Kanal İstanbul’da yaprak kımıldamıyor

Kurum’un, projelerini tanıtırken Kanal İstanbul’a hiç değinmemesi dikkat çekti. Aydınlık’a konuşan bir proje çalışanı, temel atılmasının üzerinden 3 yıl geçmesine rağmen ilerleme olmadığını sadece ‘eğik askılı köprü’ çalışması yapıldığını, yol ve viyadüklerde ise faaliyetlerin durduğunu söyledi

2027'de tamamlanması planlanan Kanal İstanbul projesinde deyim yerindeyse yaprak kımıldamıyor. Aydınlık’a proje hakkında bilgi veren proje çalışanlarından A.G., projenin ihalesini alan REC Uluslararası-Nakkaş Otoyol Yatırım Şirketi’nin, Avrupa İmar Kalkınma Ajansı ile kredi sürecinin devam ettiğini ve proje için yeterli bütçe bulunmadığını aktardı. Bu nedenle çalışmaların durduğunu ve birçok işçinin işine son verildiğini söyleyen A.G., işçilerin birçoğunun da şirketin başka projelerine kaydırıldığını belirtti.

Konuyu Aydınlık’a değerlendiren Vatan Partisi İstanbul İl Başkanı İbrahim Okan Özkan, “Projesi ölü doğmuş bir projedir. Projeye ayıracağımız kaynağı Anadolu'da yatırıma, üretime, istihdama ayıralım.” dedi. Kanal İstanbul projesi kamuoyunun gündemini 27 Nisan 2011’den beri işgal etmeye başladı. 15 milyon dolara mal olacak projenin, 26 Haziran 2021’de Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından kanal üzerine yapılacak 6 köprüden ilkinin temeli atıldı. Türk halkına ‘Çılgın Proje’ olarak tanıtılan proje büyük tartışmalar yarattı. İklim bilimciler, çevrecileri, askeri uzamanlar kanalın yaratacağı sorunlara değindi. Projeye ayırılan kaynağın üretime ayrılması gerektiği tartışılı. Ancak gelinen aşamada proje başlangıcının üzerinden 3 yıl geçmesine rağmen göstermelik olarak ‘eğik askılı köprü’ çalışmasının yavaş bir şekilde devam ettiği, yol ve viyadüklerde ise çalışmaların durduğu öğrenildi.

2027’de tamamlanması öngörülen Kanal İstanbul Projesi’ne ait şantiyede 3 yıldır hiçbir hareket yok.

‘ÜÇ YILDIR BİR İLERLEME YOK’

Aydınlık’a ulaşan proje çalışanlarından A.G. şu bilgileri paylaştı:

“Projenin ihalesini Rönesans Holdinge bağlı ‘REC Uluslararası-Nakkaş Otoyol Yatırım şirketi’ aldı. Projenin Avrupa İmar Kalkınma Ajansı ile kredi süreci devam ediyor. Üç yıldır bir ilerleme yok. Projenin Avrupa İmar Kalkınma Ajansı ile kredi süreci devam ediyor. Projede güzergah kamulaştırma çalışmaları da bir türlü tamamlanamadı. Şu anda sadece projenin eğik askılı köprüsünde çalışma göstermelik olarak devam ediyor. Yol ve viyadüklerde ise çalışma yok. Projenin ilerlememesindeki en büyük sorunlardan biri ise kamulaştırması henüz yapılmamış güzergah alanları. 2021’de projenin temelleri atıldığında binlerce işçi projede çalışıyordu. Ancak kredi olayı çözülmeyince işçilerden birçoğu işten çıkarıldı. Şanslı olan birçok işçi ise şirketin başka projelerine kaydırıldı. Bu gidişle Kanal İstanbul projesinin tamamlanması mümkün görünmüyor. Proje planına göre bitiş tarihi 2027 ancak kredi şimdi çıksa yetişmesi uzun yıllar sürer. Kanal İstanbul projesi söylediği gibi ‘çılgın bir proje’ olarak rafa kalkacak gibi duruyor.”

KANAL DEĞİL ÜRETİME YATIRIM

Vatan Partisi İstanbul İl Başkanı İbrahim Okan Özkan da Aydınlık’a proje den gelinen son durum ve proje hakkında düşüncelerini paylaştı. Özkan, kanala değil üretime yatırım yapılması gerektiğini söyleyerek şunları söyledi:

“İstanbul Kanalı Projesi ölü doğmuş bir projedir. Proje maliyetinin belirsizliği ortada. Bu projeyi vatandaşa tanıtmak için oluşturulan "kanalistanbul. gov.tr" internet sitesinde yer alan maliyetler dahi projeyi yapanlar tarafından yıllardır güncellenmiyor. Projenin toplam maliyeti 15 milyar dolar olarak ilan edilse de bunun çok üzerinde. Dönemin Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu 1,5 yıl önce yaptığı açıklamada maliyetlerin ilk hesaplanandan fazla olduğunu, 20 milyar dolar civarında olduğunu ifade etmişti. Projeye ayıracağımız kaynağı Anadolu'da yatırıma, üretime, istihdama ayıralım. Halihazırda 20 milyonluk nüfusu kaldırmakta güçlük çeken İstanbul'da nüfusu ikiye katlayacak bir projeye karşıyız! İstanbul'a ikinci bir boğaz yeni yapılaşma ve yerleşim merkezleri demektir. İstanbul'un deprem, trafik, toplu ulaşım sorunlarının esas çözümü İstanbul nüfusunu kademeli olarak Anadolu'ya taşımaktan geçmektedir. “İstanbul Kanalı Projesi yer bilimleri açısından da uygun değil. ABD'nin Yunanistan Dedeağaç'a yaptığı yığınağı ve Türkiye'nin dört bir yanını üslerle çevirdiği gerçeğinden yaklaşırsak, İstanbul'un Avrupa Yakası-Trakya bağlantısını koparan bir proje, Türkiye'nin olası güvenlik tehditlerine açık hale gelmesine de yol açabilir."

Sonraki Haber