'Kariyer sınavı öğretmenlik mesleğine hizmet etmiyor'

Bakan Özer, uzman ve başöğretmenlik sınavlarının 'öğretmenlerin yeterliliklerini ölçmeye' yönelik olmadığını söyledi. Eğitimciler, öğretmenliğin uygulamaya yönelik olduğunu sınavların buna uygun olmadığını belirtti. Sınavların baskı unsuru olduğu kaydedildi

Milli Eğitim Bakanı (MEB) Mahmut Özer, uzman ve başöğretmenlik sınavına yöneltilen eleştirilere yanıt verdi. Özer, sınavların öğretmenlerin yeterliliklerini ölçmeye yönelik bir sınav olmadığını söyledi. Eğitimciler ise mesleğin uygulama mesleği olduğunu ancak Bakanlığın mevcut düzenlemesinin buna hizmet etmediğini belirtti.

Kariyer basamağı sınavında eleştirilere yanıt Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer’den geldi. Milliyet gazetesine konuşan Özer, eğitimcilerin uzman ve başöğretmenlik unvanı alabilmek için gireceği sınavın rekabet içermediğini söyledi. Bakan, yapılacak sınavların öğretmenlerin yeterliliklerini ölçmeye yönelik bir sınav olmadığını söyledi. Özer, “Sınav ile öğretmenlerimizin birbirleri ile rekabet etmek zorunda olmamasını sağlayacağız.” dedi.

Eğitimciler ise Bakan Özer ile aynı görüşte değil. Öğretmenler, kariyer basamağı sınavının eğitimciler arasında rekabet yaratacağı ve mesleğin saygınlığını yitireceğini belirtti.

Hepimizin Sendikası Grubu Yürütme Kurulu Üyesi Zafer İncebacak şu değerlendirmelerde bulundu: “Öğretmenlik mesleği uygulama mesleğidir, akademik, kültürel, sanatsal, sportif beceriler ve sürekli gelişim gerektirir, fakat MEB’in mevcut düzenlemesi buna hizmet etmiyor. Öğretmenlerin eğitim videolarının içeriğinden çoktan seçmeli teste tabi tutulmaları onların meslekî bilgilerine, becerilerine ve gelişimlerine katkı sunmayacak. Fakat sınav sonucu üzerinden öğretmenler değerlendirilmiş olacak. Bu durum öğretmenler üzerinde bir psikolojik baskı, stres oluşturmakta ve morallerini bozmaktadır.”

'ÜRETİM ESASLI MODELLE ÇÖZÜLEBİLİR'

İncebacak, öğrencilerin merkezi sınavla hayatının belirlenmesine karşı iken öğretmenlere bu tür bir baskı unsuru oluşturacak sınavın doğru olmadığını vurguladı. İncebacak şöyle sürdürdü: “Eğitimciler merkezî sınavlarla öğrencilerin geleceklerinin belirlenmesine karşı iken ücretlerine ilave bir ödemenin merkezî sınav başarısına bağlanması sistemi tamamen sınavlar manzumesi hâline getirmektedir. 2018 yılında açıklanan 2023 Eğitim Vizyonu Belgesinde kademeler arası geçişte merkezî sınavların etkisinin azaltılması bir hedef olarak belirlenmişti. MEB, bu hedeften vazgeçmiş görünüyor. MEB, fırsat eşitliğini esas alarak köklü değişiklerden kaçınıyor, sınavlara yönelik hazırlık materyali dağıtıyor, ama birçok taşımalı eğitim kapsamındaki okulda taşıma nedeniyle destekleme ve yetiştirme kursları açılamıyor. Eğitimin sorunları iktisadî temelde köklü değişimlerle, istihdam ve üretim esaslı bir iktisadî model çerçevesinde eğitim hakkı anlayışıyla çözülebilir.”

Sonraki Haber