Kıbrıs'ta 'iyi niyet' görevi sona erdirilmeli
Emekli Büyükelçi Tugay Uluçevik, Kıbrıs'ta Birleşmiş Milletler Genel Sekreterliği (BMGS) öncülüğünde yürütülen “iyi niyet” görevinin “iki devletli çözüm” hedefini perdelediğini söyledi;
“BMGS'nin raporları, 'Kıbrıs'ta federal çözüm için iyi niyet görevinin sürdüğü; iki toplumlu komitelerin çalıştığı; Kıbrıs Türk toplumunun da iyi niyet görevi çerçevesinde kalmaya devam ettiği' kanaatini dünyada yaymaktadır.” dedi.
Uluçevik, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımlarda şu uyarılarda bulundu:
1) KKTC’de bir yetkili “taraflar müzakereye başladı algısı yaratılması tehlikeli” demiş. Doğrudur, haklıdır. Ama maalesef “egemen eşitlik, iki devletli çözüm” hedefi ilân edileli yaklaşık 2 yıl geçti. BMGS’nin “federal çözüm” hedefine yönelik “iyi niyet” görevi hâlâ sürüyor.
2) KKTC ve Türkiye “egemen eşitlik, iki devletli çözüm” hedefi ilân edeli yaklaşık 2 yıl geçti. “İki toplumlu komiteler” KKTC’nin de katılımıyla sürüyor. BMGS raporlarında “Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyinden aldığım görevle bağlıyım.” diyor. (Yani federal çözüm arama talimatı).
3) GKRY’nin rızasına dayalı BM Barış Gücü hâlâ KKTC topraklarında görev yapıyor. Barış Gücü, Birleşmiş Milletler Genel Sekreterliğinin “iyi niyet” görevinin askerî bacağıdır. En önemli görevlerinden biri de Kapalı Maraş’taki statükonun muhafazasını gözlemlemektir.
4) BMGS, Barış Gücü'nün “Ada’da barış ve istikrara, siyasi çözüme elverişli koşulların yaratılmasına olan devamlı katkısını” vurguluyor. Gerçeğin tahrifidir bu! Birleşmiş Milletler Barış Gücü 1964-74 arası Ada'da Rum saldırısını önleyemedi. Ada'da son 48 yıldır hüküm süren sükûnet TSK'nın varlığı sayesindedir.
5) BMGS, son Kıbrıs raporunda da (05.07.2022) “Kıbrıs Cumhuriyeti” ve “Kıbrıs Hükûmeti” sözde kavramlarına yer vermiş. Okuyanların edineceği kanaat “Kıbrıs Cumhuriyeti”nin iki toplumlu devam ettiği; “Kıbrıs Hükûmeti”nin Ada'nın tamamını yönettiği merkezinde olacaktır.
6) BMGS’nin raporları, “Kıbrıs'ta federal çözüm için BMGS’nin iyi niyet görevinin sürdüğü; federal çözümü kolaylaştırma amaçlı iki toplumlu komitelerin çalıştığı; Kıbrıs Türk toplumunun da ‘iyi niyet görevi’ çerçevesinde kalmaya devam ettiği” kanaatini dünyada yaymaktadır.
7) Sözde “Kıbrıs Cumhuriyeti” nezdindeki ve GKRY’de yerleşik Slovakya ve İsveç Büyükelçiliklerinin “federal çözümü” kolaylaştırmak için iki toplumu birbirine yaklaştırma amaçlı faaliyetlerine KKTC’den katılıma son verilmelidir.