerce kişiyiz. Ancak bir sendikamız, güvencemiz yok. Bizim hakkımızı savunan ufak bir destek verecek olan hiç kimse yok maalesef.”

‘LOJİSTİK FİRMALARI ÖDEME YAPMIYOR’

Satılmış, birçok kamyoncunun çalıştığı lojistik firmanın haklarını vermediğini söyledi ve taleplerini sıraladı:

“Trafiğe çıktığımız anda bizim çilemiz başlar. Kaza yaparsın kamyoncu suçludur. Yol bozulur kamyoncu suçludur. Bir iş almaya gidersin yine kamyoncu suçlu. Hakkımızı arayalım deriz yine kamyoncu suçlu. Şehir içinde aylık 5 milyona yakın masrafımız oluyor. Şehir dışında çalışmadığım için bilemiyorum ancak orada fiyatlar dudak uçuklatır cinsten. Bunlara rağmen anlaştığımız lojistik firmasından hakkımızı nispeten alabiliyoruz. Ben yine alabiliyorum ama bazı arkadaşlarım bu konuda çok zorlanıyor. Şoför parasını dahi ödemeyen firmalar var burada. Birçok kişi her şeyi kendi cebinden karşılıyor. Hakkını da alamıyor.”

‘KAMYONCULAR İÇİN YENİ BİR DÜZENLEME ŞART’

“Devlet büyüklerimizden iki önemli isteğimiz var. Birincisi akaryakıta yapılan zam acilen geri çekilmeli. İkincisi de kamyoncular için önemli bir düzenlemeye gidilmesi lazım. Taksiler, servisler ve kamyonetçiler S ve K plakaları ile prim yapabiliyor. Kamyonlar içinde K plaka verilmeli.”

NAKLİYEYE YÜZDE 50 ZAM KAPIDA

Kara Nakliyeciler Sitesi’nde kamyoncuların kontak kapatması toptan ürün sevkiyatında aksamalara neden olurken önümüzdeki günlerde sevkiyatta yaşanacak sıkıntıların fiyatlara zam olarak yansıyacağı dile getirildi. Eylem yapan kamyonculardan kimsenin üye olmadığını bildiğimiz İzmir Kamyoncular ve Kamyonetçiler Esnaf Odası konuya ilişkin zam açıklaması yaptı. Oda Başkanı Yıldırım Kaya, "Nakliyecilerin İzmir`de kontak kapatma nedeni elbette ki son darbe olan ÖTV zamlarıdır. Bu, toptancılara, oradan da esnaf ve vatandaşa maalesef çok ciddi bir fiyat artışı olarak yansıyacaktır. Uzun mesafe nakliye gerektiren ürünlerde şehirler arasında ciddi fiyat farkları oluşacak." dedi.

Faruk Armağan, Delta Lojistik firmasının sahibi. Kendisi 49 senedir lojistik işiyle ilgileniyor. Armağan, kamyoncuların yaptığı eylemi destekliyor. Akaryakıt zammının piyasayı sarstığını vurgulayan Armağan şöyle konuştu:

‘AKARYAKIT ZAMMI BELİMİZİ BÜKTÜ’

“Önceden az az zam yapıyorlardı bizim piyasamızı rahatsız etmiyordu. Bu yüzden büyük bir sıkıntı çekmiyorduk. Ancak cumartesi günü gelen yüzde 25’lik zam hepimizin belini büktü. Bu gelen zam sadece akaryakıta yansımıyor tabi ki. A’dan Z’ye her şeye zam gelmesi demek. Kamyoncu arkadaşlarımızın isyanı da bundan dolayı oldu. Kamyoncu arkadaşlarımız hesabın içinden çıkamadı. Yakıt 34 lira oldu. Bu sebeple lastik bakım servisinden uzun yolda durduğun restorana kadar her şey aniden arttı. Biz arkadaşlarımızı destekliyoruz. Haklarını aramak zorundalar.”

BİR KAMYONCUNUN MASRAFI NE KADAR?

Lojistik firması sahibi olan Faruk Armağan’a bir kamyoncunun masrafını şöyle anlattı:

“İzmir’den Van’a giden bir araca 35 bin lira masraf çıkartıyoruz. İzmir’den Van’a giden bir araç aşağı yukarı 1700 km yol gidiyor. 1700 km yol demek 650 litre yakıt demek. Bu da 22 bin liraya tekabül ediyor. Bu adamın yolda yemek yemesi, konaklaması lazım. Bazı otoyollar ücretli oluyor bu sebeple otoyol masrafları da artıyor. Yaklaşık 3 bin lira da otoyol ve yemek masraflarına gidiyor. Kamyoncuya kalan para 10 bin lira oluyor. 1700 km demek bir hafta boyunca yollarda direksiyon sallamak demektir. Ne yazık ki günümüz şartlarında kamyoncu evine dönene kadar o 10 bin lira da kuş olup uçuyor.”

Sonraki Haber