Milli Muharip Uçak dünya basınında

Türkiye'nin en büyük savunma sanayii projesi Milli Muharip Uçak, dünya basınında geniş yankı uyandırdı. Yunan basını da Milli Muharip Uçak'ın Atina'yı endişelendirmesi gereken bir gelişme olduğunu belirterek, “Türkiye çok önemli bir şeyi kanıtladı.” diye yazdı.

Türk savunma sanayiinin son dönemde üst üste sahaya çıkardığı prestij projeleri, dünya kamuoyunda ses getirdi.

Savunma sanayii alanında son 4 ay içerisinde Kızılelma, Milli Muharip Uçak (MMU), HÜRKUŞ ve ANKA-3'te büyük aşama kat edilirken, Türkiye'nin ilk çok maksatlı amfibi çıkarma gemisi TCG Anadolu da Deniz Kuvvetlerinin envanterine girdi. Otomobil sanayiinde ise yerli elektrikli otomobil TOGG'un satış fiyatı duyurularak ön siparişler alınmaya başlandı.

Bu gelişmeler, Yunan kamuoyunda endişe yarattı. Özellikle, 18 Mart'ta Çanakkale Deniz Zaferi'nin yıldönümünde hangardan çıkan Türkiye'nin ilk 5. nesil savaş jeti 'Milli Muharip Uçak', Yunan basınının birinci gündemi oldu.

'ÖNEMLİ BİR KİLOMETRE TAŞI'

CNN Yunanistan'da yayınlanan bir makalede, “Endişelenmemiz gerekiyor.” yorumunda bulunuldu. Stavros Yannidis imzalı yazıda, yakın vadede Türkiye'nin mevcuttaki F-16 envanterini MMU ile değiştirebileceği belirtildi. Haberde şu ifadelere yer verildi:

“Türkiye'nin 5. nesil prototip savaş uçağı Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından Ankara'da geliştiriliyor. Uçağın gövdesi geçen aralık ayında tamamlandı. MMU'nun 16 Mart'ta gerçekleştirilen ilk taksi testini başarı ile geçmesi, geliştirme programı için önemli bir kilometre taşı. Uçağın motorlarını çalıştırması, zorluklara rağmen Türkiye'nin iddialı programının meyvelerini vermeye başladığını gösteriyor.”

'TÜRKİYE ÇOK ÖNEMLİ BİR ŞEYİ KANITLADI'

MMU'nun, ABD'nin savaş uçağı F-35'in taşıdığı tüm özellikleri taşıdığına dikkat çeken CNN Yunanistan, Atina'nın endişelenmesi gereken durumu ise şöyle açıkladı:

“Türkiye'nin 5. nesil prototip savaş uçağı henüz ilk testini geçti ve önünde birkaç yıllık geliştirme süreci daha var. Ancak tüm bunlara rağmen Türkiye çok önemli bir şeyi kanıtladı. Ülke her şeye rağmen bir savaş uçağı prototipi yapmayı ve onu çok az ülkenin ulaştığı bir aşamaya kadar geliştirmeyi başardı. Türkiye'nin savaş uçağı asla uçmasa bile, Türk savunma sanayisi, teknolojik olarak çok daha ileri ülkelerin alanlarına girerek bilgi birikimi elde ettiği ve yol değiştirdiği için büyük bir kâra sahip. MMU, dünyanın en çok satanı olma eğilimindeki Türk İHA'larının başarılı örneğini izliyor gibi görünüyor. Türkiye, stratejik özerklik, imkan ve cephane yeterliliği hedefiyle yerli savunma sanayisinin daha da geliştirilmesinin temellerini atıyor. Bunlar Yunanistan'ın her zaman mücadele ettiği alanlar.”

ABD'DEN ÇİN'E HERKESİN GÜNDEMİNDE

Diğer yandan ABD basını da MMU'dan övgüyle bahsederken, Çin Halk Cumhuriyeti'nde çıkan bir haberde, Türkiye ile ABD arasındaki F-35 çıkmazına atıfta bulunularak, Ankara'nın yerli imkanlarla 'hayalet uçak' üretme başarısını gösterdiği ifade edildi.

İsrail'den Noticias adlı medya kuruluşu, Milli Muharip Uçak'ın taksi yaptığı görüntüleri manşetten paylaşarak, kısa sürede atış testlerine başlanacağını yazdı.

Defence of Arabia adlı savunma haberleri paylaşan bir internet sitesinde de, MMU'nun testleri başarıyla tamamladığına yer verildi.

Yine Yunanistan’da askeri konularda yayın yapan Ptisi&Diastima sitesi, MMU'ya büyük yer verdi ve haberinde F-22 ile benzerliğini ortaya koydu. Söz konusu analizde, “Uçağın ön tarafında yüzeylerin genel çözünürlüğü F-22’ye yakına gözüküyor. Gövde kısmı da oldukça dikkat çekici. Bu alan, önemli ölçüde değiştirebilen ve uçağın radar kesit alanını (RCS) artırabilen veya azaltabilen kritik bir alandır.” denildi.

Ukrayna’nın ‘askeri teknolojiler’ anlamındaki en önemli medya kuruluşu olan Defence Express, Türk mühendislerden övgü dolu sözlerle bahsetti. Defence Express yaptığı analize, “Türkiye MMU'nun geliştirilmesinde rekor kırdı, Çin, Güney Kore ve Rusya’dan daha hızlılar” başlığını attı.

TAM BİR SAVAŞÇI

5’inci nesil çok rollü savaş uçağı olan MMU, hem hava-hava, hem de hava-yer muharebelerinin gereksinimleri için üstün kabiliyetlerle donatılıyor.

Milli Muharip Uçak’ın ilk prototipi, 2023 yılı sonunda havalanacak. TUSAŞ tarafından üç adet MMU Blok 0 ve bir adet de MMU Blok I prototipinin üretileceği biliniyor. 2026 sonuna kadar da 3 adet MMU Blok 0 prototipinin üretiminin tamamlanması planlıyor. 2029 yılından itibaren MMU Blok I konfigürasyonun üretim faaliyetlerinin başlaması ve 10 adet MMU Blok I A/C’nin, Türk Hava Kuvvetlerine teslim edilmesi hedefleniyor. Böylece MMU'lar 2030'lu yıllardan itibaren kademeli devreden çıkartılması düşünülen F-16 uçaklarının yerini alacak. Birim maliyeti yaklaşık 100 milyon dolar olması tahmin edilen MMU'dan, ayda 2 adet olmak üzere senede 24 adet üretilmesi bekleniyor.

ADIM ADIM YERLİ MOTORA

Eskişehir'de kurulu TUSAŞ Motor Sanayii AŞ (TEI) Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit, Milli Muharip Uçak'ın yerli motoruna giden yolda, geliştirdikleri TEI-TF6000 ve TEI-TF10000 motorlarının birer basamak olacağını bildirdi.

Akşit, ilk etapta bu yıl içinde TEI-TF6000'i üretip çalıştıracaklarını söyledi. TEI-TF6000'in gerçek anlamda bir askeri turbofan motoru olduğunu anlatan Akşit, şöyle konuştu:

“Küçük ölçekli de olsa bir savaş uçağı motoru. Tamamen özgün olarak TEI tarafından tasarlanıp geliştirildi. Milli Muharip Uçak için çok daha yüksek isterleri olan, teknolojinin en üst noktasında bir motor isteniyor. Dünyanın en gelişmiş motorlarından biri olacak. Adım adım gidiyoruz. TEI-TF6000 ve TEI-TF10000 bizim için öğrenme motorlarıdır. Teknoloji geliştirme, validasyon ve yetenek kazanma motorları... Ekibimize ciddi özgüven kazandırdı. Artık, Milli Muharip Uçak'ın motorunu Türkiye'de yapabileceğimizi biliyoruz. Art yakıcısız 6 bin ya da 10 bin librelik bu motor hem Kızılelma'da hem TUSAŞ'ın yeni geliştirdiği İHA olan ANKA-3'te, gerekirse hızlı milli hücum botlarda çok yönlü kullanılabilecek, milli ekonomiye katkısı olacak güzel bir motor olacak.”

Sonraki Haber