Meksikalı tortillasını Türk fırınında pişirecek

Türk üreticiler fırsatı gördü ve Meksika mutfağına talip oldu. Endüstriyel mutfak sektörü, Mexico City'deki fuara Çin ile birlikte en güçlü katılımı sağladı. TUSİD Başkanı Topuz, sektörün uzak pazarlar stratejisi kapsamında büyüyeceğini söyledi

Endüstriyel Mutfak, Çamaşırhane, Servis ve İkram Ekipmanları Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (TUSİD) Başkanı Bekir Topuz davet etti. Mexico City'nin yolunu tuttuk. 14 saat süren yolculuk sonrası Orta Amerika'nın ekonomisi en büyük ülkesi Meksika'ya vardık.

Ülkenin milli geliri 2.02 trilyon dolar ve ABD ile Kanada'nın Çin'e alternatif tedarikçi yaratma stratejisi kapsamında ülkenin milli gelirinin iki katına çıkması bekleniyor. Çin boş durur mu? Onlar da son dönemde Meksika'ya en çok yatırım yapan ülke konumunda. Forbes listesine göre dünyanın en büyük 12. milli gelir büyüklüğüne sahip ülke, Çin'e alternatifler yaratma sürecinde dünyanın en büyük on ekonomisi içinde yer alabilecek.

Ticaret Bakanlığı'nın destekleri, İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği (İDDMİB) himayesinde Mexico City'deki Abastur gastronomi fuarına milli katılım gösteren endüstriyel mutfak sektörü de bu fırsatı görerek pazarda varlık göstermek niyetinde.

KONYA'NIN FIRINLARI ÜNLÜ OLDU

Fuarda TUSİD Başkanı Bekir Topuz ile sohbet ederken hemen sağ ve solumuzdaki fırınlar dikkatimi çekti. Bu fırınlardan biri pizza fırını ve Konya'da üretiliyor. Topuz'un Konya'daki üretim tesisini ziyaret ettiğimizde kendisi ile bir kısa video çekmiş ve "İtalya'nın pizza fırınları Konya'da üretiliyor" başlığı ile yayınlamıştım. O video 600 bine yakın izlendi. İtalya'ya pizza fırını satan Türkler şimdi de Meksikalıların tortilla (Orta Amerika'da ünlü lavaş benzeri bir ekmek türü) pişirmesi için fırınları fuara taşıdı.

ENDÜSTRİYEL MUTFAKTA İLK TEMAS

Endüstriyel mutfak sektörüne Avrupa'nın artık Türkiye'nin arka bahçesi olduğunu, bunun yanında Körfez ülkeleri, Kuzey Afrika ve Türk Cumhuriyetleri pazarlarında da güçlü konuma sahip olduklarını ifade eden TUSİD Başkanı Bekir Topuz,

"Ticaret Bakanlığımızın Uzak Ülkeler Stratejisi ve destekleri sayesinde daha uzak pazarlarda sektörümüzü büyütmek için buradayız. Buraya ilk defa katılıyoruz. Bu fuarın özelliği Güney Amerika'nın en büyük gastronomi fuarı olması. Gelen firmaların biri hariç hiçbirinin buraya ihracatı yok. Meksika ile ilk temas diyebiliriz. Uzak Ülkeler Stratejisi kapsamında hareket ediyoruz.

"Ülkenin 598 milyar dolar ithalatı, 593 milyar dolar da ihracatı var. Türkiye olarak genelde 1.2 milyar dolarlık ihracatımız var ve 46. sıradayız. Toplam sektör ihracatımız 13 milyon dolar ve 21. sıradayız. 4 milyar dolar sektör ithalatları var. Çin, ABD ve Almanya'dan ağırlıklı alım yapıyorlar. Potansiyeli yüksek bir pazar." dedi.

FİYATTA REKABET AVANTAJIMIZ VAR

Avrupa kalitesinde ürün üretip fiyatta Çin ile yarışacak düzeyde fiyat verebildiklerini belirten Topuz, şunları aktardı:

"Bir avantajımız var, bize Çin ile aynı vergiyi uyguluyorlar. Avrupa'ya sattığımızdan yüzde 25 daha pahalı satsak bile bu pazarda çok ucuz oluyoruz. Çin'den daha ucuz oluyoruz. Çin ile rekabet yaptığımız alanlardan biri bizim sektör. Burada ürünler pahalı. Amerika pazarı gibi. Bu fuara Çin ile birlikte en büyük katılım bizden oldu. 12 milli katılım ve üç bireysel katılım var.

"Çinlilerin ve Amerikalıların burada üretimleri var. Burada sanayi olarak liderler. Amerikalı burada üretiyor, Çinli üretiyor. Buradaki yatırımları artırmak için yerlilik oranını yüzde 75'e çıkardılar. Çinlilerin burada çok yatırımı var. Çinlilerin burada çok yüksek seviyede yatırımları var. Çin'e karşı Trump dönemindeki engeller yüzünden Çinliler Amerika'nın arka bahçesine yatırım yaptı.

"İki adamım on gündür burada 20 görüşme yaptılar. Toptancı bazında satıcılarla ve El Turco'nun karşılığının olduğunu gördük. Burada Türk ürünlerini biliyorlar. Türkiye'ye gidip gelen çok. 13 milyon dolar 130 milyon dolara da çıkar. Tutar büyüdükten sonra yükseltmek zor. Bu fuar ilk deneyim olduğu için potansiyeli zamanla göreceğiz. İş olursa gece gündüz çalışırız. Buranın farklı bir mantığı var Kanada ve ABD gibi fiyatlar yüksek çünkü genel giderler çok yüksek. Burası bir merkez. İhracatı o yüzden yüksek.

"Amacımız Meksika ve Orta Amerika'ya ürün satmak. Burada yerel distribütör ile anlaşsak bu fuarı başarılı sayarız. Bir ana firma girdiğinde peşinden 7-8 tedarikçi de gelir. Türk ürünleri artık Avrupa ile aynı standartta. Amerikan ürünlerinin üstündeyiz, görsellik ve işçilik olarak. Amerikalılar hâlâ birçok parçayı kaynakla yapıyor. Bizde yekpare parça, pres ile yapıyoruz."

PASLANMAZ VERGİSİ REKABETİ BALTALIYOR

Endüstriyel mutfak ekipmanları sektörü ihracatında ilk yedi ayda düşüş olduğunu kaydeden TUSİD Başkanı Topuz, bunun nedeninin paslanmaz çelik ithalatına getirilen ek vergi ve Çin'den çekilen hammaddeye yönelik anti-damping soruşturmasının etkisiyle fiyatlarda yaşanan oynamadan kaynaklandığını söyledi.

Bir milyar doları aşan bir kayıptan söz eden Topuz, paslanmaz kullanan 44 bin firmanın bir milyon istihdamı olduğunu, sektörün pahalı hammadde yüzünden ihracat pazarlarında rekabet gücünün azaldığını not etti.

"Biz sektör olarak 5.7 milyar dolar toplam ihracat geliri sağlıyoruz. 3.3 milyar dolar dış ticaret fazlası veriyoruz." diyen Topuz, "Avrupa ve İngiltere en büyük pazarımız. Türk markası algısı Avrupa, Kuzey Afrika, Ortadoğu, Türk Cumhuriyetleri tamam şimdi hedef Amerika pazarı." bilgilerini paylaştı.

TÜRK DİZİLERİ ETKİLİ OLDU

Fuarda Türk firmaları T.C. Meksika Büyükelçisi Murat Salim Esenli ve T.C. Meksika Ticaret Müşaviri Zahide Karaca Çoban da ziyaret etti. Büyükelçi Esenli, Meksika'nın, Endonezya, Güney Kore, Türkiye ve Avustralya ile birlikte kurulan MIKTA'da yer alması nedeniyle ülkemizi yakından izlediğini ve Meksika'daki karar alıcıların Türkiye'nin bölgesindeki konumu ve gücünü bilgilerini anlattı.

Çin'e yapılan yatırımların Meksika'ya kaymaya başladığını belirten Büyükelçi, milli geliri katlanması beklenen bu ülkenin ihmal edilemeyecek bir pazar olduğunu vurguladı ve ekledi: "ABD ile özel anlaşmaları var. Yatırımcılar buraya gelirse bundan istifade ederler. Türk ismi güven duyulan bir isim."

Ticaret Müşaviri Zahide Karaca Çoban da, "Otomotivde ana yedek parçada güçlüyüz. Çin ile rekabet edebilecek fiyattayız. Mücevherde ön plandayız. Made in Türkiye algısı olumlu. Dizilerden biliniyoruz. Muhteşem Yüzyıl seviliyor. Hürrem yüzükleri takanları gördük." diye konuştu

TÜRKLER MİSAFİRLERE DONDURMA İKRAM ETTİ

Mexico City'deki gastronomi fuarında hemen her ülkeden gelen katılımcılar mutfak kurarak şeflerle gastronomi gösterileri yaptılar. İtalya ve Meksika standları dikkatimizi çeken gösterilere sahne olurken Türk üreticilerden Crystal de dondurma makinesi ile misafirlere dondurma ikram etti.

Amerika'daki fuarlarda şeflerle gösteri yapması ile ünlü Türk mutfak sektörü Meksika'daki fuara ilk kez katıldığı için etli ekmek şovunu sonraki yıllara sakladı. Fuarda sohbet ettiğimiz Tribeca firması yetkilileri, daha önce turizm bölgesi olan Cancun'a 3-4 defa ürün yüklemesi yaptıklarını, kalıcı bir tedarik için burada bulunduklarını söylediler.

Denizlili Boztepe firmasının yetkilileri de altı yıl önce ziyaretçi olarak geldikleri fuara bu kez Ticaret Bakanlığı'nın desteği sayesinde katılımcı olarak geldiklerini belirttiler. Bilgeinox firmasının yetkilisi ise Meksika'ya daha önce gelip fuar ürünlerini sattıklarını bunun dışında bu fuara Amerika pazarındaki muhtemel rakiplerine dair bilgi almak için de geldiklerini not etti ve ekledi: "Sektör artık belli bir büyüklüğü aşmak için bu pazarlara geldi."

Sonraki Haber