'Bağış' adı altında kayıt parası isteniyor
Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer, kayıt parası ve bağış toplandığı gerekçesi ile 137 işlem yapıldığını açıkladı. Bütçeden okullara ödenek ayrıldığı söylense de yeni kayıt olan öğrenciden 250 liradan bin 500 liraya kadar para isteyen var.
Okul idareleri ödenek miktarının yetersiz, dağıtım yönteminin ise yanlış olduğu görüşünde.
Okullarda toplanan kayıt parası velinin de, idarenin de canını sıktı. Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer, okullara gerekli bütçenin ayrıldığını kayıt parası alınmayacağını açıkladı. Özer, kayıt parası ve bağışla ilgili 137 işlem yaptıklarını söyledi. Ancak özellikle proje okullar olarak bilinen gözde okullarda kayıt parası alınmaya devam ediyor. Çocuğunu yeni kayıt ettiren velilerden okul aile birliğine bağış yapması isteniyor. “Bağış”ın miktarı da bölgeden bölgeye değişiyor. 250 isteyen de var bin 500’e kadar çıkan da… Milli Eğitim Bakanlığı “yeterli bütçe ayrıldı” dese de, okul idareleri bu bütçenin kullanımıyla ilgili sorun yaşıyor.
Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer, Türkiye'deki tüm okulların eksikliklerini gidermek için gerekli bütçeyi genel müdürlüklere aktardıklarını söyledi. Özer, idarecilerden kayıt parası istememeleri çağrısında bulundu. Önce 65 okul hakkında soruşturma başlatıldı, sayı ardından 137’e çıktı. Şikayetler halen devam ediyor. Aydınlık okullarda idarecilerle konuştu. Veli de dertli idareci de…
İDARECİ DİLENCİ KONUMUNA DÜŞÜYOR
Bakanlık “bütçe ayırdım, veliden para istemeyin” dese de süreç aksıyor. Bir okul müdürü, “Ödenekle belli başlı sorunları çözebiliyoruz. İnsanın olduğu yerde masraflar oluyor. Kapı kırılıyor, duvar kirleniyor. Fotokopi makinesi arızalanıyor. Ödenek istediğiniz miktarda olmuyor. ‘Kalanı kendi imkanlarınızla yaptıracaksınız’ deniliyor. Okul çevresinde esnaftan katkınız olsun diye rica ediyoruz. Zengin iş insanlarından para dilenir hale geldik. Okul idarecisi dilenci konumuna düşüyor” dedi.
ÖDENEK ENFLASYONA YENİLDİ
Okullara temizlik, kırtasiye, bakım onarım adı altında ödenek gönderiliyor. Ancak bazı müdürler bu ödeneğin yetersiz ya da geç geldiğini ifade ediyor. Anadolu’da bir meslek lisesi müdürü, “Okulun örneğin pencerelerini yaptıracağım. Piyasa araştırması ile 10 bin lira belirledim. Ödenek istedim. 6 ay sonraya anca çıkıyor. Bugün 10 bin lira olan bedel 6 ay sonra artıyor. Proje okullarda velilerin beklentisi yüksek. Bu nedenle de oralarda para toplama olayı daha fazla.” dedi.
‘TAŞRA TEŞKİLATI GÜÇLENDİRİLMELİ’
Okullara ayrılan ödeneğin dağıtım yöntemiyle ilgili de eleştiriler var. Bir okul müdürü önerisini anlattı: “İhale kanunu harfiyen uygulanmıyor. Suistimale açık bir konu. Okulun ihtiyaçları okul müdürünün de görüşü alınarak il ya da ilçe milli eğitim müdürlüğünün teknik elemanları aracılığıyla belirlenmeli. MEB’in taşra teşkilatı güçlendirilmeli. Teknik ihtiyaçları okul müdürü değil, teknik elemanlar netleştirmeli. Okul müdürü de eğitim öğretimle ilgili hizmetlere yoğunlaşmalı. Bu hem bütçenin hem de insan kaynağının doğru kullanılmasını sağlar.”
‘MEB İHTİYACI GİDERMELİ’
Hepimizin Sendikası Grup Sözcüsü Ayla Erdem, "Kayıt ücreti isteyen çok sayıda okul var. Okulların ihtiyaçları giderilmiyor." dedi. Erdem, Aydınlık’a yaptığı açıklamada şöyle konuştu:
“Okullara gönderilen ödenek kısmında ciddi eksiklik var. Bakanın açıklaması ile fiiliyatta yaşanan çok farklı. Okul idarelerine söylenen ‘Kendi koşullarınızı mahalli imkanlarla yaratın’. En kolay yöntem kayıt parası. Milli eğitime ayrılan bütçenin artırılması, MEB’in de kendi bütçesinden okulların ihtiyacı oranında ödenek ayırması gerekiyor.”