‘14. ve 34. madde geri çekilsin’

Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun 16 maddesi TBMM’de kabul edildi. Ancak kanundaki her madde, öğretmenler için olumlu değil. Hepimizin Sendikası Aydınlık’a madde madde kanunu değerlendirdi

Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Genel kurulunda sıkça tartışılan, maddeleri tek tek görüşülen Öğretmenlik Meslek Kanunu (ÖMK) bugünlerde öğretmenlerin de gündeminde. Özellikle kanunda da genişçe yer verilen Milli Eğitim Akademisi, ücretli öğretmenlik sorununa bir de aday öğretmenlik sorununu ekliyor. Hepimizin Sendikası, ÖMK’yi madde madde inceledi. Öğretmenler özellik 14 ve 34. maddenin geri çekilmesini talep ediyor.

21 BİN LİRA ÖĞRETMENE REVA MI?

Hepimizin Sendikası Grup Sözcüsü ve Eğitimci Zafer İncebacak, ÖMK’deki 14 ve 34. maddenin öğretmenlik mesleğinin saygınlığını tehdit ettiğini söyleyerek şu ifadeleri kaydetti:

“TBMM'de Öğretmenlik Meslek Kanunu görüşülüyor. Görüşülen Kanun tasarısının 14 ve 34. maddeleri öğretmenlik mesleğinin saygınlığını, iş güvencesini tehdit eden nitelik taşımaktadır. Kanun tasarısının 14. maddesi, eğitim fakültesinden mezun olmuş, KPSS ve mülakatı geçerek atanmış öğretmenlerin önüne yeni bir engel daha koymaktadır. Buna göre, Millî Eğitim Akademisi'nde 1 yıl teorik ve pratik bir yıl eğitim alınacak, orada başarılı olunursa öğretmenliğe atanacak. Bu süre zarfında aday öğretmen statüsünde olacak olan öğretmen adayına reva görülen 21 bin lira maaş veya ücret olarak ifade edilemez. Olsa olsa cep harçlığı olabilir. “

ÖĞRETMENLER KADROLU ATANSIN

Milli Eğitim Bakanlığını (MEB) göreve çağıran İncebacak, şöyle konuştu:

“Yıllardır uygulanan neoliberal politikalarla, plansızca açılan eğitim fakülteleriyle büyük bir öğretmen stoğu yaratıldı. Yaratılan öğretmen stoğu, öğretmenlerin özlük ve meslekî haklarını tehdit eder hâle geldi.

Öğretmenler güvencesiz istihdam modelleriyle çalıştırılmaya başlandı. Aday öğretmenlik bunun son halkasıdır. Henüz kanun yasalaşmadan milletvekillerimizi, Millî Eğitim Komisyonunu, MEB'i göreve çağırıyoruz: Öğretmenler Millî Eğitim Akademisi'nde ek bir eğitim sürecinden geçebilir, fakat öğretmenler kadrolu olarak atanmalı, kadrolu öğretmenin özlük haklarına sahip olmalıdır. 14. maddedeki söz konusu aday öğretmenlik statüsü değiştirilmeli, öğretmen kadrolu olarak öncelikle kalkınmada öncelikli bölgelere atanır hükmü getirilmelidir.”

‘ÖĞRETMEN LİSELERİNİ AÇALIM’

İncebacak, akademi yerine öğretmen liselerini yeniden açmanın doğru bir adım olacağını söyleyerek şu ifadeleri vurguladı:

“MEB'in KPSS ve mülakat ardından aday öğretmenleri Millî Eğitim Akademesi'nde yetiştirme fikri Eğitim Fakültelerinin niteliksizliğinin itirafı anlamına gelmektedir. Eğitim Fakültelerinin sayısı düşürülmeli, fizikî imkânları, öğretim kadrosu ve eğitim programları güçlendirilmelidir. Daha da önemlisi Eğitim Fakültelerinde yetişecek öğretmen adayları Öğretmen Lisesi çıkışlı olmalıdır. MEB, Millî Eğitim Akademisi'nden önce Öğretmen Liselerini yeniden kurmalıdır. Öğretmen Liselerine öğrenci özel yetenek sınavı ile alınmalıdır. Böylece 8 yıllık bir sürede öğretmen yetiştirilmelidir.”

34. MADDE BASKIYA YOL AÇAR

14. maddenin dışında 34. maddenin de öğretmenlik mesleğinde baskıya yol açacağını söyleyen İncebacak, şöyle konuştu:

“Kanun tasarısının 34. maddesinde yer alan denetimlerde yetersizliği görülen eğitimcilerin genel idarî hizmetler sınıfına alınması ise öğretmen üzerindeki baskıyı arttırır ve meslekî güvenceyi zedeler. Toplum her alanında olduğu gibi öğretmenlik mesleğinde de niteliksizleşme ve değersizleşme yaşadı. Fakat bunun yolu meslekî güvenceyi ortadan kaldırmak değil, meslekî gelişmeyi daimi kılmaktır. Millî Eğitim Akademisi öğretmenlerin meslekî becerilerini geliştirmelerine imkân sağlayacak bir anlayışla kurulmalıdır.”

ÖZEL OKUL ÖĞRETMENLERİNE TABAN AYLIK

“Eğitim kamu hizmetidir, kamu eliyle verilmelidir, ancak mevcut koşullarda iktidarın teşvikleriyle özel okullar çoğalmıştır. Özel okullarda çalışan eğitim emekçilerinin büyük bir sömürüye tabi tutulmaktadır. Öğretmenlik Meslek Kanunu, Öğretmenlik mesleğini içeriyorsa ve özel okul gerçeği ile karşı karşıyaysak özel okul öğretmenlerinin taban aylık talebi Kanun'da yer almalıdır. Özel okullarda kamudaki en düşük öğretmen maaşının (kadrolu 9/1) altında bir maaşla öğretmen çalıştırılmaması Kanun'a eklenmelidir.”

Sonraki Haber