Otizmliler eğitim için devletten destek bekliyor

Ankara'da yaşayan Seyhan ve Burhan Danışman çifti, 6 yaşındaki çocukları otizmli Emirhan'ın gelişiminde ilerleme kaydettiğini görmenin sevincini yaşıyor.

Çiftin ikinci çocukları Emirhan, "anne" ve "baba" kelimelerini söyleyebilirken 1,5 yaşında konuşma becerisini kaybetti. Daha sonra Danışman çifti, bir gün parkta oynadığı sırada ismiyle seslenmelerine rağmen tepki vermemesi üzerine Emirhan'ı doktora götürdü.

Otizm teşhisi konulması üzerine oğullarını özel eğitime başlatan aile, hem kendi çocukları hem de diğer otizmlilerin iyileşmesi için devletin sağladığı ayda 8 saatlik özel eğitimin süresinin artırılmasını istiyor. Seyhan Danışman, “Bu çocukların yoğun eğitime ihtiyacı var. Aile ve okul arasında koordinasyon olması lazım. Okulda ne yapılıyorsa evde bunların tekrarlanması lazım. Bu çocukların hayatın içinde olması lazım." diye konuştu.

Emirhan'ın 2 yıldır Otizm Vakfında eğitim aldığını dile getiren Danışman, şöyle devam etti:

"Çok memnunuz, çocuğumuzda gelişmeler kaydettik. Dil çıkarma, üfleme yoktu, 1,5 yaşına kadar 'anne, baba' diyordu ama sonra durmuştu. Kelimeler tekrar gelmeye başladı. Onun bir bakışı, gülümsemesi, 'anne' demesine dünyalarımızı veririz. Yoğun eğitimlerin karşılığını alıyoruz. Otizm tanısını çocuklarında gören aileler hemen özel eğitime başlasın. İnsanlar konduramıyor, kabullenemiyor. Bunlarla uğraşmaktansa enerjilerini tamamen çocuklarına yöneltsinler."

ERDOĞAN’A SESLENDİ

Danışman Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan'a destek olması için seslendi:

“Bizim eğitim saatlerimiz ayda 8 saat. Bu çok yetersiz. Avrupa standartlarına göre haftalık 40 saat olması gerekiyor. Bunların 40 saate çıkarılmasını istiyoruz. Bu çocuklar eğitimsiz çok geri kalıyor. Kaynaştırmalarda bu çocuklara yer verilmesi, özellikle gölge öğretmenler eşliğinde normal gelişim gösteren çocuklarla bir arada olması ve onlarla iletişime geçmesi için üniversitelerde gölge öğretmenlik bölümlerinin açılmasını istiyoruz."

KORUMA ALTINDAKİ ÇOCUKLARA TARAMA

Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığınca, devlet korumasında yetişen çocuklara otizm taraması başlatıldı. Bakanlık ve Sağlık Bilimleri Üniversitesi Ankara Gülhane Eğitim ve Araştırma Hastanesi iş birliğinde geliştirilen "Beni Fark Et" projesi kapsamında, pilot il olarak Ankara'da taramalar başladı. Devlet korumasında bulunan 0-7 yaş arasındaki 81 çocuğa tarama yapıldı. Bu çocuklardan 26'sı otizm açısından riskli bulundu ve ayrıntılı muayene sonucunda bir çocuğa otizm tanısı konuldu, bir çocuk ise otizm açısından riskli bulunarak takibe alındı. Proje Türkiye genelinde yaygınlaştırılarak, Çocuk Evleri ve Çocuk Evleri Sitelerinde kalan tüm çocukları kapsayacak.

TASARLAYARAK EL BECERİLERİ GELİŞİYOR

Düzce'de okul bünyesindeki atölyede ahşap, boncuk, boya gibi malzemelerle süs eşyası tasarlayan otizimli öğrenciler, hem sosyalleşme hem de el becerilerini geliştirme imkanı buluyor.

Kentte hayırsever iş adamı tarafından yaptırılan ve otizmli öğrencilerin eğitim gördüğü, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Hacı Hidayet Türkseven Özel Eğitim Uygulama Okulunda görevli öğretmenler, otizmli öğrenciler için geçen yıl el becerileri atölyesi kurdu.

Atölyede yaşları 11-20 arasında değişen 40 otizmli öğrenci, süs eşyası tasarlayarak el becerilerini geliştirmenin yanı sıra arkadaşlarıyla iletişim kuruyor, sosyalleşiyor. Otizimli öğrencilerin yaptığı eşyaların kermeslerde satışından elde edilen gelirle de atölyenin ihtiyaçları karşılanıyor.

El becerileri öğretmeni Taner Koca, "Öğrencilerimiz öncelikle atölye kurallarına uyumayı öğreniyor. Çocuklarımızın ait olma, takdir edilme, sevilme, başarabilme duygularını kazanma ihtiyacı oluyor. Burada yaptıkları ürünlerle bizden aldıkları bir tebrik sözcüğüyle bile o duyguya ulaşmış oluyorlar. Bizler de bunu gördüğümüzde en büyük hazzı yaşıyoruz. 'Nasıl olmuş hocam?' diye bize sorduklarında, 'Çok güzel olmuş, eline sağlık.' gibi cümlelerle karşılık verdiğimizde yüzlerindeki o tebessüm bize yetiyor." dedi.

Sonraki Haber