Kuru meyve ihracatı 1 milyar doları aştı

Türkiye’nin kuru meyvedeki üstünlüğü sürüyor. Son bir yılda 426 milyon dolarlık kuru üzüm, 435 milyon dolarlık kuru kayısı ve 241 milyon dolarlık da kuru incir ihracatı gerçekleştirdik. Başkan Işık, üretim kalitesi ve gıda güvenliğinin arttırılması için titizlikle çalıştıklarını belirtti

Türkiye’nin üretim ve ihracatta dünya lideri olduğu besleyici değeri yüksek çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incirden bu sezon yüzde 5 artışla 1 milyar 103 milyon dolarlık ihracat geliri elde edildiği bildirildi.

Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği tarafından yapılan açıklamaya göre, 1 Eylül 2022 tarihinde başlayan ve 110 ülkeye yapılan çekirdeksiz kuru üzüm ihracatı toplam 426 milyon dolar olarak gerçekleşti. Kuru üzüm ihracatı miktar bazında yüzde 2 artarak 251 bin tona ulaştı.

Son bir yıl içinde 80 bin ton kuru kayısı ihracatı karşılığında 435 milyon dolar elde edildi. Bu üründe artış yüzde 16 olarak gerçekleşti.

Son 10 ayda 121 ülkeye 67 bin 713 ton kuru incir ihraç edilerek 241 milyon dolar gelir elde edildi. Kuru incir ihracatı miktar bazında yüzde 6 artarken, değer bazında ise yüzde 2 yükseliş gösterdi.

EN ÇOK İHRACAT İNGİLTERE’YE

Ege İhracatçı Birlikleri verilerine göre; 19 Ağustos 2023 tarihi itibariyle kuru incir, kuru üzüm ve kuru kayısının 2021-22 sezonunda 1 milyar 42 milyon dolar olan ihracatı, 2022-23 sezonunun aynı döneminde yüzde 5 artışla 1 milyar 103 milyon dolara yükseldi.

Mehmet Ali Işık

Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, üç üründeki ihracatı şöyle değerlendirdi:

“Dünya Sağlık Örgütü tarafından sağlıklı gıda ürünleri listesinde yer verilen kuru incir, kuru üzüm ve kuru kayısıda dünyada açık ara lider konumda olan Türkiye, sağlıklı gıdada kilit bir tedarikçi durumundadır. Türkiye, 2022-23 sezonunda en çok kayısıyı Amerika Birleşik Devletleri’ne gönderdi. ABD’ye kuru kayısı ihracatımız yüzde 26’lık artışla 72 milyon dolara yükseldi. Fransa yüzde 13 artışla 40 milyon dolarlık kuru kayısı ihracatıyla ikinci sırada yer alırken, Almanya yüzde 14 artışla 33 milyon dolarlık Türk kayısısı talep etti. Çekirdeksiz kuru üzüm ihracatında Birleşik Krallık 104 milyon dolarlık ihracatla zirvedeki yerini korurken, Almanya’ya 55 milyon dolarlık kuru üzüm ihraç edildi. Hollanda yüzde 25 artışla 50 milyon dolarlık kuru üzüm talebiyle üçüncü sırada yer buldu. ABD yüzde 23 artışla 38 milyon dolarlık kuru incir talebiyle öne çıkarken, Fransa’ya 28 milyon dolar, Almanya 27 milyon dolar kuru incir ihraç ettik. Kuru meyve sektöründeki başarının arkasında 35-40 yıldır devam eden sürdürülebilirlik eksenli çalışmalar yatıyor. Organikte de dünyada lideriz, organik gibi zor bir ürünü yapan ülkemiz pestisitte de önemli bir yol kat etti. Çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incirin üretim kalitesi ve gıda güvenliğinin arttırılması için uzun yıllardır çalışmalarımızı titizlikle sürdürüyoruz. 2022-23 sezonunda kuru üzümde 450 milyon doları, kuru incirde ise 250 milyon doları Türkiye’ye kazandırmayı hedefliyoruz.”

Sonraki Haber