Minibüsçülük salgın yüzünden çok darbe yedi

Yerli toplu taşıma araçları üreticisi Karsan, sektörün karşı karşıya olduğu mobilite çözümleri ve elektrifikasyon sürecine ayak uyduran Türk şirketlerinden biri oldu.

Geçen günlerde gazetelerin otomotiv editörleri ile çevrimiçi sohbet toplantısında bir araya gelen Karsan CEO'su Okan Baş, “2021’i yüzde 30’luk büyüme ile kapattık ve 2 milyar TL’nin üzerinde ciro elde ettik. Bu tutarın yüzde 70’ini ihracat çalışmaları oluşturuyor. Bu yıl ise elektrikli araçlarda da en az iki katı büyüme hedefliyoruz. Kartlar yeniden karılıyor ve elektrikli gelişim vizyonumuz e-Volution ile Karsan markasını Avrupa’da ilk beş oyuncu arasında konumlandıracağız.” dedi. Karsan CEO'su ayrıca bu yıl ciroda, istihdamda, karlılıkta ve Ar-Ge kapasitesinde durumumuzu ikiye katlayacaklarını, Oyak Renault ile Renault Megane Sedan üretimi için 2021’de imzalanan anlaşma uyarınca eylül ayında seri üretime başlayacak şekilde çalışmaların sürdüğünü bildirdi.

TOPLU TAŞIMA ELEKTRİKLENECEK

Toplantının soru cevap kısmında özellikle salgının toplu taşımaya etkisi çok fazla olduğunu belirten Okan Baş, şunları söyledi: “Salgın sebebiyle minibüs pazarı çok zayıf gidiyor. İki senedir pandemi nedeniyle minibüsçülük çok darbe yedi. Hatta günlük haberlerde de duymuşsunuzdur. Minibüs esnafı bu anlamda önünü çok iyi göremiyor şu anda. Bu nedenle elektriklide de şöyle bir şey var. Elektrikli hemen ilk yatırımı yüksek ama kullanımda kendisini kurtaran bir süreci var. Bu anlamda şimdi Türkiye için biraz erken. O nedenle minibüs tarafının biraz gecikmeli de olsa belki önümüzdeki sene hafif hafif kıpırdanmaya başlayacağı dönem olabilir. Ama bu arada Türkiye’de de elektrikli ile ilgili işaretler var. Nitekim biz ilk elektriklilerimizi de sattık Türkiye’de dolaşmak üzere. 2 tane 8 metrelik e-Atak için Antalya Belediyesinin açtığı ihaleyi kazandık geçtiğimiz hafta. Önümüzdeki aylarda onun teslimatını yapacağız. Bu arada büyük otobüslerimiz de dolaşıyor. Türkiye’de açıkçası benim beklentimden daha hızlı. Ben daha gecikeceğiz diye düşünüyordum.”

MALİYETE UZUN DÖNEMDE BAKMALI

Bir yandan otomotiv sektörü elektriklenirken diğer yandan enerjiye gelen zamların sorulması üzerine ise Karsan CEO'su Baş, görüşlerini şu sözlerle aktardı: “Şimdi bir kere elektrikli otobüs alım yaparken bu projeler çok uzun vadeli projelerdir. İlk alım maliyeti değil toplam kullanım maliyetine bakarak 5 yıllık, 6 yıllık dönemsel maliyetleriyle ele alınırlar. Tabii burada konu elektrikli olursa kullanım maliyeti ne olur, karşısında konvansiyonel olursa kullanım maliyeti ne olur. İkisini kıyaslamak önemli. Hangisi daha avantajlıysa ona göre tabii bir de bir takım bazı teşviklerde söz konusu biliyorsunuz Avrupa Birliği'nden. Onlar da dikkate alınınca sanki ibre elektriklilere dönüyormuş gibi. Bu son dönemdeki elektrik fiyatlarındaki artışlar tamam bunu çok konuşuyoruz ama bir tarafta konvansiyonel araçların kullanım maliyeti de benzinli fiyatları, dizel fiyatların artmasıyla o da arttı. Dolayısıyla ben şu anda net kıyaslamayı bilemiyorum ama mutlaka sonuçta 5 senelik, 6 senelik kullanım maliyetinin kıyaslamaya göre gidecektir diye düşünüyorum.”

Sonraki Haber