Kuryelerden teslimat markalarına: 100 bin lira kazanıyorsak niye kurye bulamıyorsunuz
Markaların motokuryelerin aylık gelirlerinin 100 bin lirayı aşacağı yönündeki açıklamalarına tepki gösteren kuryeler, iddia edilen miktarları yalanladı. Motokuryeler, yıllardır sektörde böyle bir kazanç görmediklerini açıkladı
Hızlı teslimat markaları 2024 yılında motokuryelerin alacakları zam oranlarını açıklarken 100 bin lirayı bulan rakamlar gündeme geldi. Motokuryeler ise yapılan bu açıklamalara tepki göstererek “Yıllardır bu sektördeyiz, 17 saat çalışan bile bu rakama ulaşamaz.” dedi.
Sektörün bilinen markalarından Vigo Kurucu Ortağı Ali Cicioğlu yeni yılda motokuryelerin aylık kazançlarının bazı bölgelerde 100 bin lirayı aştığını öne sürerek “Paket bonus uygulamasını tüm şehirlerimizde aktif ettik. Paket bonuslarla birlikte kazançları büyük oranda artırdık. Bugün Beşiktaş, Beyoğlu, Şişli ve Sarıyer bölgelerinde çalışan bir motokuryemiz, haftanın 6 günü ortalama 40 paket ile çalışması halinde ay sonu kazancı 100 bin lirayı aşacak.” açıklamasında bulunmuştu.
‘MASRAFLAR DÜŞÜLMEDEN SÖYLENEN RAKAMLAR’
Konuyla ilgili açıklama yapan Motorlu Kurye İşçileri Dernekleri Başkanı Yasin Kölge, şunları kaydetti:
“Son günlerde medyada ‘kuryeler 100 bin lira kazanıyor’ haberleri yüzünden açıklama yapma gereği duyduk. Yapılan haberler tamamen yanlıştır, yalandır. Biz yıllardır bu mesleğin içindeyiz bu rakamı kazanan bir insanı görmedik. Bu rakamlar firmaların daha çok kurye bulabilmeleri için yalan yanlış sunulan, masraflar düşürülmeden söylenen rakamlardır. Aksini iddia eden de varsa gelsin biz buradayız, bize de ispatlasın. Hiçbir arkadaşımız bu paraları kazanmıyor. Şunu da söylemek istiyorum, madem motokuryeler bu kadar ücret kazanıyor o zaman neden bu firmalar kurye bulamıyor? Ben söyleyeyim iddia edilen bu rakamların hepsi yanlış. 15-16-17 saat çalışan gençler, meslektaşlarımız var. Onlar bile bu rakamları kazanmıyor.”
BONUSLAR KALDIRILSIN TALEBİ
Öte yandan Kurye Hakları Derneği’nin “2023 Motokurye Ölümleri” raporunda, sektör temsilcilerinin “paket bonus” uygulamalarını da eleştirerek kaldırılmasını istemişti. 14 saate kadar uzayan çalışma saatleri içinde prim ve bonusları yakalamak için zamanla yarışan kuryelerin zor çalışma koşullarına mahkûm edildiği vurgulanan raporda “Paket başı, bonus, alevli saatler ile ne kadar paket atarsan hatta ne kadar ‘hızlı’ paket atarsan o kadar kazanırsın sistemi sadece gelir-gider bağlamında değil, iş(çi) güvenliği ve sağlığı açısından da değerlendirilmeyi hak etmektedir.” ifadeleri yer aldı.
PAKET BAŞI DEĞİL SAAT BAŞI ÜCRET İSTİYORLAR
Raporun sonuç ve öneriler kısmında ise şunlar kaydedildi: “Şirketler ve işletmelerin, kuryelere insanca yaşayabileceği bir ücret vermesi; prim, bonus ve alevli saatler gibi işçi güvenliğini tehlikeye atan yöntemlerden vazgeçmesi gerekiyor. Sigortasız ve ehliyetsiz kurye çalıştırılmaması; kendi hesabına çalışan esnaf-kuryeler ile şirketlerin yaptığı sözleşmelerin motokuryeleri güvencesizleştiren maddelerden arındırılması önem arz ediyor. Paket başı değil saat başı ücretlendirmenin yapıldığı, işçi sağlığı ve güvenliği sorumluluğunun işverenlerin üstlendiği ve kuryelerin de söz sahibi olduğu şeffaf sözleşmeler kuryeler için hayati görünüyor.”
25 YAŞINDAKİ KURYE YAŞAMINI YİTİRDİ
Moto Kurye Haber’e göre önceki akşam İzmir’de dört yol ağzında bir minibüsle çarpışan motokurye hayatını kaybetti. Olayda genç motokurye Ercüment İslamoğlu’nun ağır yaralandığı, ambulans ile kaldırıldığı Yeşilyurt Devlet Hastanesi’nde tüm müdahalelere rağmen kurtarılamadığı öğrenildi. İslamoğlu’nun 25 yaşında olduğu ve Hatay’da da bir büfede kuryelik yaptığı bildirildi.