Korona engelini demiryolu aşacak

Bakan Pekcan, ‘Bakü-Tiflis-Kars Demir Yolu'nu şu anda 2 bin 500 ton kapasite ile ticaret dünyasının hizmetine açık. Bu dönemde demir yollarına ağırlık vermemiz gerekiyor. İran ile sorunumuzu da tampon bölgemiz olmadığı için Kapıköy tren yoluyla çözdük’ dedi

Dünyayı sarsan koronavirüs salgını karayolu taşımacılığında sorunların yaşanmasına neden oluyor. İş dünyası çevrelerinden edindiğimiz bilgilere göre denizyolu taşımacılığında herhangi bir sıkıntı yok. Ancak bütün dünyada talep düştüğü için konteynerler bekliyor. Bu da navlun maliyetlerinin artmasına neden oluyor. Türkiye İhracatçılar Meclisi, Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan'ın da destekleriyle Türk Hava Yolları'ndan (THY) uçmayan uçakların kargoya çevrilmesini talep etti. THY bu talebi kabul etti ve havayolu ile ticarette potansiyel artırıldı. Kara yolu tarafında ise sınırlarda kilometrelerce TIR kuyrukları olmuşmuş durumda. Salgın yüzünden şoförlerin geçişlerinde 14 günlük karantina uygulandığında için mal tedarik süreleri uzuyor. Bu kapsamda harekete geçen Ticaret Bakanlığı temassız dış ticaret uygulamasını hızlıca devreye aldı. Uygulamaya ilişkin detayları dün Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan kamuoyuna duyurdu.

TAMPON BÖLGEDE DEZENFEKTE

Ankara'da düzenlenen toplantıda konuşan Bakan Pekcan, "İş dünyamızın da bu güzergahları ve imkanları kullanarak ticarete devam etmelerini istiyorum" dedi. Zaman zaman "Gürbulak, Esendere, Kapıköy ne zaman açılacak?" gibi sorular ve talepler geldiğine dikkati çeken Pekcan, şu değerlendirmede bulundu: "1 Mart itibarıyla Irak ile olan yolcu giriş çıkışını kapattık. Ben o gün 'Ticaret kapanmayacak.' dedim. Burada, şoför, dorse ve konteyner değiştirme ile bütün güvenlik ve sağlık tedbirlerini alarak ticareti başarıyla gerçekleştiriyoruz. Şoförlerimiz aracı tampon bölgeye götürüyor, orada gerekli tedbirleri alarak karşı taraftan şoförler geliyor, böyle bir ring kurduk. Araç bizim tampon bölgemize geldiği zaman dezenfekte ediliyor."

KAPIKULE'TE DE TREN ÇÖZÜMÜ

İran'a açılan hudut kapılarının da 23 Şubat'ta kapatıldığını hatırlatan Pekcan, arada bir tampon bölge olmadığı için, Türkgözü, Çıldır-Aktaş ve Sarp gümrük kapılarının kapasitelerini artırarak buraları 24 saat çalışır hale getirdiklerini söyledi. "Muhataplarımızla İran üzerinden Orta Asya'ya giden 36 bin TIR'ı bu güzergahtan geçebilir hale getirdik" diyen Pekcan, salgının olduğu bu dönemde dış ticarette demir yolunun önemine değinerek, şöyle konuştu: "Bakü-Tiflis-Kars Demir Yolu'nu şu anda 2 bin 500 ton kapasite ile ticaret dünyasının hizmetine açık. Biz bunu talep halinde 6 bin tona çıkarabiliriz. Bu dönemde demir yollarına ağırlık vermemiz gerekiyor. İran ile sorunumuzu da tampon bölgemiz olmadığı için Kapıköy tren yoluyla çözdük. Kapıköy'den bizim lokomotiflerimiz treni ittiriyor, İran sınırına girince de bu ülkedeki lokomotifler treni çekiyor."

Kapıkule'de de bir trenin bulunduğunu, yılda 35 bin 800 vagon taşıdığını, bunu da en kısa zamanda 50 bin vagon kapasitesine çıkarabilecek durumda olduklarını ifade eden Pekcan, "Çerkezköy'den de demir yolu hattı vardı, günde bir kere çalışırdı. Bugün itibarıyla bunu da iki katına çıkardık, Bulgaristan'a gidecek yükler de bu hat üzerinden gidebilecek durumda. Gerekmesi halinde Karasu-Köstence hattında yeni bir feribot seferi koyma imkanımız var. Bu da 400 TIR kapasitesine kadar ulaşabilecek durumda" dedi. Bakan Pekcan, Kapıkule'de, öncelikle Türk TIR'larında gümrük sahasının içindeki parklarda araç ve şoför değişimi yaptıklarını söyledi. Bakan Pekcan, limanlardan çıkan yükler özelinde, deniz yoluyla giden araçları da feribotlarla şoförsüz yolladıklarını bildirdi.

Sonraki Haber