Kaza sonrası tedbirsizlik ikinci kazaya sebep oldu

35 kişinin öldüğü kazalarda ortak payda kaza sonrası tedbirlerin alınmaması. Büyükçınar, uygulanması gereken dört aşamalı emniyet sıralamasını anlattı:Merhametli bir toplum olduğumuz için direk yaralıların yanına koşuyoruz. Bunu yaparak ikinci kazaya da sebebiyet vermemiz olası. Oysa sıralama farklı

Gaziantep'te bir otomobilin şarampole yuvarlanması sonucu olay yerine gelen ekiplere otobüs çarptı, 15 kişi öldü. Mardin'in Derik ilçesinde ise TIR ile iki aracın karıştığı kazada yaralılara müdahale eden ekiplere bir başka TIR çarptı, 20 kişi öldü. Kazaların nedenlerine ilişkin soruşturma sürüyor.

İleri Sürüş Eğitmeni Çetin Büyükçınar, Aydınlık'a yaptığı açıklamada iki kazada da ortak paydanın kaza sonrası alınması gereken tedbirlerin alınmadığı yönünde olduğuna dikkat çekti.

Kaza gören ya da kaza yapan sürücünün uygulaması gereken emniyet sıralamasından bahseden Büyükçınar, şöyle konuştu:

“Aynı günde iki kazanın olması üzücü fakat toplumda bir yanlış uygulamanın yapıldığının da göstergesi. İki kazada da ortak payda, kaza sonrası alınması gereken tedbirlerin alınmadığı yönünde. Bu kadar kişinin hayatını kaybetmesi, ikinci kazanın oluşundan kaynaklı, tedbirlerin eksikğinden. Kaza gören ya da kaza yapan sürücünün uygulaması gereken bir emniyet sıralaması var. Öncelikle ikinci kazaya sebep olmayacak şekilde arabasını durdurması gerekiyor. İkinci olarak hemen işaretlemelerini yapması lazım. Üçüncü olarak olay yeri değerlendirildikten sonra yaralı varsa ambulansa, yanma tehlikesi varsa itfaiyeye haber verilmeli, güvenlik güçleri aranmalı. Dördüncü olarak yaralılara müdahale etmeye gidilmeli. Bizde bu sıralama uygulanmıyor. Önce hepimiz merhametli bir toplum olduğumuz için direk yaralıların yanına koşuyoruz. Bunu yaparak ikinci kazaya da sebebiyet vermemiz olası. Yapmamız gereken sıralamaya uymak.”

YASA ÇIKARILMALI


Ehliyet alma sürecinde sürücülere kaza sonrası yapılması gerekenlere ilişkin eğitim verildiğini söyleyen Büyükçınar, şu öneride bulundu:


“Kaza sonrası yapılması gerekenlere ilişkin eğitim, ehliyet alma sürecinde veriliyor. Ancak ehliyet alan ömür boyunca bir daha eğitim almıyor. Periyodik olarak sürücülere bilinçlendirme eğitimi verilmesi için bir yasa çıkartılmalı. Yanlış yapılan uygulamaların kültür haline gelmemesi için sağlıklı ve süren bir eğitim verilmesi şart.”


OLAY YERİNE VİDEO ÇEKMEYE GELENLER


Kazanın ardından olay yerine profesyonel müdahaleyi engelleyecek davranışlardan kaçınılması gerektiğini hatırlatan Büyükçınar, şöyle sürdürdü: “Bir kaza olduğunda, olay yerine kazayı izlemeye gelenler de telefonla video kaydı alanlar da oluyor. Bu anlam verilemeyen bir davranış. Mardin'de meydana gelen kazada da orada olmaması gereken kişiler var. Kaza görünce müdahaleye gelen profesyonel insanları engellemeyecek bir pozisyonda olmamız ilk yardımın bir parçası.”


FREN PATLAMASI DÜŞÜK İHTİMAL


Kazaya neden olabilecek başka etkenlere de dikkat çeken Büyükçınar, “Sürücülerin yorgun olması, konsantrasyon bozacak bir obje kullanılması da kazaya sebep olacak ihtimallerinden. Fren patlaması teknik olarak çok düşük bir ihtimal. Ama sürücünün aracının periyodik bakımlarını yapması, aracının sağlıklı bir şekilde uzun yola hazır olup olmadığına da bakması gerekiyor.” diye konuştu.


YENİ DÜZENLEMEYE UYULMUYOR

Gaziantep'teki kazada can kaybının fazla olmasının bir nedeninin de otobüslerde emniyet kemerinin kullanılmamasından kaynaklandığına dikkat çeken Büyükçınar, “Yeni düzenlenen bir yasa var, toplu taşıma yapan tüm araçlarda güvenlik sistemi olarak emniyet kemeri zorunlu tutuldu. Ama yolcuların bunu kullanmadığını da görebiliyoruz.” dedi.

Sonraki Haber