Kaza namazı borcu varken nafile namaz kılınır mı? Kaza namazı varken nafile kılmak caiz mi?
Vaktinde kılınamadığı için namazı kazaya borç olarak kalan kimsenin kaza borcu varken nafile namaz kılıp kılamayacağına dair mezheplerin görüşlerini sizler için araştırdık. Peki kaza namazı varken nafile namaz kılınır mı?
Önceden birikmiş ya da birtakım mazeretlerden dolayı vakti zamanında kılınamayan farz namazların kazasını yapmak, namazla mükellef olan her Müslümanın üzerine haktır. Aksi halde vefat ettiklerinde Allah (c.c)'un ahirette hesaba çekeceği ilk konu namazlar üzerine olacaktır. Bu nedenle uyuyakalma ya da unutma gibi meşru mazeretlerden dolayı üzerine kaza olarak kalan farz namazlarda bir an evvel bu borç ödenip vebalden kurtulunmalıdır. Kaza namazları bilhassa ahiretimiz için bu denli önemli iken diğer yandan Efendimiz (SAV)'in şefaatine nail olmaya vesile olan nafile namazlar da bir nevi Sevgili Peygamberimiz (SAV)'e olan bağlılığımızın göstergesi olduğundan oldukça önemlidir.
Peki kaza namazı borcu olan bir kimse önce kazalarını mı kılmalı sünnet sevabından yararlanmak için nafile namazları mı kılmalı? İşte mezheplerin bu konu ile ilgili görüşleri:
Namazlarda farzdan önce ya da sonra kılınan sünnetler, bir nevi farz namazlarının tamamlayıcısı olarak görülebilir. Namazı kazaya kalan kimseler, bir yandan namazlarının kazasını yaparak borçtan kurtulurken, diğer yandan sünnet olan namazları kılabilir. Bu durum Hanefî mezhebinde böyle iken diğer mezheplerde daha farklı bir şekilde ele alınmaktadır. Onlara göre üzerinde kaza namazı borcu olan kimsenin nafile namazlarla meşgul olması, sünnet kılması caiz olmamaktan da öte haram olarak kabul edilmektedir.
Mâlikî mezhebine göre, kaza namazı borcu olan kişinin nafile kılması haramdır. Sadece farz namazların sünnetleri ile tahiyyetü’l-mescidin kılınabileceğine ruhsat verilmektedir. Bunların dışındaki namazlar kılınsa da sevap kazanılsa dahi kaza namazı ertelendiği için günaha girildiği görüşü hakimdir.
Şâfiî mezhebinde de, kaza namazı borçları bitene kadar hiçbir namazın sünnetleri ya da nafileleri kılınmamalıdır. Kılınırsa bu mekruh olur. Bir an evvel kazaların bitirilmesi öndedir.
Hanbelî mezhebine göre de, vitir ve 5 vakit namazın sünneti kılınabilir olmakla beraber kişinin kaza namazları önceliklidir. Ancak, kazalar fazlaysa, bunları da kılmayarak kaza namazlarını bitirmek daha iyidir. Sadece sabah namazının sünneti bunun dışındadır, onu kılmak gerekir.(el-Mezahibü’l-Erbaa, I/492)