Lexus NX'i Türkiye pazarına sundu
Lexus yeni modeli NX SUV’u Türkiye pazarına sundu. Lexus’un D-SUV modeli NX, İstanbul Dolmabahçe ve Ankara Mahall'daki galerilerde yerini aldı.
Tedarik zincirindeki kırılma nedeniyle yaşanan konteyner sorunu, çip krizi yüzünden otomobil üretiminin sekteye uğraması ve üstüne gelen Ukrayna krizi... Bütün bu gelişmeler dünya otomotiv pazarını derinden etkilese de markalara yeni araç modellerini de bir yandan pazarlara sunmaya devam ediyor. Hafta içinde ülkemizde tanıtımı yapılan premium otomobil üreticisi Lexus'un yeni modeli NX SUV'da bunlardan biri. Tanıtım toplantısı için firmanın davetlisi olarak Antalya'da otomotiv basınının katıldığı etkinlikte yer aldık. Burada aracı deneyimleme fırsatını da elde ettik.
İkinci nesil NX modelinin Türkiye’de satışa sunulması dolayısıyla düzenlenen toplantıda verilen bilgilere göre, Lexus’un D-SUV modeli NX, İstanbul Dolmabahçe ve Ankara Mahall'daki galerilerde yerini aldı. Hibrit bir araç olan NX'in pazara girişiyle Lexus beş yıllık yeni yol haritasını da çizmiş oldu.
'ATAK DÖNEMİ'NE GEÇİYOR
Buna göre marka dünyada ve ülkemizde yeni hibrit modellerini peş peşe pazara sunacak. 2035'e gelindiğinde ise Lexus artık elektrikli motora sahip araçlarla yoluna devam edecek. NX basın toplantısında konuşan markanın Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su Ali Haydar Bozkurt, “Markamızın daha çok tanınmasına ve bilinirliliğinin artmasına odaklandığımız ilk beş yılı geride bıraktık. Şimdi ikinci beş yıllık dönemdeyiz ve biz ‘atak planımız’ çerçevesinde adetlerimizi artıracağımız bir sürece giriyoruz. Bu planın arkasında da gelecek dönemde Lexus markasının özellikle Türkiye pazarına da uygun yeni ürünler sunacak olması yatıyor. Lexus 2025’e kadar sunacağı 20 adet yeni veya yenilenmiş ürünle lansman atağı başlatıyor. Birçok farklı segmentte olmak üzere 9 model seçeneği sunacağız. Şu anda mevcut ürün gamımız ile premium segmentin yüzde 11’ine hitap ederken, gelecek olan yeni ürünlerle 2023’ün sonunda bu oranın yüzde 20’ye ulaşmasını hedefliyoruz.” dedi.
EN BÜYÜK SORUN LOJİSTİK
Bildiğiniz gibi Lexus Türkiye olarak zaten geri alım garantisinden, TIR ile araç transferi hizmetine, kişiye özel danışmanlıktan randevu ile 7/24 showroom açma ayrıcalığına ve istenen yerde test sürüşü sunma imkanına kadar birçok kişiselleştirilmiş hizmeti sunduklarını anlatan Ali Haydar Bozkurt, ne kadarlık bir araç satışı planladıkları konusundaki soru üzerine ise şunları söyledi: “Eylülden beri pazarlık pazarlık yapıyorduk. 250-300 adet istedik. Veremeyeceklerini bu aracı bütün ülkelerin istediğini söylediler. Çip krizi zaten vardı pazarlık sürerken Rusya-Ukrayna geldi. Şu anda sayı alamıyoruz. 40 da olur 50 de. Çip krizi toplam ürün bulunurluğu içindeki sorunun yüzde 5'ine düştü. Daha önemli sorunlar; ham madde bulunurluğu, komponent üreten şirketlerin üretimi durdurmaları gündeme geldi. En büyük sorun 'toplamın yüzde 45'i lojistik' diyor, uzmanlar. Konteyner sayısı yetmemeye başladı. Malezya'daki fabrikada Adapazarı'ndaki aracın bir parçasını üretiyorsunuz mal hazır konteyner yok. Materyalin bulunamaması enflasyonist süreci de getiren bir şey. ABD'de 40 yıl sonra yüzde 7.5 enflasyon oluştu. Savaş da üzerine gelince iş tatsız hale geldi.
Çip fabrikası yapıldı ama üretmek için gelen neon gazının çoğu Ukrayna'dan. Rusya'nın sağladığı ham maddeler var. Verebilecekleri araç ile talep arasında 4-5 kat fark var. 2022 biraz daha rölantide gideceğiz. Toplam Lexus'un satışı bulunabilirlik ölçüsünde 300'ün altına düşmeyecektir. Bu araç ne verirlerse satarız. 200-300 de verseler satarız. Önümüzdeki yıl etkiler ortadan kalkarsa sadece bu modeden 300 adet satılır diye düşünüyoruz.”
İNSANLARIN GELİRİ FİYATLAR KADAR ARTMADI
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Yönetim Kurulu Başkanı da olan Ali Haydar Bozkurt, Türkiye pazarına yönelik beklentilerini de şöyle anlattı: “2022 yılının tahmin edilmesi zorlaştı. Pazar bir milyon olur mu? Para var mı? Bilmiyorum. Araç bulma sorunu olmasaydı, bu şartlar altında geçen yılı yakalardık. Gerçekten fiyatlar çok değişti insanların kişi başı geliri onu yakalayacak kadar gelişmedi. Pazarı, kurumsal satışlar ve ÖTV etkisi taşıyor. Perakende satışlar o kadar etkilemiyor. Araç bulunursa 750 bini geçeceğini sanmıyorum. Ama araç bulunmazsa daha aşağılara gider. Savaş 3-5 ay sürerse daha başka şeyler gündeme gelir.”
“Lexus sessiz lüks gibi ilerliyor. Bilen biliyor. Avrupa da biz de Lexus'tan ümitliyiz.” diyen Bozkurt, “Üst vergi dilimine giren segmentlerde teşvikler küçümsenmeyecek kadar avantaj sağlıyor. 400 bin liradan milyon liralara kadar. Gönlümüzden geçen çevreci teknolojiler içeren araçların ayrım yapılmaksızın teşvik edilmesi. Önümüzdeki beş yılda neler olacağının bir kısmını biliyoruz. 20 farklı yenilenmiş veya tamamen yeni ürün strateji haritası var. Atak dönemine katkı sağlayacak. 60 noktada hizmet veren premium segmentiz. Ekonomi inse çıksa da bu segment ağırlığını koruyor. Süper premium da payını koruyor.” ifadelerini kullandı.