Lojistiğin tekeri dönmüyor

Türkiye’nin önemli sanayi merkezlerinden Gaziantep’te lojistik, en hareketli olması gereken dönemi sakin geçiriyor. İşler yüzde 30’ları bulan oranda düştü. Maliyetler arttı, firmalar, 11’inci aydan sonra sıkıntıların büyümesinden endişe ediyor

Gaziantep Umum Nakliyatçılar Kooperatifi Başkanı Zafer Aydıngüler Organize Sanayi Bölgesinde nakliye işlerinin düştüğünü ifade ederek artan giderlerin altından kalkamayan esnafın araçlarını satışa çıkardığını belirtti. Fiyat konusunda sanayici ile nakliyecinin karşı karşıya geldiğini kaydeden Aydıngüler, “Akaryakıt fiyatının artması ekonominin daralması anlamına geliyor, dolayısıyla akaryakıtta ticari taşımada ÖTV indirimi yapılmalı.” dedi.

ARAÇ ALIMINDA YÜZDE 40 AZALMA

Mevsimsel sebeplerden de kaynaklı olarak işlerin geçen yıllara nazaran yüzde 30’ları bulan oranda düştüğüne dikkat çeken Zafer Aydıngüler, şöyle konuştu:

“9 ve 10’uncu aya bakmak gerekiyor. Gidişat iyi görünmüyor. Kara kara düşünüyoruz, neler yapabiliriz diye. 6’ncı aydan beri esnaf mağdur, araçlarını satışa sunanlar var, yeni araç alımlarında yüzde 30-40 gerileme oldu. Bunun en büyük sebebi araç kredilerinin bankalarda oluşmaması. İnsanlar arabasını satışa çıkarıyor, ikinci el müşterisi bulamıyor. Bankadan krediyle teşvik alması gerekiyor, alamıyor. Çıkmaz içindeyiz. Bu süreç nereye kadar gider işler ne zaman açılır onu bilemiyoruz. Ama 11’inci aydan sonra esnafımızın durumunun çok kötü olacağını görüyoruz. Kemer sıkma ekonomisinin esnafımızı ve sanayicimizi mağdur duruma düşürdüğünü görüyor, yaşıyoruz. En büyük sıkıntılardan biri para politikası, sanayici, bankadan alacağı krediyle işini çevirebiliyor. Büyük dişli dönmezse küçük dişliye yük düşmez. Büyük dişli dönecek ki onun yükünü, ürettiğini götürebilelim. Ama büyük dişli şu anda rölantiye almış, yüzde 30-35 gibi işini azaltmış, o yüzden esnafımız da mağdur durumda. OSB iyi çalışmadığında, karşılıklı işler oluşmadığı zaman bir taraf eksik olduğunda taşımacıya bir şey kalmıyor. OSB işini düşürdüğü zaman nakliye sektörü iş bulamaz hale geliyor. Bu durumda esnaf, kendisini korumak için araçlarını satışa çıkarıyor. Satın almak isteyen esnaf da bankalar kredi vermediği için alamıyor. Ortada arapsaçına dönmüş bir durum var.”

‘İŞLETMELER KAPANMAK ZORUNDA KALACAK’

11’nci aya kadar yapılacak işlerin sektörü ayakta tutacağını anlatan Aydıngüler, “Yüzde 30’lardaki düşüş 11’inci aydan sonra durumun daha vahim olduğunu gösteriyor. Eğer böyle giderse 11-12’nci aydan sonra çoğu esnaf işletmesini kapatmak zorunda kalacak. Kuru yük taşıyan araç sahiplerinin Allah yardımcısı olsun. 50-100 aracı olan firmalar, araçların sefer maliyetini çıkaramaz hale geldi.” diye konuştu.

Maliyetlerin çok arttığını da kaydeden Gaziantep Umum Nakliyatçılar Kooperatifi Başkanı Zafer Aydıngüler şöyle devam etti: “Akaryakıta sürekli zam yapılıyor. İşçilik maliyetleri çok arttı. Diğer yandan iki sene önce yedek parça olarak aldığımız bir beyin 5 bin lira iken şimdi 70-100 bin liraya çıktı. Esnaf da garantisi bitmiş araçları çalıştıramaz hale geliyor. Paranın maliyeti yükseldi, rakam taşıyoruz, ne yaptığımızı bilmiyoruz.”

‘KREDİ İMKÂNI SAĞLANMALI’

Zafer Aydıngüler

Aydıngüler, çözüm için beklentilerini şöyle ifade etti: “Bankalardan kredi imkânı sağlanmalı, ticari taşımada yakıt için ÖTV alınmasın, en çok üreten ve tüketen sektör olduğumuz için en büyük giderimiz akaryakıt, yedek parça, lastik, otoban gişe ücretleri. Araç alımında ÖTV düşürülsün. Şoför sıkıntısı var, SRC belgesi şartları yumuşatılmalı. Döviz düşük, nakliye ücreti artmıyor. Yurt içinde TL bazında giderler yükseliyor. Hükümetin bu konuya el atması ve lojistiğin önünü açması gerekiyor.”

Sonraki Haber