Otomotivde ham madde fiyatları yüzde 140 arttı: Yeni zamlar kapıda
Ham madde fiyatlarındaki artışların, maliyetleri direkt etkilediğini söyleyen OSD Başkanı Yenigün “Uzun soluklu politikaların geliştirilmesi ve öngörülebilirliğin artmasını; ülkemizin yatırım çekiciliğini olumlu etkileyecek en kritik unsurlar olarak görüyoruz” dedi.
Türkiye Gazetesi'nden Ali Çelik'in haberine göre pandeminin de sektörü etkilediğini belirten Yenigün, "Diğer taraftan yılın son aylarında vaka artışları ve yeni varyantlar sebebiyle artan karantina tedbirleri ve yaşanan olağanüstü hava şartları nedeniyle bazı limanlarda kapasite düşüşleri ve dolayısıyla gemilerde gecikmeler yaşandığını gözlemledik. Tedarik sıkıntıları nedeniyle yaşanan üretim kayıplarının yanında, yeni varyantları ile pandeminin özellikle Avrupa’yı fazlaca etkilemesi ile ihraç pazarlarımızın bu yılı geçen seneye paralel kapatacağını tahmin ediyoruz. Avrupa’da beklenen toparlanma sürecinin 2022 yılı ile başlayacağını söylemek mümkün. Bugün geldiğimiz noktada 2021 yılını ihracat ve üretim açısından geçen yılın paralelinde kapatacağımızı öngörüyoruz” ifadelerini kullandı.
‘TEDARİKÇİ, YÜZDE 3 İLA 7 ARASI ZAM YAPACAK’
Dünya Gazetesi'nden Aysel Yücel'in haberine göre ise hem tedarikçi hem de ana sanayici artan maliyetleri fiyatlara yansıtmaya hazırlanıyor.
Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Albert Saydam, hafta sonu yapılan elektrik zammının sözleşmelerde revizyona gidilmesini kaçınılmaz kıldığını belirterek, “Fiyat güncellemelerinde hep TEFE-TÜFE konuşulur. Ancak son fiyat artışı bunların ötesinde, tariflerde yer almıyor. Dolayısıyla sözleşmelerde revizyon yapılacaktır. Aksinin sürdürülebilir bir durumu yok. Umarız ki, müşterilerimiz de bunu anlayacaktır” dedi. Saydam, elektrik zammının ürün grubuna göre fiyatlara yüzde 3 ila yüzde 7 arasında zam olarak yansıyacağını söyledi.
‘ELEKTRİK ZAMMI EVDEN ŞARJI OLUMSUZ ETKİLEYECEK’
Türkiye Elektrikli ve Hibrid Araçlar Derneği (TEHAD) Başkanı Berkan Bayram, enerji zammının elektrikli araç piyasasına olumsuz yansıyacağını dile getirerek, şunları söyledi: “Elektrikli araç kullanmanın en ekonomik ve verimli yolu, ev elektriğinden araçların şarj edilmesidir. Gece otoparkta yatan elektrikli araçlar, yavaş şarj yöntemi ile sabaha kadar dolabiliyor. Bu şekilde gün içerisinde şehir merkezlerinde anlık pik değerler yaşanmıyor, şebekeye ağır yük getirmiyor. Avrupa'da şarj yönteminin yüzde 80'i evlerden yapılıyor. Ama elektriğe getirilen ağır zam yükü, evden şarjı olumsuz etkileyecek. Ülkemiz devlet kademesinin hedefl ediği '2053 net sıfır emisyon yolu' ancak ve ancak destekleyici, yönlendirici ve ulaşılabilir politikalar ile sağlanabilecek iken, bu yolu çok önceden benimsemiş, teknolojiyi ve çevre odaklı ulaşımı eksenine almış olan yeni nesil araç sahipleri, malesef cezalandırılmış gibi görünüyor. Üzücü olan taraf ise; gerek akaryakıt bağımlığımız, gerek milli otomobil projemiz, gerekse iklim krizi başlığı altındaki tüm yol aldığımız alanlar, bir anda devre dışı bırakıldı. Çünkü elektrifikasyonu konuştuğumuz dünyada, sondan başa regüle hareketler sektörün doğmadan, önüne bariyer oluşturmaya sebebiyet veriyor. Ülkemizin daha yenilikçi ve kapsayıcı elektromobilite ekosistemini oluşturabilmesi için, fırsatları ortaya çıkartması ve destekleyici mekanizmaları ile bunu sürdürülebilir hale getirmesi gerekiyor.”
İLK ZAM TOYOTA’DAN
Bu yıl otomobil markaları arasında ilk zam haberi Toyota’dan geldi.
Maliyet artışlarını ve ötelediği kur farkını fiyatlara yansıtmaya başlayan marka, Türkiye’de üretilen modellerinin 2022 versiyonlarına yüzde 15’e yakın zam yaptı.